Prodeje aut v Evropě se v uplynulém měsíci zvýšily o více než 6 %. Volkswagen dominuje značkám i modelům, těm dokonce se dvěma řadami. Octavii se daří, opět je v Top 10.
Kapitoly článku:
Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik JATO v prvním měsíci letošního roku dařilo. V celkem devětadvacítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili takřka 1,029 milionu nových osobních aut. Oproti 966,7 tisícům za leden 2014 to znamená navýšení o více než 62 tisíc kusů, respektive o 6,4 %. Začátek sezóny tedy probíhá opět ve velmi pozitivním duchu.
Nejoblíbenější modely
Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je znovu Volkswagen Golf, to není žádné překvapení. 41,3 tisíce exemplářů svědčí o jeho stálé oblibě. VW navíc patří „double“ díky 23,5 tisícům kusů nového Pola. Rozdíl mezi oběma želízky v ohni je ale markantní.
Škodu Octavia nebo Nissan Qashqai v měsíčních přehledech z Evropy občas vídáme, ale tentokrát se do Top 10 těsně prosadila i Toyota Yaris
Bronz patří Renaultu Clio (22,2 tisíce kusů), nejprodávanější malé auto Evropy, Ford Fiesta, je celkově až pod stupni vítězů (21,8 tis.).
I když se v případě Corsy E nejedná stoprocentně o novou generaci, polepšila si ve srovnání s minulou D skoro o polovinu, respektive 7 tisíc jednotek a je pátá (21,2 tis.). Nárůst 42 % zaznamenala i nová řada Nissanu Qashqai s 18,2 tisíci vozy. Octavií se prodalo takřka 17,3 tisíce, dvěstěosmiček přes 16 tisíc a čísla u Audi A3 a překvapení žebříčku, Toyoty Yaris, začínají patnáctkou.
V pořadí tedy nenajdeme Focus, umístění na spodním okraji první desítky je pro malou toyotu bezesporu úspěchem, stejně jako její meziroční čtrnáctiprocentní skok. Naprostým propadákem je Peugeot 208, uvidíme, co s odbytem provede nový, mírně modernizovaný model. Zatím se nedaří (-2.461 kusů, -13,3 %). Fiesta oproti tomu ztratila jen necelých šest stovek registrací a Audi A3 včetně sportovních verzí dokonce pouhé dvě stovky.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v lednu 2015
|
Pořadí |
Model |
1/2015 [ks] |
1/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
VOLKSWAGEN GOLF |
41 307 |
39 198 |
2 109 |
5,4 % |
2. |
VOLKSWAGEN POLO |
23 512 |
22 751 |
761 |
3,3 % |
3. |
RENAULT CLIO |
22 238 |
21 090 |
1 148 |
5,4 % |
4. |
FORD FIESTA |
21 833 |
22 415 |
-582 |
-2,6 % |
5. |
OPEL/VAUXHALL CORSA |
21 225 |
14 215 |
7 010 |
49,3 % |
6. |
NISSAN QASHQAI |
18 163 |
12 790 |
5 373 |
42,0 % |
7. |
ŠKODA OCTAVIA |
17 294 |
16 939 |
355 |
2,1 % |
8. |
PEUGEOT 208 |
16 047 |
18 508 |
-2 461 |
-13,3 % |
9. |
AUDI A3/S3/RS3 |
15 438 |
15 644 |
-206 |
-1,3 % |
10. |
TOYOTA YARIS |
15 298 |
13 452 |
1 846 |
13,7 % |
- |
Celkem |
1 028 796 |
966 718 |
62 078 |
6,4 % |
Největší trhy
Lídrem mezi zeměmi zůstává Německo. Naší západní sousedé si v lednu 2015 koupili 211.337 nových osobních aut (lehká užitková do svých statistik JATO nezahrnuje). Britové obohatili svoje garáže o 164.856 vozů, francouzský trh se zastavil na čísle 133.149 a italský na něj mnoho neztratil (132.508). Zvedl se navíc o 11 %.
To samozřejmě není nic proti tomu španělskému (69.290 kusů, +28 %). Jenže na Pyrenejském poloostrově fungují štědré vládní pobídky, tedy šrotovné. Navýšení zaznamenaly všechny země z Velké pětky, Francie a Británie šestiprocentní, Německo pak mírných 2,6 %.
O příčky na stupních vítězů se pravidelně přetahují malá auta: Fiesta, Clio a Polo…
Česká republika skončila až čtrnáctá, JATO eviduje 15.727 kusů, což značí výrazný skok o 15,3 %, ze 13,6 tisíc. Závidět nám můžou kupříkladu Švýcaři, tamní trh se propadl o 10,5 %, skoro -5 % hlásí Belgie (o 2,2 tisíce aut méně), z trhů větších než ten náš najdeme úbytky i v Rakousku a Dánsku. Naopak se výrazně dařilo odbytu v Irsku (+30,8 %, 30 tis. místo 22,9 tis.) a také u našich severních sousedů. I polských 2.500 registrací navíc se počítá, znamenají zvýšení takřka desetiprocentní.
Nejprodávanější značky a koncerny
Všechny značky v Top 10 rostou, ztrátu nezaznamenala žádná z nich. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen, nad sto tisíc se dostal jako jediný s konečným účtem 133.126 nových osobních aut. Ford (70.710) ani tentokrát bronzový Renault (66.410) mu nemohou konkurovat. Evropskou divizi General Motors (63.570) překonal i Peugeot, i když jen o nicotných devět (!) jednotek.
…obsazení prvního místa ale zůstává neotřesitelně stabilní
Z německého luxusního triumvirátu bylo v lednu nejúspěšnější šesté Audi (54.632) před Mercedesem (52.279) a BMW (52.541). Devátý Fiat se chlubí 47.638 kusy a jeho umístění fanoušky Turína potěší, na desítku se vklínila Toyota (47.425). Ano, mezi nejlepšími chybí Citroën... Meziročně se nejvíce zvedl Opel spolu s britským Vauxhallem (+14,8 %), Mercedes-Benz má jen o něco méně (+14,2 %) a Renault si polepšil o 11,8 %.
Velmi zajímavý je žebříček koncernů organizace ACEA byť se její data od těch z JATO ve finále liší, protože zahrnují celou třicítku zemí. Některé značky dohromady evropské sdružení automobilových výrobců navíc ani neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan.
Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala v lednu 2015 263 tisíc vozů, druhý francouzský PSA 110 tisíc a třetí Renault 97 tisíc. Také se zvedl o výrazných 10 %, zatímco konkurence lva a dvojitého šípu spadla o 1,5 % kvůli neúspěchu Citroënu (značka DS je už nově vedena samostatně).
Čtvrtý Ford má 70 tisíc přírůstků. Pátý je General Motors s 64 tisíci kusy, ale naopak s minusem o 3,6 % kvůli odchodu Chevroletu. S mírnými odstupy se za sebou seřadily FCA (63,5 tis.) a BMW včetně Mini, které hlásí 62,9 tis. Daimler má na kontě 58,4 a Toyota 51,2 tisíce, magickou hranici se jí tentokrát podařilo překonat.