Zima už na některých místech přišla opravdu silně a mnoho řidičů řeší nutnost sněhových řetězů či textilních návleků na pneumatiky. Už na konci 60. let se nicméně snažil koncern General Motors jít motoristům naproti... Zdroj: General Motors

Zima už na některých místech přišla opravdu silně a mnoho řidičů řeší nutnost sněhových řetězů či textilních návleků na pneumatiky. Už na konci 60. let se nicméně snažil koncern General Motors jít motoristům naproti... | Zdroj: General Motors

...aby zvýšení trakce na zledovatělé či zasněžené cestě bylo tak jednoduché jako stisknutí pouhého tlačítka. Zdroj: camaros.net

...aby zvýšení trakce na zledovatělé či zasněžené cestě bylo tak jednoduché jako stisknutí pouhého tlačítka. | Zdroj: camaros.net

Chevrolet, pod střechou koncernu GM, představil na konci roku 1969 rozsáhlou nabídku příplatkové výbavy, ve které se pro velké sedany, sportovní modely Chevelle i Camaro... Zdroj: General Motors

Chevrolet, pod střechou koncernu GM, představil na konci roku 1969 rozsáhlou nabídku příplatkové výbavy, ve které se pro velké sedany, sportovní modely Chevelle i Camaro... | Zdroj: General Motors

...ale také kompaktní vozy Nova objevily vychytávky určené do zimního období – například ostřikovače předních světlometů, vyhřívané zadní okno nebo ohřev bloku motoru. Zdroj: yenko.net

...ale také kompaktní vozy Nova objevily vychytávky určené do zimního období – například ostřikovače předních světlometů, vyhřívané zadní okno nebo ohřev bloku motoru. | Zdroj: yenko.net

K tomu všemu jste si ovšem mohli připlatit také za převratný systém sněhových řetězů ve spreji, V75 Liquid Tire Chain, tedy doslova „tekutý řetěz na pneumatiky“ Zdroj: yenko.net

K tomu všemu jste si ovšem mohli připlatit také za převratný systém sněhových řetězů ve spreji, V75 Liquid Tire Chain, tedy doslova „tekutý řetěz na pneumatiky“ | Zdroj: yenko.net

Ten fungoval na principu moderního polymerového aerosolu, který byl na zadní kola rozprašován z nádobek umístěných nad zadními blatníky v kufru s tryskami v podbězích. Zdroj: yenko.net

Ten fungoval na principu moderního polymerového aerosolu, který byl na zadní kola rozprašován z nádobek umístěných nad zadními blatníky v kufru s tryskami v podbězích. | Zdroj: yenko.net

Tehdejší ilustrace ukazuje, jak systém v kostce fungoval. A jediné, co musel řidič udělat, bylo zmáčknout tlačítko na palubní desce. Zdroj: camaros.net

Tehdejší ilustrace ukazuje, jak systém v kostce fungoval. A jediné, co musel řidič udělat, bylo zmáčknout tlačítko na palubní desce. | Zdroj: camaros.net

Zmíněný polymer se během protáčení kol dostal rovnoměrně na celou pneumatiku a zajistil jí podle výrobce vysoce adhezivní film, díky kterému byly pneumatiky na ledu i sněhu mnohem přilnavější a neprotáčely se. Zdroj: General Motors

Zmíněný polymer se během protáčení kol dostal rovnoměrně na celou pneumatiku a zajistil jí podle výrobce vysoce adhezivní film, díky kterému byly pneumatiky na ledu i sněhu mnohem přilnavější a neprotáčely se. | Zdroj: General Motors

Nápad z dílny GM přišel samozřejmě v době, kdy ještě neexistovaly dnešní moderní systémy zabraňující prokluzu kol. Jestliže jste se dostali do nesnází, nemohli se rozjet z místa nebo vyjet kluzký kopec... Zdroj: General Motors

Nápad z dílny GM přišel samozřejmě v době, kdy ještě neexistovaly dnešní moderní systémy zabraňující prokluzu kol. Jestliže jste se dostali do nesnází, nemohli se rozjet z místa nebo vyjet kluzký kopec... | Zdroj: General Motors

...jediným řešením byly klasické sněhové řetězy, jejichž instalace prostě zabere příliš mnoho času a není zrovna „pohodlná“. Navíc pro zhýčkaného amerického zákazníka. Více v článku... Zdroj: General Motors

