Citroën C3 je parťákem zejména do města. Během testu jsme to vyrazili ověřit do úzkých uliček Kutné Hory

Citroën C3 je parťákem zejména do města. Během testu jsme to vyrazili ověřit do úzkých uliček Kutné Hory

V "šedi" ostatních automobilů barevná C3 opravdu vyniká

V "šedi" ostatních automobilů barevná C3 opravdu vyniká

Nekonvenční vzhled zaujme ze všech stran

Nekonvenční vzhled zaujme ze všech stran

Historické centrum je plné cest z kostek. A na těch vůz umí

Historické centrum je plné cest z kostek. A na těch vůz umí

Kutnou Horu vyhledává spousta zahraničních turistů. V pozadí Chrám Nanebevzetí Panny Marie

Kutnou Horu vyhledává spousta zahraničních turistů. V pozadí Chrám Nanebevzetí Panny Marie

Po chvilce jsme se odebrali na vzdálenější parkoviště, kde již nebyl takový ruch

Po chvilce jsme se odebrali na vzdálenější parkoviště, kde již nebyl takový ruch

V klidu jsme se mohli pokochat červenými doplňky, včetně křiklavé střechy

V klidu jsme se mohli pokochat červenými doplňky, včetně křiklavé střechy

A ještě jedna sonda do historie: V pozadí gotický kostel Panny Marie Na Náměti z poloviny 14. století

A ještě jedna sonda do historie: V pozadí gotický kostel Panny Marie Na Náměti z poloviny 14. století

I když svou výškou působí C3 lehce robustně, manipulace s vozem není žádným problémem...

I když svou výškou působí C3 lehce robustně, manipulace s vozem není žádným problémem...

...vejdete se kamkoliv

...vejdete se kamkoliv

Cestou domů jsme novou C3 ještě zvěčnili s papírovým sourozencem

Cestou domů jsme novou C3 ještě zvěčnili s papírovým sourozencem

Otestovali jsme vůz s bílým lakem a červenými doplňky. Dohromady je novinka nabízena v 36 barevných provedeních

Otestovali jsme vůz s bílým lakem a červenými doplňky. Dohromady je novinka nabízena v 36 barevných provedeních

Na bocích nechybí ochranné Airbumpy, ty ale na autě vůbec mít nemusíte. Jsou volitelné

Na bocích nechybí ochranné Airbumpy, ty ale na autě vůbec mít nemusíte. Jsou volitelné

Designová inspirace Cactusem je patrná i z pohledu na příď

Designová inspirace Cactusem je patrná i z pohledu na příď

Ochranné Airbumpy doprovází také úzké plasty na spodku karoserie

Ochranné Airbumpy doprovází také úzké plasty na spodku karoserie

Zrcátka svým umístěním nebrání bezpečnému rozhledu z vozu

Zrcátka svým umístěním nebrání bezpečnému rozhledu z vozu

Detailní pohled na zadní světlomety...

Detailní pohled na zadní světlomety...

...zajímavější jsou však ty přední, které jsou rozděleny do tří částí

...zajímavější jsou však ty přední, které jsou rozděleny do tří částí

Boční Airbumpy chrání lak karoserie před nešetrnými jedinci na parkovištích

Boční Airbumpy chrání lak karoserie před nešetrnými jedinci na parkovištích

Ani zde nechybí červená barva, která v našem případě zdobí drobné detaily

Ani zde nechybí červená barva, která v našem případě zdobí drobné detaily

Parkovací kamerka je dobře uschována, všimnete si jí až při podrobnějším zkoumání

Parkovací kamerka je dobře uschována, všimnete si jí až při podrobnějším zkoumání

A tady je!

A tady je!

Testovaný exemplář byl posazen na 17" kolech s opravdu originálním designem

Testovaný exemplář byl posazen na 17" kolech s opravdu originálním designem

Pod kapotou už žádné vzhledové výstřelky nečekejte

Pod kapotou už žádné vzhledové výstřelky nečekejte

Námi testovaný vůz byl vybaven benzínovou pohonnou jednotkou 1.2 PureTech

Námi testovaný vůz byl vybaven benzínovou pohonnou jednotkou 1.2 PureTech

Víčko nádrže je decentní, tlačítko pro otevírání v interiéru nehledejte...

Víčko nádrže je decentní, tlačítko pro otevírání v interiéru nehledejte...

...pro tankování paliva stačí víčko lehce stlačit rukou

...pro tankování paliva stačí víčko lehce stlačit rukou

V základu má zavazadlový prostor 300 litrů...

V základu má zavazadlový prostor 300 litrů...

...na rodinný nákup je to dostačující kapacita

...na rodinný nákup je to dostačující kapacita

A pod podlahu se vešla i plnohodnotná rezerva

A pod podlahu se vešla i plnohodnotná rezerva

Místa vzadu je tu dost i pro přepravu tří dospělých...

Místa vzadu je tu dost i pro přepravu tří dospělých...

...na rodinnou cestu k moři to ale ideální vůz nebude

...na rodinnou cestu k moři to ale ideální vůz nebude

Pracoviště řidiče je moderní a svěží

Pracoviště řidiče je moderní a svěží

Volant je klasikou, jen v dolní části je lehce zploštělý

Volant je klasikou, jen v dolní části je lehce zploštělý

Snadno z něj obsloužíte rádio i bezdrátově připojený telefon

Snadno z něj obsloužíte rádio i bezdrátově připojený telefon

Páčka pro přizpůsobení světel. Dálková aktivujete posunem k sobě

Páčka pro přizpůsobení světel. Dálková aktivujete posunem k sobě

Páčka pro stěrače nenabízí nic neobvyklého...

Páčka pro stěrače nenabízí nic neobvyklého...

...stejně jako ovladač tempomatu

...stejně jako ovladač tempomatu

Další nastavení, včetně sklonu zrcátek, lze provádět na panelu u levého kolene

Další nastavení, včetně sklonu zrcátek, lze provádět na panelu u levého kolene

V našem případě doprovází výdechy topení červené pruhy...

V našem případě doprovází výdechy topení červené pruhy...

...které se linou po celé palubní desce. Na výběr je ze tří variant provedení

...které se linou po celé palubní desce. Na výběr je ze tří variant provedení

Budíky přístrojové desky digitalizací neprošly, zůstávají věrné klasice

Budíky přístrojové desky digitalizací neprošly, zůstávají věrné klasice

Vyhřívaní sedaček je trochu neprakticky umístěno z boku samotného sedadla

Vyhřívaní sedaček je trochu neprakticky umístěno z boku samotného sedadla

K zavření dveří zevnitř poslouží toto netradiční madlo

K zavření dveří zevnitř poslouží toto netradiční madlo

A takto vypadá pracoviště nohou

A takto vypadá pracoviště nohou

Navigaci, rádio, ale také topení a klimatizaci obsloužíte na následujícím displeji infotainmentu

Navigaci, rádio, ale také topení a klimatizaci obsloužíte na následujícím displeji infotainmentu

Drobným nedostatkem jsou držáky pro tekutiny. Půllitrová plechovka se sem sice vejde, ale je zde hodně natěsno. Pokud se ji budete snažit vyndat otevřenou, obsah může snadno skončit po celém interiéru

Drobným nedostatkem jsou držáky pro tekutiny. Půllitrová plechovka se sem sice vejde, ale je zde hodně natěsno. Pokud se ji budete snažit vyndat otevřenou, obsah může snadno skončit po celém interiéru

Výše umístěný šuplík poslouží pro klíče či jiné drobnosti. Rozhodně ne jako úschovna smartphonu

Výše umístěný šuplík poslouží pro klíče či jiné drobnosti. Rozhodně ne jako úschovna smartphonu

Řadící páku doprovází také klasická ruční brzda

Řadící páku doprovází také klasická ruční brzda

Funkce manuální převodovky jsou vyobrazeny jemným vyrytím

Funkce manuální převodovky jsou vyobrazeny jemným vyrytím

Překvapivě prostorný je kastlík u spolujezdce

Překvapivě prostorný je kastlík u spolujezdce

Navigace slouží bezproblémově, jen cesty se občas vyhlazují pomaleji

Navigace slouží bezproblémově, jen cesty se občas vyhlazují pomaleji

Obraz z parkovací kamery není z nejkvalitnějších, ale svou práci zvládá s přehledem

Obraz z parkovací kamery není z nejkvalitnějších, ale svou práci zvládá s přehledem

