24
Fotogalerie

JD Power v USA: Lexus slaví, Ford truchlí

Čerstvé výsledky výzkumu JD Power (IQS) poněkud zahasily loňské naděje amerických automobilek ve zvyšování kvality…

Institut J.D. Power právě zveřejnil výsledky své každoroční studie kvality nových vozů, tedy tzv. Initial Quality Study neboli IQS, v níž jsou na své zkušenosti dotazováni majitelé nových automobilů do 90 dnů od nákupu. Jde o výsledky amerického průzkumu, ve kterém najdeme i řadu, jež se na starém kontinentu vůbec neprodávají, ale právě výsledky ze Spojených států jsou kvůli obrovskému „zkoumanému” vzorku vozů nejvěrohodnější a také nejrespektovanější. Zabýváme se jimi již takřka tradičně, a tak se na ně pojďme podívat i letos, ačkoli to pohled pro příznivce amerických automobilek nebude zřejmě pěkný pohled…

Tip 1: Výsledky loňské studie JD Power (IQS) najdete na tomto místě
Tip 2: Výsledky letošní, dlouhodobější studie JD Power (VDS) najdete na tomto místě

Zřejmě největší meziroční zklamání zažila společnost Ford Motor Company. Zatímco vloni vyskočil Ford v pořadí značek na páté místo (navíc za prémiové značky Porsche, Acura, Mercedes – Benz a Lexus!), letos se propadl až do poslední třetiny na 23. pozici. Počet problémů na 100 automobilů dosáhl průměru 107 (vloni 109) a Ford se musel spokojit s výsledkem 116 (vloni jen 92). Podrobnější výsledky naznačují, že za tímto na první pohled drtivým propadem stojí potíže s novou generací palubního zábavně informačního systému MyFord Touch.

Volkswagen stále na chvostu, Japonsko boduje

Značka Dodge vloni figurovala s výsledkem 130 problémů na 100 aut na šestém místě od konce, zatímco letos s číslem 137 spadla až na úplný konec tabulky, kde jí společnost dělají značky Mini, Mitsubishi, Suzuki a Volkswagen. Ten si sice polepšil z loňských 135 na letošních 131, což však na lepší než čtvrté místo od konce nestačí. Naopak první místa tabulky, určená pro nejspolehlivější automobily z prvních týdnů jejich užívání, patří japonským značkám Lexus, Honda, Acura a Mazda a německým producentům Mercedes – Benz a Porsche (posledně zmíněná značka se však meziročně propadla z prvního až na šesté místo!). Výrazně si polepšila Mazda, která z loňského 19. místa poskočila na 5. příčku. „Skokanem roku“ se ale stává indickým kapitálem vlastněný Land Rover. Zatímco v roce 2010 s výslednými 170 problémy na 100 vozů suverénně tabulku JD Power IQS uzavíral, letos se posunul na sedmí místo od konce, přičemž se mu podařilo snížit počet potíží o plných 47 na 123.


JD Power 2011 USA 02.jpg JD Power 2011 USA 03.jpg JD Power 2011 USA 04.jpg JD Power 2011 USA 01.jpg
Výsledky JD Power IQS 2011 podle značek, resp. modelů / Srovnání celkových výsledků v letech 2007 až 2011

Smutným výsledkem je celkové navýšení počtu potíží na 100 automobilů, které JD Power v rámci výzkumu IQS sleduje od roku 2007. U nových modelů se v roce 2011 meziročně zvýšil ze 111 na 122, což nemohla snížit ani bilance „starých“ a lehce faceliftovaných typů snížená ze 108 na rekordních 103 (viz přiložená tabulka). Na vině jsou především problémy s palubními systémy, motory a převodovkami. Podle analytiků institutu JD Power za těmito výsledky stojí především dva jevy. Vysoké ceny paliva a přísné emisní normy vedou automobilky ke stavbě a nastavení řízení pohonných soustav s jediným imperativem v podobě spotřeby. A to stále častěji komplikuje běžný provoz, zvláště v případě potřeby plného zrychlení a rychlého řazení.

Druhý jev se týká již zmíněných „informativně zábavních“ palubních systémů. Respondenti, omámení pohádkami o rozsáhlé konektivitě (Bluetooth, USB, iPod, apod.) či hlasovém ovládání, zjišťují, že soustavy neplní jejich deklarované požadavky. Z části půjde o negramotnost uživatelů často přeceňujících své „multimediální schopnosti“, z části o nepřehlednost systémů a z části pak o jakousi „nedodělanost“, danou sílícími požadavky na maximum elektronických vymožeností…

Seznam nejlépe hodnocených modelů podle tříd

Minivozy

Honda Fit.jpg
Honda Fit
Kia Rio
Hyundai Accent

Kompaktní vozy

Honda Civic.jpg
Honda Civic
Honda Insight
Toyota Prius

Malé sportovní vozy

Mazda MX5 Miata.jpg
Mazda MX-5 Miata
Volkswagen Eos
Volkswagen GTI

Malé prémiové sportovní vozy

Mercedes E Cabrio.jpg
Mercedes – Benz E-Class Cabriolet/Coupe
(další model se nad průměr nedostal)

Kompaktní prémiové vozy

Lexus ES.jpg
Lexus ES
Acura TSX
Lexus IS

Střední prémiové vozy

Lexus GS.jpg
Lexus GS
Jaguar XF
Mercedes – Benz E-Class sedan

Střední sportovní vozy

Dodge Challenger.jpg
Dodge Challenger
Chevrolet Camaro

Velké prémiové vozy

Lexus LX.jpg
Lexus LS
Hyundai Equus
Porsche Panamera

Střední střída

Honda Accord.jpg
Honda Accord
Subaru Legacy
Toyota Camry

Velké vozy

Ford Taurus.jpg
Ford Taurus
Buick Lucerne
Nissan Maxima

Kompaktní SUV

Honda Element.jpg
Honda Element
Honda CR-V
Toyota FJ Cruiser

Kompaktní MPV

Chevrolet HHR.jpg
Chevrolet HHR
(další model se nad průměr nedostal)

Kompaktní prémiová SUV

Mercedes GLK.jpg
Mercedes – Benz GLK
Acura RDX
Volvo XC60

Střední SUV

Honda Accord Crosstour.jpg
Honda Accord Crosstour
Dodge Durango
Subaru Outback

Velká SUV

Chevrolet Tahoe.jpg
Chevrolet Tahoe
GMC Yukon
Chevrolet Suburban

Střední prémiová SUV

Lexus RX.jpg
Lexus RX
BMW X6
Infiniti FX
Volvo XC70

Velká prémiová SUV

Cadillac Escalade.jpg
Cadillac Escalade
Mercedes – Benz GL
Lincoln Navigator

Velké pick-upy

Ford F150.jpg
Ford F-150
Toyota Tundra
Chevrolet Avalanche

Střední pick-upy

Honda Ridgeline.jpg
Honda Ridgeline
Nissan Frontier
Ram Dakota

Minivany

Chrysler Town Country.jpg
Chrysler Town & Country
Honda Odyssey
Dodge Grand Caravan 

 

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

Doporučujeme

Články odjinud