...jediným řešením byly klasické sněhové řetězy, jejichž instalace prostě zabere příliš mnoho času a není zrovna „pohodlná“. Navíc pro zhýčkaného amerického zákazníka. Více v článku... | Zdroj: General Motors

...aby zvýšení trakce na zledovatělé či zasněžené cestě bylo tak jednoduché jako stisknutí pouhého tlačítka. Zdroj: camaros.net
Chevrolet, pod střechou koncernu GM, představil na konci roku 1969 rozsáhlou nabídku příplatkové výbavy, ve které se pro velké sedany, sportovní modely Chevelle i Camaro... Zdroj: General Motors
...ale také kompaktní vozy Nova objevily vychytávky určené do zimního období – například ostřikovače předních světlometů, vyhřívané zadní okno nebo ohřev bloku motoru. Zdroj: yenko.net
K tomu všemu jste si ovšem mohli připlatit také za převratný systém sněhových řetězů ve spreji, V75 Liquid Tire Chain, tedy doslova „tekutý řetěz na pneumatiky“ Zdroj: yenko.net
10
Fotogalerie

Zabudované sněhové řetězy ve spreji jsou dnes rarita. Nápad GM se neuchytil

Jeden z těch nápadů, jehož údajná převratnost velice rychle opadla. Určitá podoba však zůstala dodnes.

Zima už na některých místech přišla opravdu silně a mnoho řidičů řeší nutnost sněhových řetězů či textilních návleků na pneumatiky. Už na konci 60. let se nicméně snažil koncern General Motors jít motoristům naproti, aby zvýšení trakce na zledovatělé či zasněžené cestě bylo tak jednoduché jako stisknutí pouhého tlačítka.

Chevrolet, pod střechou koncernu GM, představil na konci roku 1969 rozsáhlou nabídku příplatkové výbavy, ve které se pro velké sedany, sportovní modely Chevelle i Camaro, ale také kompaktní vozy Nova objevily vychytávky určené do zimního období – například ostřikovače předních světlometů, vyhřívané zadní okno nebo ohřev bloku motoru.

K tomu všemu jste si ovšem mohli připlatit také za převratný systém sněhových řetězů ve spreji, V75 Liquid Tire Chain, tedy doslova „tekutý řetěz na pneumatiky“. Ten fungoval na principu moderního polymerového aerosolu, který byl na zadní kola rozprašován z nádobek umístěných nad zadními blatníky v kufru s tryskami v podbězích.

Tehdejší ilustrace ukazuje, jak systém v kostce fungoval. A jediné, co musel řidič udělat, bylo zmáčknout tlačítko na palubní desce. Zmíněný polymer se během protáčení kol dostal rovnoměrně na celou pneumatiku a zajistil jí podle výrobce vysoce adhezivní film, díky kterému byly pneumatiky na ledu i sněhu mnohem přilnavější a neprotáčely se.

Nápad z dílny GM přišel samozřejmě v době, kdy ještě neexistovaly dnešní moderní systémy zabraňující prokluzu kol. Jestliže jste se dostali do nesnází, nemohli se rozjet z místa nebo vyjet kluzký kopec, jediným řešením byly klasické sněhové řetězy, jejichž instalace prostě zabere příliš mnoho času a není zrovna „pohodlná“. Navíc pro zhýčkaného amerického zákazníka.  

Bez většího zájmu

Dodnes je nicméně trochu sporné, zda systém opravdu fungoval tak dobře, jak automobilka ve své době prohlašovala. Bohužel pro koncern GM, zázračným řetězům ve spreji mnoho zákazníků nevěřilo a automobilů s touto vychytávku se podle všeho prodalo jen okolo 2600 kusů. A to rovněž kvůli nákladné instalaci systému a tedy i jeho vyšší ceně.

Jen po pouhém roce tak Chevrolet systém vyškrtnul z příplatkové výbavy a nikdy už jej nenabízel. Jak už nyní víme, řidiči se nakonec museli spolehnout na vývoj zimních pneumatik a později na začátek éry chytrých elektronických systémů. Staré modely Chevroletu se zabudovaným systémem řetězů ve spreji tak dnes zůstávají vzácností.

S nápadem „řetězů ve spreji“ ovšem v průběhu let přicházely další společnosti, od kterých můžete i dnes koupit plechovku spreje zvyšujícího trakci pneumatik na sněhu a ledu – film zvyšující trakci si však nanesete ručně sami. Dle spotřebních testů je ale jejich účinek stále dosti pofiderní a klasickým řetězům se prostě jen tak nevyrovnají.

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud