Už je čas? V případě výměny motorového oleje se vzájemně "mele" několik časových faktorů. Motoráři by nejraději co nejkratší intervaly. Olej totiž nejen že chladí a maže, ale také vyplavuje nečistoty a degraduje - čím novější mazivo, tím vždycky lépe. Pak je tu ale stránka ekonomická. U osobních vozů to možná zase tolik při nákupu nerozhoduje, ale stačí si představit fleetový prodej. Pokud třeba u užitkového vozu velkoodběrateli řeknete, že může měnit olej ne po dvaceti tisících, jako u konkurence, ale klidně po dvojnásobku, drasticky se tím snižuje cena za kilometr jízdy takovým autem, tedy alfa omega v tomto odvětví.

Už je čas? V případě výměny motorového oleje se vzájemně "mele" několik časových faktorů. Motoráři by nejraději co nejkratší intervaly. Olej totiž nejen že chladí a maže, ale také vyplavuje nečistoty a degraduje - čím novější mazivo, tím vždycky lépe. Pak je tu ale stránka ekonomická. U osobních vozů to možná zase tolik při nákupu nerozhoduje, ale stačí si představit fleetový prodej. Pokud třeba u užitkového vozu velkoodběrateli řeknete, že může měnit olej ne po dvaceti tisících, jako u konkurence, ale klidně po dvojnásobku, drasticky se tím snižuje cena za kilometr jízdy takovým autem, tedy alfa omega v tomto odvětví.

Olej: Startování motoru při extrémně nízkých teplotách není náročné pouze pro akumulátor nebo palivovou soustavu, ale své dostane i samotný motor. Pokud vás v dohledné době čeká výměna oleje, neodkládejte ji. Lze tím významně přispět k prodloužení životnosti pohonné jednotky, a i to startování by mělo být díky tomu o něco jednodušší.

Olej: Startování motoru při extrémně nízkých teplotách není náročné pouze pro akumulátor nebo palivovou soustavu, ale své dostane i samotný motor. Pokud vás v dohledné době čeká výměna oleje, neodkládejte ji. Lze tím významně přispět k prodloužení životnosti pohonné jednotky, a i to startování by mělo být díky tomu o něco jednodušší.

A pak přicházejí na řadu technické věci, například výměna oleje.

A pak přicházejí na řadu technické věci, například výměna oleje.

Zkontrolujte hladinu. Během nalévání nového oleje průběžně kontrolujte hladinu pomocí vysouvací rysky.

Zkontrolujte hladinu. Během nalévání nového oleje průběžně kontrolujte hladinu pomocí vysouvací rysky.

Vyberte správný olej. Na víko pro dolévání oleje často najdete logo výrobce této kapaliny, kterou automobilka doporučuje. Tím se sice řídit můžete, ve skutečnosti je tato informace ale důležitá ze všeho nejméně.Oleje se dělí dle normy SAE na jednotlivé viskozitní třídy. Řídit je se potřeba i podle mezinárodních a především interních norem a výkonových specifikací. Krom norem amerických dovozců API se u nás orientujeme nejčastěji podle ACEA. Svou specifickou interní normu pak většina automobilek zvlášť.

Vyberte správný olej. Na víko pro dolévání oleje často najdete logo výrobce této kapaliny, kterou automobilka doporučuje. Tím se sice řídit můžete, ve skutečnosti je tato informace ale důležitá ze všeho nejméně.Oleje se dělí dle normy SAE na jednotlivé viskozitní třídy. Řídit je se potřeba i podle mezinárodních a především interních norem a výkonových specifikací. Krom norem amerických dovozců API se u nás orientujeme nejčastěji podle ACEA. Svou specifickou interní normu pak většina automobilek zvlášť.

Součástí příběhu podomácku vyměněného motorového oleje je bezpochyby i likvidace toho vyjetého. Podrobné informace se dočtete v článku po zavření galerie

Součástí příběhu podomácku vyměněného motorového oleje je bezpochyby i likvidace toho vyjetého. Podrobné informace se dočtete v článku po zavření galerie

Už je čas? V případě výměny motorového oleje se vzájemně "mele" několik časových faktorů. Motoráři by nejraději co nejkratší intervaly. Olej totiž nejen že chladí a maže, ale také vyplavuje nečistoty a degraduje - čím novější mazivo, tím vždycky lépe. Pak je tu ale stránka ekonomická. U osobních vozů to možná zase tolik při nákupu nerozhoduje, ale stačí si představit fleetový prodej. Pokud třeba u užitkového vozu velkoodběrateli řeknete, že může měnit olej ne po dvaceti tisících, jako u konkurence, ale klidně po dvojnásobku, drasticky se tím snižuje cena za kilometr jízdy takovým autem, tedy alfa omega v tomto odvětví.
22
Fotogalerie

5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou přirovnat k lidskému tělu. A stejně jako by člověk nemohl fungovat bez krve, pohonná ústrojí automobilu by nemohla pracovat bez oleje. A protože každý motor není stejný, existují také různé druhy motorových olejů. Pojďme se zaměřit na nejdůležitější aspekty motorových olejů a jejich rozdělení.

Motorový olej je pro automobil stejně důležitý, jako palivo, to ví úplně každý. Ale ne každý ví, jak se o něj starat, že je třeba ho hlídat stejně častěji, než si většina z nás vůbec myslí. Bez oleje by nemohly volně pohybovat hybné součástky motoru, těsnění jednotlivých komponent by zpuchřelo a popraskalo a malé kusy nečistot, případně uvolněného kovu, by mohly celý proces spalování zastavit.

Možná že jste si někdy položili otázku, jaký typ oleje vlastně do vašeho motoru patří, a jaké množství. V některých případech je to docela oříšek, zejména v případě dnešních moderních motorů. A přestože máte pocit, že o motorových olejích víte dost, opakování je matka moudrosti. A zde to platí dvojnásobně, protože pokud mazání zanedbáte, poškodíte si věc, která pro mnohé z nás znamená víc, než jakákoliv jiná. Navíc, výměna oleje a starost o něj je jedna z mála věcí, kterou si může každý motorista hlídat sám a ve finále může ušetřit poměrně dostatek finančních prostředků.

Čtěte dál a zjistěte osm věcí, které by o motorovém oleji měl vědět každý motorista.

1) POSLOUCHAT SE VYPLÁCÍ

Pokud si člověk koupí nový automobil, je v částečné výhodě, protože nemusí řešit, jaký olej používat. Každý výrobce používá jiný a není to jen tak náhodou. Společnosti zabývající se výrobou motorových olejů spolupracují s automobilkami při vývoji konkrétní motoru a jejich doporučení je skutečně záhodno dodržovat.

Jeden příklad za všechny je Alfa Romeo a její řada úžasných čtyřválcových zážehových motorů Twin Spark se dvěma zapalovacími svíčkami na válec. „Drby“, že tyto točivé pohonné jednotky vydrží tak maximálně 100 a je konec, vznikly z důvodu toho, že majitelé absolutně nerespektovali doporučení o jejich správném zahřívání a především o používání pouze a výhradně motorového oleje Selenia. Pokud majitel nedbal doporučení, motor skutečně odešel po nějakých 100 tisících kilometrech.

Informace ohledně doporučeného oleje vám sdělí každý autorizovaný prodejce, nebo servis, případně takovou informaci lze zjistit z návodu k používání.

788-468-40-Banner_485x250_Partnership_Renault.jpg819-857-42-Banner_485x250_Partnership_Nissan.jpghelix-f1-car-ferrari-shell-station.jpeg6_veci_o_motorovy_olej_auta_Perex_800_600.jpg

Pokračování 2 / 8

2) SYNTETICKÝ VS. MINERÁLNÍ OLEJ

Jestliže váš motor nevyžaduje tak striktní dodržování doporučení výrobce, první, co budete řešit, je volba mezi syntetickým a minerálním olejem. Minerální olej je ve zkratce vedlejší produkt při rafinování ropy. Tento druh oleje je známý od dob, kdy vnikly motorové stroje a je výrazně levnější, než syntetický olej.

