26
Fotogalerie

Ford Mustang Cobra Jet: dvě turba namísto kompresoru

Koncern FMC si pro letošní veletrh SEMA v Las Vegas připravil také novou podobu svého dragsteru Mustang Cobra Jet. Zatím jen v podobě studie.

Kapitoly článku:


Tradici vozů tohoto jména založil Mustang Cobra Jet v roce 1968, kdy exceloval v závodech NHRA Winternationals. Pod kapotou Mustangu 428 Cobra Jet se tehdy ukrýval více než sedmilitrový osmiválec (428 kubických palců) s atmosférickým plněním, přičemž právě tato Cobra Jet patří v srdcích milovníků modré elipsy mezi vůbec nejobdivovanější. Vždyť byla schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,5 s, což nebylo v roce 1968 vůbec běžným jevem. O čtyřicet let později zde byl nový vůz se stejným názvem, jenž v seriálu těchto závodů zvítězil v roce 2009 a dominoval i řadě dalších podobných soutěží v USA.

Ford Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (11).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (12).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (17).jpg
Ford Mustang Cobra Jet Concept z letošního veletrhu SEMA

Doba ale spěje dál, takže i klasické, léty praxe prověřené koncepty se mohou časem měnit. Nejvýznamnější novinkou nové studie Ford Mustang Cobra Jet Concept se tak stává koncepčně přepracovaná pohonná jednotka. Zatímco dosud byly stroje Mustang Cobra Jet k mání pouze s atmosféricky plněnými, nebo kompresorem přeplňovanými motory, nyní přichází novinka.

Ford Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (14).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (25).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (7).jpg
Dvě turbíny namísto dosud používaného kompresoru

Základem zůstává vidlicový osmiválec s objemem 5,0 l, který však vyměnil přeplňovaní kompresorem za dvojici turbodmychadel, přičemž se údajně dočkal také dalších úprav ve stylu aktuálních pohonných jednotek Ford EcoBoost. A co konstruktéry k této změně vedlo? Ačkoli kompresory nabízejí plný výkon prakticky okamžitě po přidání plynu, jejich nevýhodou může být zvláště v nejvyšších otáčkách značná spotřeba výkonu.

Ford Mustang Cobra Jet Turbo 2013.jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (23).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (20).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (21).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (22).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (18).jpg
Všiměte si nápisů twin turbo na kapotě, předních blatnících i ve znaku na zádi

Šéfkonstruktér projektu Dave Born tvrdí, že při správné konfiguraci mohou být turbodmychadla stejně dobrá, nebo dokonce ještě lepší jak kompresory. „Abychom omezili hlavní nedostatek přeplňování turbodmychadly v podobě tzv. turboefektu, sáhli jsme po dvojici co nejmenších dmychadel. Zároveň jsme použili i další opatření směřující k lepší odezvě, snížili jsme setrvačné síly komponent a omezili tření,“ doplnil Dave Born.

Ford Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (15).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (19).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (5).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (6).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (1).jpgFord Mustang Cobra Jet Turbo 2013 (24).jpg

Výkonové parametry tohoto motoru zatím u FMC neuvedli, taktéž dosud nevíme, zda a kdy se počítá se sériovou výrobou (s dvěmi turby to však zřejmě myslí celkem vážně, výraz „twin turbo“ najdeme i v kruhovém emblému na zádi). Ale nemusíme být vždy až tak upjatí na technické specifikace. Podívejte se raději na to, jak Ford Mustang Cobra Jet vypadá na závodní trati pro dragstery…

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud