Teprve před nedávnem prošla nejmenší mnichovská modelová řada citelným rozšířením nabídky verzí. Vyzkoušeli jsme vznětové provedení 120d v kombinaci s pohonem všech kol xDrive.
Kapitoly článku:
(Skoro) jediná čtyřkolka
Nejlevnější řada BMW 1 (F20) slavila svoji premiéru coby pětidveřový hatchback již před dvěma lety, přesto má stále co nabídnout. V rámci výše zmíněného rozšíření možností volby se loni představila nejen třídveřová karoserie, ale také základní provedení 114i a naopak špičková verze BMW M135i. A aby toho nebylo málo, objevila se také možnost připlatit si za pohon všech kol.
BMW 120d xDrive
BMW 1 je jako „čtyřkolka“ zatím k mání pouze v provedení 120d xDrive (špičkové BMW M135i xDrive zatím v ceníku není), a právě to nyní prošlo naším redakčním testem. Soustava xDrive je tím málem, co vůz na snímcích odlišuje od verzí, které jsme již testovali. Připomeňme, že jsme pro vás zkoušeli ve své době základní BMW 116i, poměrně svižné BMW 125d a v polovině července pak špičkovou verzi BMW M135i xDrive.
Posledně zmiňovaný stroj se od všech ostatních variant BMW 1 liší daleko výrazněji, než byste čekali, a zanechal v naší redakci ty nejlepší dojmy. Tentokrát zkoušené BMW 120d xDrive však bylo i po stránce sestavy příplatkové výbavy takřka stejné jako BMW 125d, proto zájemce o podrobnější seznámení s řadou BMW 1 odkazujeme spíše na výše zmíněné testy a v následujících řádcích se budeme věnovat specifikům vozu na přiložených snímcích.
Nabídka verzí
V řadě BMW dnes najdeme celou řadu variant, kterých je jen v pětidveřovém provedení deset a sahají od dostupných typů 114i a 116d ED s průměrnou spotřebou 3,8 l/100 km přes silnější 118i či 120d až po špičkové verze 125i a 125d korunované BMW M135i s výkonem 320 koní. Co se motorů týče, je však skutečnost poněkud prozaičtější: je jich jenom pět a liší se různým nastavením výkonu.
Mezi vznětovými i zážehovými motory jde výhradně o čtyřválce s objemem 1,6 a 2,0 l, které jsou (stejně jako špičkový „třílitr“ M135i) opatřeny ve všech případech přeplňováním. Standardem jsou šestistupňové převodovky s manuálním řazením, s výjimkou základních verzí 114i a 116d ED si lze přiobjednat osmistupňový „automat“ Steptronic.
Základem pro všechny verze jsou soustava řízeného (a také odpojitelného) zhášení motoru start/stop a jistým (a s ohledem na obvyklé servisní náklady oficiálních servisů prémiových značek nikoli zanedbatelným) benefitem je standardní záruka na 5 let, resp. 100 000 km.
Zkoušený vůz
Jak už to tak bývá, i v tomto případě jsme zkoušeli vůz opatřeny celou škálou prvků příplatkové výbavy. A té je v ceníku k řadě BMW 1 opět ohromné množství. Na výbavové stupně se u BMW nehraje, výbava je již ve standardu rozsáhlá a zákazník si může připlatit jen za to, co opravdu chce a zač je ochoten zaplatit.
Největšími položkami u auta na snímcích byly M Sportovní paket (+ 88 975 Kč) a paket Advantage Plus. Ten první zahrnuje například sportovní přední sedadla, specifické hliníkové obklady interiéru, volant M, sadu aerodynamických doplňků nebo černý strop. Sada Advantage Plus pak znamená především předozadní parkovací asistent, automatická světla a stěrače, lepší klimatizaci či bi-xenonové světlomety s denním svícením skrze dobře známé „andělské oči“.
Je to auto pro novináře, proto snad ani M paket a kola M Sport chbět nemohly...
Suma sumárum, po započtení této výbavy a všech poplatků, výsledný účet byl vystaven na částku 1 065 975 Kč. To rozhodně není za takto malé auto málo, navíc stojí za připomenutí, že vrcholné BMW M135i se zadním pohonem vás vyjde jen o nějakých 40 000 Kč dráž.
BMW 120d xDrive |
Rok výroby | 2013 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 1065 975 Kč |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 560 000 Kč |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 6x |
El. řízení podvozku | ABS, DSC, DTC |
Centrální zamykání | Ano, na DO, transpondér |
El. ovládání oken | Ano, 4x, aut. |
El. ovládání zrcátek | Ano vč. vyhřívání a přiklápění |
Čalounění | textil/Alcantara |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano |
Stavitelná bederní opěra | Ne |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio | CD, MP3, AUX, USB |
Bluetooth | Ano |
Navigace | Ne |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano |
Xenonové světlomety | Ano, Bi-HID |
Denní svícení | Ano, LED |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ano |
Vyhřívaná sedadla | Ano |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ano |
Start/stop systém | Ano |
Metalíza | Ano |