V "šedi" ostatních automobilů barevná C3 opravdu vyniká
Nekonvenční vzhled zaujme ze všech stran
Historické centrum je plné cest z kostek. A na těch vůz umí
Kutnou Horu vyhledává spousta zahraničních turistů. V pozadí Chrám Nanebevzetí Panny Marie
53
Fotogalerie

Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

Citroën C3 je v nabídce francouzské automobilky od roku 2002. Poznávacím znamením tohoto modelu jsou zejména oblé proporce, které vozu napříč generacemi vydržely dodnes. Nejnovější provedení modelu je ale designovou revolucí, která nabourává šeď běžných městských hatchbacků.

Není žádným tajemstvím, že se Citroën při tvorbě vzhledu inspiroval větším modelem C4 Cactus. Od svého sourozence přebrala C3 například úzké přední světlomety či boční ochranné Airbumpy.

Z aktuální nabídky čtyř pohonných jednotek jsme vůz vyzkoušeli s 1,2litrovým tříválcem o výkonu 60 kW - aktuálně nejsilnějším benzínovým motorem. Výběr se už za pár týdnů rozšíří o ještě výkonnější (81 kW) agregát, ten ale půjde spárovat výhradně s automatickou převodovkou.

Během testovacích dní jsme se zaměřili zejména na to, jestli je C3 v uličkách města skutečně tak dobrá, a jak obstojně si vede mimo ně. "Zátěžový" test proběhl v jednom z historicky nejvýznamnějších středočeských měst - Kutné Hoře. Fotogalerii z tohoto putování si můžete prohlédnout níže.

Fotogalerie: S Citroënem C3 po Kutné Hoře křížem krážem

DSC00539.JPGDSC00536.JPGDSC00543.JPGDSC00546.JPGDSC00553.JPGDSC00569.JPG

Extravagantní bublina

Ne každému se nekonvenční vzhled nové C3 musí líbit, za nás ale dostává palec nahoru. Barevný oblý hatchback je mezi ostatními městskými konkurenty příjemným osvěžením. Zájemci si jej navíc mohou personalizovat přesně podle vlastních představ - na výběr je z celkem 36 barevných provedení. Testovaná varianta dostala bílý lak a červené doplňky, kromě střechy jsou v sekundární barvě také zrcátka či výplň předních mlhovek.

Kolem dokola spodek vozu ochraňuje úzké plastové obložení, které se rozrůstá až v prostorech nárazníků. Hlavním ochranným prvkem jsou ale boční Airbumpy, které C3 převzalo od většího Cactusu. Díky tomuto prvku je riziko poškození laku na parkovišti alespoň částečně minimalizováno. Pokud ale Airbumpy nelahodí vašemu oku, nezoufejte. Montují se volitelně.

Náš exemplář byl posazen na 17" kolech s opravdu originálním designem. Ty jsou ale součástí pouze příplatkové výbavy. Základem C3 jsou kola patnáctipalcová (výbavy Live a Feel), případně 16" (testovaná Shine).

Uvnitř je pohodlně, místa by mohlo být více

Interiér nezaostává za zevnějškem, i vnitřek působí svěžím a funky dojmem. Jistě vás nepřekvapí, že i zde si vůz můžete barevně doladit podle vašich preferencí. Námi testovaná varianta měla palubní desku ozdobenou červeným obkladem, který ladil s doplňky exteriéru. Šuplíček uprostřed či držák na kelímky či plechovky jsou poměrně malé a téměř nevyužitelné. Naopak chválíme prostornost kapes ve dveřích i přihrádky u spolujezdce.

Redaktor s výškou kolem 177 centimetrů se na místo řidiče vešel tak akorát, vyšší lidé mohou mít problémy zejména s nedostatkem prostoru u kolen. Sednout si "sám za sebe" také nebylo žádným problémem a vzadu by se dalo absolvovat i několik desítek kilometrů. Při dlouhých celodenních jízdách už by to s komfortem a pohodlím bylo o poznání horší.

