Kvalitně zpracovaný interiér
Kultivovaný a úsporný pohon
Jízdní komfort
Zastarale působící infotainment
9 /10
Japonci jsou mistři diskrétních faceliftů. Platí to vlastně všeobecně – ať už se bavíme o Hondě, Subaru, Suzuki, Toyotě nebo Lexusu. Sedan Lexus ES prošel vylepšením před necelým rokem a když se podíváte na výčet změn, dostaví se pocit, že místo revolučních úprav došlo jen tu a tam k drobným korekcím a nasazení novější techniky, aby šel s dobou.
Máme zde lehce upravenou příď s odlišným žebrováním čelní masky, výběr nových kol v rozměru 17 až 19 palců a několik nových odstínů laku – tolik k aktualizaci vizáže. Uvnitř najdeme nový dotykový displej, který se posunul o více než deset centimetrů blíže k řidiči a je také o zhruba pět stupňů více nakloněný kvůli lepší čitelnosti. Dále do nabídky přibyly dva nové dekory s motivem tmavého ořechového dřeva – a to je vše.
Pokud vám to připadá málo, vězte, že po stránce stylu uvnitř i venku nebylo moc co měnit. Zvenčí působí Lexus ES stále důstojně a svěže, jeho ostře řezané rysy se ještě nestačily okoukat a šok z výrazné čelní masky á la vřeteno (i když zlí jazykové tvrdí, že připomíná Predátora ze známého akčňáku s Arnoldem S.) už stačil úplně opadnout. Rozhodně nebudí takové pozdvižení, jako třeba obří ledvinky u novějších BMW. A mimochodem, fotek to možná není patrné, ale ES je pořádný kus auta – na délku má téměř pět metrů.
Když žuchnete do prostorné a pohodlné sedačky řidiče, dýchne na vás kvalita. Lexus jako již tradičně nic nešidí, kůže i se svými stehy působí velmi hodnotně a stejné je to s dekory, plasty stříbřitými prvky a tak dále. Solidními materiály jsou osazena či čalouněna i místa, kterých se dotknete buď jednou za uherský rok, nebo omylem. Možná vás překvapí větší množství tlačítek, ale žádné není zbytečné – různé funkce máte hezky po ruce a nemusíte je lovit skrze obrazovky nebo někde v nastavení palubního počítače.
Japonská značka je proslulá svým konzervativnějším přístupem a s inovativními koncepcemi ovládání bývá často zdrženlivá. Tím pádem nemusíte nic složitě hledat. Nastavení hlasitosti máte na středovém panelu ve formě hezky velkého kulatého knoflíku, teplotu volíte kolébkovými přepínači – prostě žádná zbytečná divočina. To samé platí i o dotykové obrazovce Lexus Media Display s úhlopříčkou 12,3 palce. Na ní najdete velká písmena a ikony plus celkem jednoduchou strukturu volby různých funkcí. Pro přechod mezi jednotlivými sekcemi ale slouží buď tlačítko „domů“ na středovém tunelu, nebo ikony na displeji vcelku nešikovně umístěné na straně spolujezdce.
Vedle dotyku můžete velikou obrazovku obsluhovat i po tradičním Lexusím způsobu dotykovou ploškou s haptickou odezvou pod pravou rukou řidiče na středovém tunelu. Máme zde také hlasové ovládání, které většinou rozumí, co po něm chcete, ale oproti jiným systémům zvládajícím hovorovou řeč je to s ním na delší povídání.
Systém dostáváte už v základní výbavě i s navigací, která působí poněkud zastarale. Jistě, na věci, které dostáváte „zadarmo,“ by si člověk příliš stěžovat nemusel, ale nepřehledná grafika, trhaný pohyb a snaha hnát vás kdejakou polní cestou nebo myší dírou jsou v takovémto autě poněkud nepatřičné. Do cíle sice dojedete, ale i ve výrazně levnějších a méně okázalých autech najdete řešení, která působí elegantněji. A když už se bavíme o zastarale působících věcech – obraz parkovací kamery je také poněkud nedůstojný. S obojím se dá žít, ale určitě budete spokojenější, když využijete bezproblémově fungující zrcadlení přes Android Auto nebo Apple CarPlay.
Ještě se krátce vraťme k ovládání. Pochvalu zaslouží tlačítka pro přednárazový systém a sledování jízdních pruhů na volantu. Digitální přístrojový štít se dobře čte a palubní počítač snadno ovládnete díky jednoduché struktuře několika „témat,“ v jejichž funcích se pohybujete čudlíky směrem nahoru a dolů. Nad kapličkou najdete po stranách dva pahýly pro volbu jízdního režimu nebo vypnutí stabilizačních pomocníků.
Široký středový tunel kupodivu neukrajuje moc místa uvnitř, najdete v něm velmi prostorné držáky nápojů a schránku pod loketní opěrkou. V ní se skrývá standardně dodávaná bezdrátová nabíječka chytrých telefonů – asi aby vás pohled na smartphone nelákal a nerušil. Vzadu najdete velmi solidní množství místa pro nohy a sedadla jsou v dobré výšce nad podlahou. Opěradla sice nesklopíte, ale máme zde alespoň šikovný průvlak na lyže – na snowboard je moc malý. Kufr má i přes výstupky zadních podběhů velmi použitelnou kapacitu i půdorys, ES sice není stěhovací vůz, ale vejde se do něj i tak dost věcí.