Syntetické oleje jsou drahé, protože je potřeba je chemickým způsobem zušlechťovat. Nabízí však delší životnost a lepší mazací vlastnosti, než olej minerální a mají také delší životnost. Oba druhy výše uvedených motorových olejů mohou mít různá označení pro různé teploty a obě verze také bývají aditivovány pro zlepšení mazacích a čisticích vlastností. Například prvky, jako je zinek, fosfor a titan snižují opotřebování pohyblivých komponent motoru a magnezium, vápník a sodík zlepšují jeho čistění.

U syntetických olejů se můžete setkat také s pojmy polosyntetický a plně syntetický. Dost často se mezi motoristy objevují informace, že jejich největší rozdíl spočívá ve schopnosti čistit motor, takže pokud jezdíte na polosyntetiku, případně předchozí majitel na ni jezdil, plně syntetický olej rozpustí usazené nečistoty, které vám mohou motor poškodit. Rozdíl je ale ve viskozitě, přičemž viskozita plně syntetických olejů méně kolísá v závislosti na teplotě. A to znamená vyšší tekutost (a tedy i startovatelnost) při nízkých teplotách. Zároveň může plná syntetika zajistit snížení spotřeby paliva.

6olej_mineral_vs_syntetika_01_800_600.jpg

Pokračování 3 / 8

3) K ČEMU JSOU VLASTNĚ ADITIVA?

Aditiva, tedy příměsi ve formě prvků, jako je zinek, fosfor a titan snižují opotřebování pohyblivých komponent motoru a váží se k vnitřním stěnám namáhaného komponentu a při příštím startu pomáhají s jeho mazáním při studeném startu, protože v tu chvíli je motor nejvíce namáhán. Z toho důvodu nefungují systémy start stop při nezahřátém motoru. Podobně jako titan fungují v oleji také magnetické částice.

6olej_magnet_01_800_600.jpg6olej_titan_01_800_600.jpg

Pokračování 4 / 8

4) CO ZNAMENAJÍ TA ČÍSLA NA OBALU?

Člověk se při pohledu do regálu motorových olejů může lehce ztratit ve všech těch číslech na obalech, které všechny hlásají, jak udrží váš motor čistý, jemný, tichý. To jsou klasické reklamní triky, mající za úkol přilákat vaši pozornost. Pro spotřebitele jsou nejdůležitější výrazná čísla na přední straně. Ty udávají viskozitu oleje. Například označení 5W-30 lze dešifrovat takto: první číslo znamená viskozitu za studena, druhé za horka. Písmeno W označuje zimu (winter) a souvisí s tím, jak chladno bývá v místě, kde žijete. Obecně platí, že čím nižší číslo, tím řidší olej při teplotách pod bodem mrazu bude. V Evropě se v drtivé většině používají motorové oleje 5W a 10W, které by měly dostatečně mazat i při teplotě -29, respektive -18 °C.

Druhé číslo označuje viskositu oleje za provozní teploty. Běžný motorista se svým osobním vozem volí číslo 30 – 40 a velmi záleží na tom, jakým vozem a jakým způsobem jezdíte. Například při vysokém namáhání motoru, při tahání přívěsu, nebo časté jízdě s velkými náklady, je vhodnější zvolit vyšší číslo, tedy 40, 50. Pokud vlastníte auto, se kterým jezdíte hodně ostře, vyplatí se klidně i 60. Motorové oleje s viskozitou za tepla 60 a více ale stojí mnohonásobně víc, než běžné oleje.

6olej__oznaceni__02_lepsi_800_600.jpg6olej__oznaceni__03_lepsi_800_600.jpg6olej__titan__02_lepsi_800_600.jpg

Pokračování 5 / 8

5) KDY JE VHODNÉ MOTOROVÝ OLEJ VYMĚNIT?

Po desetiletí existovalo jedno základní pravidlo pro změnu oleje v autě: každých 5000 kilometrů, nebo 3 měsíce, podle toho, co nastane dříve. Ovšem s pokrokem v oblasti maziv a konstrukci pohonných jednotek se interval výměny olejového motoru výrazně posunul.

Valná většina moderních automobilů může v závislosti na modelu a způsobu jízdy jít na výměnu oleje po 10 tisících, nebo dokonce po 15 tisících kilometrech. S výměnou po 10 tisících nemůžete šlápnout vedle, ovšem pokud denně jezdíte v kolonách a pomalu jedoucím provozu, případně často spěcháte, vyplatí se interval zkrátit - například na 7500 ujetých kilometrů. Obecně platí, že byste neměli přesáhnout jeden rok, protože pak se v oleji tvoří voda.

Doporučujeme, abyste olej kontrolovali po tisíci ujetých kilometrech, a to především u starších aut. Využít k tomu můžete třeba čas při tankování. Ale pozor, nechte motor chvilku vychladnout, aby stihl stéci zpět do olejové vany. Zkontrolujte také jeho barvu. Pokud je černá jako uhel a vy máte do příštího intervalu ještě dost času, neváhejte a olej preventivně vyměňte a zajeďte za vaším mechanikem. Může to být signál budoucích problémů. 

Icons-black-Oil-can-1_b.jpgFRX Oil Chart.jpgSpotreba_oleje_motoru_Consumer_Reports_06_800_600.jpg

Pokračování 6 / 8

6) KOLIK OLEJE DOLÍT?

Přesné informace zná návod k používání, případně dealerství či autorizovaný servis dané značky. Ovšem to platí v případě, že hodláte vyměnit olej kompletně. Motor má také tu vlastnost, že olej spotřebovává. Nemusí ani tak jít o netěsnost, případně počínající poruchu, ale konstrukční vlastnost. Náchylné jsou především vysokootáčkové motory, případně motory s protilehlými písty.

Při dolévání oleje se řiďte ryskami na olejové měrce. Je lepší olej dolévat za studena, kdy olej není rozstříknutý po celém motoru, a vy znáte přesnou hladinu. Pokud doléváte do horkého motoru, postupujte opatrně po decilitrech. Vždy používejte olej správné specifikace, to znamená, že 5W-40 nelze míchat se 10W-50, jelikož se naruší mazací schopnosti oleje a může dojít k poškození. Nemáte-li jinou možnost, dolejte olej jiné specifikace, ovšem pak motor příliš nenamáhejte a proveďte ihned jeho kompletní výměnu.

Pozor na přelití, které může znamenat fatální problém. Jestliže se olej ve vaně začne dotýkat klikového hřídele, jeho rotující pohyb hladinu našlehá jako šlehačku, čímž ztratí mazací schopnosti a malér je na světě. Drobné přelití asi nepředstavuje výrazný problém, ovšem půl litru již ano.

checking-oil-1.jpgchecking-oil-2.jpgoil-level-full.jpg

Pokračování 7 / 8

7) KDE OLEJ KOUPIT?

Motorový olej je nejlepší kupovat ve specializovaných kamenných obchodech, kde máte jistotu, že vám poštou nepřijde olej s prošlým datem spotřeby. Také je jednodušší se na místě s prodejcem poradit, jaký oleje bude při váš automobil nejlepší. Pokud jde o profesionálního prodejce, zaměstnanci budou o problematice vědět dostatečné množství informací.

Olej se rozhodně nevyplatí kupovat na čerpacích stanicích, kde si účtují za jediný litr stejné peníze, jako v obchodě za pětilitrový kanystr.

ssdfrg.jpgretailphotosmall.jpgArchive84_2.jpg

Pokračování 8 / 8

8) KAM S VYJETÝM OLEJEM?

Pokud koupíte olej v kamenném obchodě, lze se s prodejcem domluvit na převzetí vašeho vyjetého, případně se zeptejte na čerpacích stanicích, nebo v autoservisech, kde použité oleje také přijmou. Jinak se musí donést do Sběrného dvoru technických služeb. Vyplatí se uschovat kanystr, ve kterém jste olej koupili. 

Used Oil ASTs.jpgwasteoil_bank6.jpgShowImage.jpg

Doporučujeme

Články odjinud