Měla to být příští generace CX-3, ale proč nahrazovat model, jenž se i po letech skvěle prodává? A tak Japonci CX-30 pasovali do role zcela nového auta, kterým jsme se exkluzivně svezli.
Mazda patří mezi maličkou hrstku automobilek, kterým se podařilo utajit novinky pro letošní autosalon v Ženevě do poslední chvíle. Až na výstavišti jsme se tedy dozvěděli, že hlavní hvězdou stánku je model CX-30, jenž vyplňuje mezeru mezi CX-3 a CX-5. Původně přitom mělo jít o přímého nástupce menšího z japonských crossoverů. Jenže tomuhle autu se i po letech prodejně daří, k jeho nahrazení tak nebyl pádný důvod. CX-30 je o 125 mm delší a 20 mm širší než CX-3, avšak o 150 mm kratší a 45 mm užší než CX-5. Tak proč neprodávat všechny tři najednou?
Na stejné vlně
Vzhled novinky se značně inspiroval Mazdou 3, má elegantně uhlazenou karoserii bez jakýchkoliv prolisů či zbytečných rušivých elementů. Ve srovnání s kompaktním hatchbackem ale dostává výrazné ochranné oplastování, kterého by dle našeho názoru mohlo být skromnější, zejména v okolí podběhů. Sympatickým detailem jsou pulzující blinkry. Přední nejsou součástí standardních světlometů, designéři je umístili až do spodní části nárazníku.
Čistě a uhlazeně působí rovněž pracoviště řidiče. Mazda naštěstí nešílí z obrovských dotykových obrazovek a zůstává věrna konvenčním fyzickým tlačítkům. Multimediální systém o osmi palcích se ovládá snadno prostřednictvím otočného ovladače na středové konzole, navíc má přehledné a intuitivní menu. S výjimkou zpracování potěší i prostornost v obou řadách. Redaktor výšky 176 cm má ve druhé řadě dostatek místa nad hlavou i před koleny.
Zvýšený hatchback?
V duchu „trojky“ se ostatně nese i technika v útrobách. CX-30 je rovněž posazeno na moderní platformě Skyactiv-Vehicle Architecture a shodný je i základní motor, který jsme testovali. Řeč je o atmosférickém dvoulitru s výkonem 90 kW a točivým momentem 213 N.m. V našem případě se pároval s pohonem předních kol a šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem a planetovým soukolím.
Na papíře síla pohonné jednotky zrovna neohromí, ale věřte, že s crossoverem zvládne slušně zacvičit. Pod plným plynem se motor rád nechá vytáčet až k rudému pásmu, zatímco při klidném městském tempu je tichým a kultivovaným společníkem. Pomáhá tomu i spolupráce s automatem, který kvalty střídá sametově hladce a stejně klidně zvládá i rozjezdy od křižovatek. Mix takových jízd nám po stovce kilometrů vykázal spotřebu 8,3 litru.
Za volantem máte pocit, že vlastně řídíte zvýšenou Mazdu 3. Řízení je přesné, CX-30 se s chutí vrhá do zatáček, aniž by se karoserie výrazně nakláněla. Na poměry SUV má opravdu hravé jízdní vlastnosti, s čímž koresponduje i tužší podvozek s 18palcovými koly. A co víc, novinka se neztratila ani mimo zpevněné cesty, kde se přes větší nerovnosti přenesla ladně bez rázů do kabiny, navíc s maximální jistotou v řízení.
Mazda CX-30 – technické údaje a české ceny |
Motor |
Skyactiv-G122 |
Skyactiv-D116 |
Skyactiv-X180 |
Mild-hybrid |
ano |
ne |
ano |
Zdvihový objem [cm3] |
1998 |
1759 |
1998 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
90/6000 |
85/4000 |
132/6000 |
Točivý moment [N.m/min] |
213/4000 |
270/1600-2600 |
224/4000 |
Převodovka |
6M(6A) |
6M(6A) |
6M(6A) |
Spotřeba [l/100 km] |
5,1(5,5) |
4,4(5,0) |
4,6(5,2) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,6(11,2) |
10,8(12,6) |
8,5(8,8) |
Max. rychlost [km/h] |
186 |
183 |
204 |
Cena [Kč] |
574.900 |
623.900 |
- |
Cena Plus [Kč] |
613.900
(673.900) |
662.900
(722.900) |
- |
Cena GT [Kč] |
- |
- |
650.900 |
Cena GT Plus [Kč] |
- |
- |
687.900
(747.900) |
V závorkách uvedeny hodnoty pro automatickou převodovku. Příplatek za pohon všech kol činí 60.000 Kč (dostupný od výbavy Plus a GT Plus). |
Jak jezdí revolucionář?
Vyzkoušeli jsme i revoluční benzinový motor Skyactiv-X, jenž kombinuje vlastnosti zážehových a vznětových jednotek. Novinka zapaluje takzvanou chudou směs až do poměru 30:1, ve kterém ji však nelze zapálit svíčkou. Skyactiv-X nejprve rozptýlí do celého válce velmi chudou směs. Rychlé vstřikovače vytvoří malý obláček benzinu kolem svíčky a zážeh v této malé oblasti v přesně stanoveném okamžiku odstartuje vznícení směsí ve zbytku válce. Chudá směs hoří rychle a při nízké teplotě, což přináší vyšší účinnost a nižší emise.
Do CX-30 dorazí inovovaný motor později, my jsme jej osedlali v Mazdě 3 s automatickou převodovkou. Skyactiv-X má projevem nejblíže k benzinové „atmosféře“. S výkonem 132 kW a točivým momentem 224 N.m vás nepřišpendlí do sedačky, akcelerace probíhá lineárně a čipernost nechybí ani při pružném zrychlení ze 130 km/h. Pocitově bychom ale pod kapotou hádali méně koní. Možná za to mohlo i sladění s automatem, který jako by si s motorem občas nevěděl rady. Stále jsou to předprodukční kusy, byť v posledním stádiu testování.
S lehkou nohou jsme okreskami proplouvali s apetitem 6,5 litru. Běžná jízda si vyžádá zhruba o litr více, ale když utažené serpentiny projíždíte s plynem u podlahy, palubní počítač se klidně přehoupne přes hranici 10 litrů. Sliboval tu někdo spotřebu dieselu?
Hodnocení Světa motorů |
+ Atraktivní vzhled |
+ Moderní pracoviště řidiče |
+ Prostorná a vzdušná kabina |
+ Povedené jízdní vlastnosti |
- Nevzhledné oplastování |
- Netradičně umístěné blinkry |
- vpředu lze snadno přehlédnout |
Autor: Stanislav Kolman
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5