Pokračování 2 / 3
O papíry, ale ne kvůli výkonu
Aktuální ES stojí na Toyotí platformě GA-K, stejně jako třeba úplně nový Lexus NX nebo Toyoty RAV4, Highlander nebo Camry. U nás ho dostanete pouze v této verzi 300h Hybrid s dvouapůllitrovým čtyřválcem A25A-FXS z rodiny Dynamic Force. Ústrojí nabídne systémových 160 kW (218 k), které složí ze 131 kW spalovacího motoru a 88 kW elektromotoru. Na přední kola jde síla skrze bezestupňovou převodovku e-CVT.
Ze zrychlení na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlosti 180 km/h se vám sice hlava nezatočí, ale ES rozhodně není žádná přiškrcená zdechlina – tempo nabírá sebevědomě i ve vyšších rychlostech, zvláště ve sportovním režimu reaguje na plyn bez váhání a obecně zvládá velmi důstojné tempo i dynamiku v přímce. V kombinaci s odpružením (v rámci faceliftu vylepšeným) se můžete pohybovat opravdu rychle i na typické české okresce, v autě je sice cítit hmota soustředěná do jeho přední části, ale nedotáčivost zde prakticky neexistuje.
18“ kola v pneu s rozměrem 235/45 se drží asfaltu znamenitě – neodskakují, skrze odpružení nepřenáší rány do karoserie. Sportování nebo adrenalin zde nehledejte, i když se velký Lexus protáhne zatáčkami svižně a se ctí, rychlá jízda v něm větší uspokojení nepřináší. Hodí se však, když spěcháte, a v takovém případě oceníte téměř dokonalou kultivovanost ES jako celku. Ticho a komfort jsou bez diskuze na prémiové úrovni, což činí z cestování velmi odpočinkový zážitek. S trochou nadsázky se dá říci, že je jízda o papíry – často si kvůli tichu a pohodě uvnitř nevšimnete, že překračujete rychlostní limit.
Z hlediska spotřeby záleží stejně jako u většiny hybridů na tom, zda přistoupíte na určitá pravidla ohledně předvídání a plynulosti. Není problém pohybovat se okolo tabulkových 5,2 litru na sto, a pokud se opravdu snažíte a máte vhodné podmínky, ES 300h zvládne v kombinovaném provozu i hodnoty okolo čtyř litrů. Možná zde tedy přestává platit dřívější teze, že Lexusy jsou hybridní ne kvůli nízké spotřebě, ale spíše kvůli kultivovanosti. Na cestách pak přijde vhod vylepšený soubor asistentů Lexus Safety Systém ve verzi 2.5 s lepším vedením v jízdních pruzích (volantem točí sám opravdu důrazně) a tempomatem, který nově snižuje rychlost před zatáčkami.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Plyšák z orientu obstojí i bez slevy
ES 300h dělá přesně to, co od značky Lexus čekáte. Je moc hezky zpracované, pohodlné po stránce odpružení i akustiky a kultivované až na půdu. Jezdí za málo a s trochou snahy ještě za méně. Má užitečné asistenční prvky a při jízdě si dobře odpočinete. Nejvýraznější nedostatek představuje obstarožní navigace, estéty pak překvapí zrnitý obraz parkovací kamery.
Když se podíváte do ceníku, možné výhrady rychle mizí. Aktuálně je tato verze Limited Edition s navigací, na 18“ kolech a vůbec hromadou užitečné i komfortní výbavy k mání za 1.249.000 Kč, což má oproti standardní ceně představovat úsporu 284.000 Kč. Za ty dostanete pořádný kus prémiově působícího, postaveného i jezdícího auta. Pokud pro vás tedy není nejdůležitějším prvkem vozu jeho infotainment, není moc o čem přemýšlet.
Lexus ES 300h: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.249.000 Kč (300h/160 kW Limited Edition) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.249.000 Kč (300h/160 kW Limited Edition) |
Cena testovaného vozidla |
1.279.000 Kč (300h/160 kW Limited Edition)
|
Technické údaje: Lexus ES 300h
Rok • stupeň výbavy
2022 • Limited Edition
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 487 cm3
Nejvyšší výkon
160 kW (218 koní)
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,9 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl. objem zavazadlového prostoru
454 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 605 kg • 2 075 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,2 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 590 mm • 1 600 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 975 × 1 865 × 1 445 mm
Základní výbava: Přednárazový bezpečnostní systém – PCS, Dynamický adaptivní tempomat – DRCC, Systém varování při opuštění jízdního pruhu – LDA, Asistent semiautonomní jízdy – LTA, Automatické ovládání dálkových světel – AHB, Systém rozpoznávání dopravních značek – RSA, Elektrická parkovací ruční brzda – EPB, Asistent rozjezdu do kopce – HAC, Inteligentní parkovací senzory vpředu i vzadu, Zadní parkovací kamera, Systém sledování slepého úhlu – BSM, Bi-LED světlomety, Funkce svícení do zatáčky, Skla tónovaná skla s UV filtrem, Děšťový senzor, Elektrochromatická vnější zpětná zrcátka, 18" litá kola, design Limited Edition, Zadní spojler, Střešní okno, Čalounění sedadel Tahara, Elektricky nastavitelná přední sedadla, Bederní opěrka nastavitelná ve 2 směrech (přední sedadla), Vyhřívaná přední sedadla, Systém Easy Access pro snadné nastupování (nastavení volantu), Elektricky polohovatelný volant, Vyhřívaný volant, Dvouzónová automatická klimatizace se senzorem vlhkosti, Volič jízdních režimů: ECO/NORMAL/SPORT, 12,3" dotykový Lexus Media Display, Prémiový audiosystém s 10 reproduktory, Navigační systém Lexus Premium Navigation, Bezdrátová nabíječka přenosných zařízení, Služby Lexus Connected
Příplatková výbava: Metalický lak (+30.000 Kč)