Praha: Autobusový pruh má zabrat prakticky celou Strakonickou

Praha: Autobusový pruh má zabrat prakticky celou Strakonickou

Pokud jste si po zrušení rychlostního omezení na části pražské magistrály mysleli, že se v Praze objevil zdravý rozum, pak byl optimismus předčasný. Praha se dnes pochlubila záměrem rozšířit vyhrazené pruhy pro autobusy, přičemž některé úseky jsou opravdu zajímavé. 

V plánu je například zavedení preference MHD na Strakonické ulici. Zde už vyhrazený pruh pro autobusy je, ale začíná těsně před Barrandovským mostem. Nově by měl být prodloužen až k Lahovickému mostu, čímž zabere v podstatě celý tento velmi vytížený úsek Strakonické. 

Situace na Barrandovském mostě není ve špičkách po otevření tunelu Blanka ideální, přesto plánuje pražský magistrát ještě jednu novinku, která průjezdnosti tohoto dopravního uzlu rozhodně nepřidá. Uvažuje se o vyhrazeném pruhu pro autobusy na sjezdu do ulice Modřanská. Tento sjezd má dva pruhy a ty jsou ve špičkách zcela zaplněné. Pokud budou auta muset stát pouze v jednom, protáhne se kolona přímo na most.

V kontextu Strakonické je potřeba doplnit, že přímo vedle této komunikace vede železniční trať. Jako efektivnější se zdá být řešení, kdy by se hromadná doprava soustředila právě na železnici. Pokud se někdo chce dostat autem na vnitřní pražský okruh, tedy využít Blanku (jak k tomu v Praze vybízejí billboardy), z tohoto směru nemá jinou šanci. Praha údajně uvažuje také o možnosti rozšíření komunikace. 

Plánované zabírání pruhů ve prospěch autobusů se ale týká také dalších ulic. Například úseku Slavia - Spořilov, Jugoslávských partyzánů směrem na Vítězné náměstí a předělat se má i křižovatka Vypich.

Strakonická, úsek od Jugoslávských partyzánů nebo Slavia směr Spořilov mají jednu věc společnou. Jsou to hlavní komunikace, po kterých se lze autem dostat na vnitřní okruh, ať už přímo do smíchovských tunelů, nebo na Jižní spojku, která aktuálně od Spořilova plní (a ještě dlouho bude plnit) funkci hlavního pražského okruhu. Je zvláštní, že právě tyto komunikace se mají dále zužovat.

I když to vlastně není nic výjimečného. Nedlouho po otevření tunelu Blanka prošla rekonstrukcí ulice Plzeňská, která pro změnu odvádí dopravu z tunelů ven mimo Prahu. Jenže v rámci rekonstrukce došlo v její spodní části (nejblíže k tunelům) také ke zúžení ze dvou na jeden jízdní pruh. Tentokrát ale ne ve prospěch autobusů, nýbrž ve prospěch nikoho.

Pro nejlepší využití efektů preference jsou opatření účelně soustřeďována do preferenčních os, které definují úseky sítě místní komunikací s intenzivním provozem svazků důležitých linek. Zrychlení a zkvalitnění průjezdu vozidel veřejné dopravy v těchto úsecích bude mít výrazný pozitivní vliv na provoz velkého množství spojů,“ dodává Martin Šubrt, zástupce ředitele ROPID pro dopravu.

Doporučujeme

Články odjinud