11
Fotogalerie

Klimatický tunel - počasí dle libosti

Mercedes-Benz uvedl v létě v Singelfingenu do provozu dva klimatické aerodynamické tunely umožňující simulovat extrémní počasí.

Vývojáři nejstarší automobilky na světě mohou v nových klimatických tunelech kdykoli zkoušet vyvíjené automobily nebo jejich komponenty při teplotách v rozpětí od minus 40 do plus 60 °C, v proudění vzduchu o rychlosti až 265 km/h, v tropickém lijáku (až 80 litrů srážek na metr čtvereční za hodinu) i ve sněhové bouři, v níž sněhové vločky narážejí do vozidla rychlostí 200 km/h.

848627_1575932_6048_4032_11C50_10upr.jpg
„Studený“ kanál pracuje v teplotním rozsahu od minus 40 do plus 40 °C.

Vlhkost vzduchu lze regulovat v rozpětí od 5 do 95 procent. Díky tomu mohou být následným praktickým testům na silnicích po celém světě podrobovány prototypy v mnohem vyšším stupni zralosti pro sériovou výrobu.

„Studený“ a „teplý“ kanál

Výstavba dvou nových klimatických aerodynamických tunelů trvala dva roky. Jsou umístěny v budově s půdorysem 70 x 60 metrů a výškou 18 metrů. Oba kanály jsou dimenzované tak, aby se v nich mohly provádět zkoušky malého Smartu i největšího Sprintera.

„Studený“ kanál pracuje v teplotním rozsahu od minus 40 do plus 40 °C, zatímco „teplý“ kanál je konstruován pro rozmezí teplot od minus 10 do plus 60 °C. Pro porovnání: dosavadní klimatické aerodynamické tunely stuttgartské automobilky pracovaly při teplotách od minus 20 do plus 40 °C a s maximálními rychlostmi proudění vzduchu 64 km/h, resp. 100 km/h.

848628_1575935_6048_4032_11C50_28upr.jpg 848629_1575938_6048_4032_11C50_29upr.jpg
Test rychlosti "odmrazování" vozidla.

Válcové zkušebny s rekuperací

Válcové zkušebny v obou kanálech jsou určeny pro dvounápravová vozidla s konvenčními i alternativními pohony. Díky čtyřem elektromotorům o celkovém výkonu 600 kW (krátkodobě až 780 kW) je na nich možné simulovat zrychlení až 20 m/s2 a rychlosti až 265 km/h.

Podobných výkonů zkušebna dosahuje i při brzdění. Pokud je zkoušené vozidlo poháněno vlastní sílou, funguje válcová zkušebna jako generátor elektrické energie, aby se snížila celková spotřeba energie celého zařízení.

Nové kanály umožňují simulovat téměř libovolné jízdní situace za téměř jakýchkoli povětrnostních podmínek. Zdaleka přitom nejde jen o aerodynamiku. Zkouškám je zde podrobováno například chlazení motoru, klimatizace a vytápění interiéru, funkce stěračů, elektronické systémy a tak dále.

Velmi důležité jsou i testy rychlosti „odmrazování“ vozidla, které stálo dlouho v tuhém mrazu. Další simulace se věnují například zanášení karoserie a zejména oken nečistotami během jízdy.

848634_1575953_6048_4032_11C545_137upr.jpg

848624_1575923_2480_3507_11A714upr.jpg 848626_1575929_6048_4032_11C447_068upr.jpg 848630_1575941_6048_4032_11C544_067upr.jpg 848631_1575944_6048_4032_11C544_088upr.jpg
848632_1575947_6048_4032_11C544_099upr.jpg 848633_1575950_6048_4032_11C545_062upr.jpg 848635_1575956_6048_4032_11C545_157upr.jpg

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud