(dvojtest ojetin) Motorista s vyššími nároky na prostor může za 200 000 Kč koupit zánovní Elantru i Sonatu. Jakou si vybere?
Kapitoly článku:
Velká auta za malé peníze
Mohlo by se zdát, že srovnáváme nesrovnatelné. Ano, Elantru a Sonatu dělí rozdíl alespoň jedné třídy, nicméně oba modely se vyznačují kouzelnou vlastností: jejich korejský původ tlačí ceny na trhu s ojetinami velmi nízko, auta však nabízí objemný interiér a velmi slušnou výbavu. Dnes tu proto před námi stojí dva zánovní vozy s cenou okolo 200 000 Kč. Zkoušená Elantra je ve srovnání se Sonatou novější, ale Sonata má méně najeto. Oba vozy byly ve velmi dobrém stavu, vybaveny dobře vedenými servisními knížkami a jejich opotřebení odpovídalo údajům na tachometru. Pousíme se zjistit přednosti a nedostatky každého z vozů, jež mohou posloužit jako vodítko pro kupce, který o některém z těchto modelů uvažuje. A nebo uvažovat začne...?
Jak šel čas
Model Elantra, původně značený Lantra, se do výroby dostal v roce 1990. Nové generace pak následovaly v pětiletých intervalech. Třetí generace se představila v Paříži na sklonku roku 2000 již pod názvem Elantra pro všechny trhy a pro modelový rok 2004 prošla faceliftem. V té době již překročil celkový počet vyrobených Lanter a Elanter tři miliony a stal se nejúspěšnějším modlem značky. A právě z této generace pochází jeden z vozů, které jsme pro vás vyzkoušeli. Kromě verze 1,6i GL se u nás prodávaly i provedení s motory 2,0i a 1,9D, stupněm výbavy GLS a s karosériemi hatchback, sedan a kombi.
Sedan střední třídy s názvem Sonata vstoupil do výroby koncem roku 1988 a na exportních trzích od té doby plnil funkci vlajkové lodi. Změny probíhaly postupně, výrazná modernizace se představila v roce 1996 a čtvrtá, zásadně vylepšená generace přišla o dva roky později. Tři roky nato proběhl rozsáhlý facelift, v rámci kterého se pod kapotou objevil i šestiválec zvětšený z 2,5 na 2,7 litru. Příď i záď vozu se dočkala zdařilých úprav. Víko zavazadlového prostoru se zvýšilo, jednoduché a do prostoru zasahující závěsy byly nahrazeny vzpěrami a objem kufru narostl o 34 litrů. K této generaci náleží i „naše“ Sonata.
Zkoušené vozy
Elantra byla ve velmi dobrém technickém stavu, ale o různé šrámy na karosérii zde nebyla nouze. Také interiér byl zachovalý, překvapil pouze rozpraskaný plast na věnci volantu. Výsuvná anténa v pravém zadním blatníku byla zničená, možná předchozí majitel poslouchal rádio v myčce. Brzdy i výfuk byly bez problémů, pouze destičky vzadu volaly po výměně. Nezaznamenali jsme sebemenší náznaky koroze. Zkoušený vůz měl na slušivých litých kolech zimní pneumatiky, což jej poněkud hendikepovalo v hodnocení jízdních vlastností a při dynamických měřeních. Ovladače, podobně jako čalounění, nejevily známky opotřebení. Podobné to bylo s řízením a závěsy kol, pouze ložiska v zadních kolech byla již dosti hlučná. Elantra prošla poslední servisní prohlídkou letos v březnu při stavu tachometru 74 612 km a další by měla podstoupit za 3 000 km.
Testovaná Sonata působila dojmem skutečně nového auta. Škrábanec byste na karosérii našli ztěží a kožený věnec volantu jevil jen nepatrné známky toho, že jej již v rukou někdo měl. Podvozek byl velmi tichý. Zkoušené auto bylo opatřeno nesnímatelným tažným zařízením, na které je třeba dávat si pozor. Dlouhý zadní převis v kombinaci s měkkým pérováním totiž hrozí při přejezdu hlubších nerovností tím, že tažným zařízením „zaberete“. Sonata podstoupila poslední servisní prohlídku vloni v listopadu, kdy na tachometru zářila hodnota 45 081 km, další by měla následovat za 8 000 km. Ani jeden z vozů nejevil náznaky kolize a lakování.
Vůz: | Hyundai Elantra 1,6i GL | Hyundai Sonata 2,0i GLS |
Cena: | 189 000 Kč | 219 000 Kč |
Rok výroby: | 2005 | 2003 |
Stav tachometru: | 87 000 km | 52 000 km |
Další záznamy: | Nové v ČR, 1. Majitel | Nové v ČR, 1. Majitel |
Servisní knížka: | Ano | Ano |
Kompletní sada klíčů a kódů | Ano | Ano |
| | |
Výbava | | |
| | |
Posilovač řízení: | Ano | Ano |
Airbagy: | 4x | 4x |
El. řízení podvozku: | ABS | ABS, TCS |
Centrální zamykání: | Ano, na dálkové ovládání (neorig.) | Ano, na dálkové ovládání |
El. ovládání oken: | Ano, 4x | Ano, 4x |
El. ovládání zrcátek: | Ano, včetně el. vyhřívání | Ano, včetně el. vyhřívání a přiklápění |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano, man. | Ano, man. |
Stavitelný volant: | Ano, výškově | Ano, výškově |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná | Dělená, sklopná |
Tempomat: | Ne | Ne |
Klimatizace: | Ano, man. | Ano, digitální |
Autorádio: | Ano, na CD a MP3 | Ano, na CD a MP3 |
Přední mlhová světla: | Ne | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano | Ano |
Litá kola: | Ano, orig. | Ano, orig. |
Palubní počítač: | Ano | Ano |
Další výbava: | Zamykání zpátečky | Zamykání zpátečky |