Středočeský krajský soud dnes neuznal žalobu malíře Vlada Vovkaniče ve sporu s automobilkou Škoda Auto.
Malíř a designér Vlado Vovkanič kontaktoval automobilku Škoda Auto v roce 2009 a o rok později jí předal designové návrhy vozů typu SUV. Návrhy mu však byly vráceny s tím, že česká značka takové vozy neplánuje. Podle Vovkaniče to však bylo naopak a Škoda se v tu samou dobu rozhodla pro nové modely v segmentu vyvýšených vozů, jejichž potenciál nastínil již v roce 2009 Yeti.
Kodiaq, druhé SUV z Mladé Boleslavi, se představilo o šest let později. Jeho příchod předznamenal v témže roce koncept Vision S v Ženevě, který měl nastínit budoucí vzhled SUV modelů značky. V roce 2017 Kodiaq následoval menší model Karoq. V té době byl za kormidlem designu značky Jozef Kabaň.
Vovkanič na automobilku podal žalobu s tvrzením, že se při návrhu vozů inspirovala jeho odmítnutými návrhy. Konkrétně jde o celkové proporce i výraznou boční linku pod okny. Žalobu později rozšířil i na modely litých kol Triglav a Vega. Kola Vega s broušenou povrchovou úpravou najdete například i na nové Octavii.
Podle informací ČTK Vlado Vovkanič soudní spor prohrál. Podle výrobce jsou návrhy malíře kompilátem dřívějších modelů značky a nepřinášejí nic inovátorského. Za pravdu dal automobilce i znalecký posudek. Vovkanič cítí zklamání, nicméně verdikt ještě není pravomocný. Škoda nyní nemusí stahovat z trhu vozy Kodiaq a Karoq a modely litých kol Vega a Triglav.
V galerii SUV koncepty značky Škoda a Škoda Kodiaq RS.