Na pracovišti řidiče naleznete jen minimum tlačítek. Veškeré klíčové funkce vozu obsloužíte na středovém displeji. Toto rozhodnutí nepovažujeme za ideální, protože zde nastavujete například i teplotu uvnitř auta. A trefovat se za jízdy přesně do malých ikonek na obrazovce je poměrně obtížné, zvláště když nejedete po vyhlazeném povrchu čerstvě položeného asfaltu. Další nevýhodou je samotné umístění displeje, který se nachází poměrně nízko.

Nejzajímavější novinkou uvnitř je integrovaná kamera ConnectedCAM. Ta je umístěna za zpětným zrcátkem a zvládá Full HD obraz v úhlu 120 stupňů. Disponuje pamětí 16 GB, GPS a má také inteligentní funkci, která sama uloží záběry před a po nehodě. Natočený (případně nafocený) obsah můžete pomocí aplikace v chytrém telefonu snadno sdílet s přáteli na sociálních sítích. Jak kamera funguje si prohlédněte na následujícím videu. 

Trable jsme měli po spárování vozu s chytrým telefonem pomocí Bluetooth. Když jsme si ve voze pustili hudbu z telefonu, několik minut se "sekala". Nejedná se o vadu jen tohoto kusu. Stejný problém jsme zaregistrovali už dříve v testovaném Peugeotu 3008 a problém přetrvával, i když jsme smartphone vyměnili za jiný s rozdílným operačním systémem. Zdá se, že problém bude trápit vícero nových modelů skupiny PSA.

Fotogalerie Citroënu C3. Co nás během testu zaujalo?

DSC00583.JPGDSC00587.JPGDSC00589.JPGDSC00590.JPGDSC00474.JPGDSC00571.JPG

Do města ano, na dálnici jen v případě nutnosti

Dostáváme se k nejdůležitější kapitole, kterou jsou jízdní vlastnosti. Jen připomínáme, že v útrobách testovaného exempláře se uschovává 1,2litrový tříválec PureTech o výkonu 60 kW, který spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou. Při jízdě v centru byla jednotka kultivovaná a na běžné městské popojíždění je dostačující.

Horší to je při cestách po dálnici. V rychlosti 130 km/h točí motor lehce pod čtyřmi tisíci otáček, a to už o něm v kabině budete vědět. Když k tomu přičteme i hlučnější podvozek a při pokusu o rychlou jízdu hbitě vzrůstající spotřebu, dojde nám, že C3 se skutečně nejlépe cítí ve městě, případně na klasických českých okreskách.

Tam vás při kultivované jízdě hluk motoru trápit nebude. Podvozek je navíc komfortně naladěn, takže vůz s přehledem zvládá i cesty z žulových kostek. A že jsme jich při putování po Kutné Hoře projeli hned několik. O tom, že se pod vámi "něco děje", budete vědět, ale na pohodlí posádky to nemá vliv. V kolonách nás ale několikrát pozlobily vibrace do volantu i řadící páky.

Umí jezdit za málo

Během testovacích dní jsme se pohybovali v hodně širokém rozpětí spotřeby paliva. Zatímco popojíždění po centru města si s občasným vystáváním na semaforech vzalo okolo sedmi a půl litru, ve zbylých podmínkách už to bylo o poznání lepší. Na dálnici se budete pohybovat okolo sedmi litrů, v běžném provozu pak kolem šesti. Při snaze o skutečně ekonomickou jízdu jsme se na okreskách dostali dokonce na 4,1 l!

Citroën C3 si ideálně představujeme jako druhý vůz do rodiny. Ten, do kterého sednete, když máte ve městě sjednanou schůzku a cestou domů se chcete zastavit na drobný nákup. V základní výbavě pořídíte vůz se stejnou pohonnou jednotkou od 244 900 korun. Ve vrcholové výbavě Shine už je to 309 900 Kč a s mnoha příplatkovými prvky jsme se s testovacím exemplářem dostali na celkovou hodnotu 350 500 českých korun.

Technické údaje: Citroën C3 (1.2 PureTech)

Rok • stupeň výbavy
2016 • Shine
Počet válců/ventilů na válec
3/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Nejvyšší výkon
60 kW
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
118 Nm při 2 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
14,6 s
Nejvyšší rychlost
173 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
300 l • 922 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní
976 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,7 • 4,1 • 4,7 l/100 km
Rozvor náprav
2 540 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 474 mm • 1 468 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 996 × 1 749 × 1 474 mm

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud