Tato zákoutí britského automobilového průmyslu jsou pro české oko většinou neprobádaným uzemím. Radosti a strasti společnosti British Leyland by vydaly na několik knih. My si dnes představíme jeden z milníků britského průmyslu a velmi zajímavý vůz, Austin Maxi. Auto Classics

Tato zákoutí britského automobilového průmyslu jsou pro české oko většinou neprobádaným uzemím. Radosti a strasti společnosti British Leyland by vydaly na několik knih. My si dnes představíme jeden z milníků britského průmyslu a velmi zajímavý vůz, Austin Maxi. | Auto Classics

Tomuto hatchbacku je totiž právě padesát let. Jeho strůjcem byl geniální konstruktér a závodník Alec Issigonis. To on totiž postavil první klasické Mini. Austin Maxi se poprvé představil v roce 1969 a veřejnost trochu pobouřil rozporuplným designem. Auto Classics

Tomuto hatchbacku je totiž právě padesát let. Jeho strůjcem byl geniální konstruktér a závodník Alec Issigonis. To on totiž postavil první klasické Mini. Austin Maxi se poprvé představil v roce 1969 a veřejnost trochu pobouřil rozporuplným designem. | Auto Classics

Vůz byl tak trochu splácaný ze všeho, co se v regálech BL dalo najít. Snad nejvíc se mu ale lidé smáli za šíleně slabý motor. Jenže, ačkoli prý nešlo o moc dobré auto, stal se ikonou. Klasická koncepce prostorné kabiny, nízké ceny a naprosté jednoduchosti  z něj udělala jeden z prvních moderních hatchbacků a později i ikonu své doby. Auto Classics

Vůz byl tak trochu splácaný ze všeho, co se v regálech BL dalo najít. Snad nejvíc se mu ale lidé smáli za šíleně slabý motor. Jenže, ačkoli prý nešlo o moc dobré auto, stal se ikonou. Klasická koncepce prostorné kabiny, nízké ceny a naprosté jednoduchosti  z něj udělala jeden z prvních moderních hatchbacků a později i ikonu své doby. | Auto Classics

Ať už se v něm vyboural John Lennon nebo se stal tváří reklamní kampaně pneumatik Dunlop, byl prostě vždy na očích. Svým způsobem dal tento vůz jeden z podnětů, které potom vyústily v moderní hatchbacky, jako jsou Ford Focus nebo Volkswagen Golf. Auto Classics

Ať už se v něm vyboural John Lennon nebo se stal tváří reklamní kampaně pneumatik Dunlop, byl prostě vždy na očích. Svým způsobem dal tento vůz jeden z podnětů, které potom vyústily v moderní hatchbacky, jako jsou Ford Focus nebo Volkswagen Golf. | Auto Classics

Díky velkorysému prostoru na palubě a plynovým vzpěrám kapoty, tenkrát žhavou novinkou, se stalo Maxi postupem času kultem. I přes rozporuplné reakce na jeho řízení a chabou dynamiku tak vstoupil do automobilové síně slávy. Všechno nejlepší, Austine Maxi. Auto Classics

Díky velkorysému prostoru na palubě a plynovým vzpěrám kapoty, tenkrát žhavou novinkou, se stalo Maxi postupem času kultem. I přes rozporuplné reakce na jeho řízení a chabou dynamiku tak vstoupil do automobilové síně slávy. Všechno nejlepší, Austine Maxi. | Auto Classics

 Auto Classics

| Auto Classics

Tomuto hatchbacku je totiž právě padesát let. Jeho strůjcem byl geniální konstruktér a závodník Alec Issigonis. To on totiž postavil první klasické Mini. Austin Maxi se poprvé představil v roce 1969 a veřejnost trochu pobouřil rozporuplným designem. Auto Classics
Vůz byl tak trochu splácaný ze všeho, co se v regálech BL dalo najít. Snad nejvíc se mu ale lidé smáli za šíleně slabý motor. Jenže, ačkoli prý nešlo o moc dobré auto, stal se ikonou. Klasická koncepce prostorné kabiny, nízké ceny a naprosté jednoduchosti  z něj udělala jeden z prvních moderních hatchbacků a později i ikonu své doby. Auto Classics
Ať už se v něm vyboural John Lennon nebo se stal tváří reklamní kampaně pneumatik Dunlop, byl prostě vždy na očích. Svým způsobem dal tento vůz jeden z podnětů, které potom vyústily v moderní hatchbacky, jako jsou Ford Focus nebo Volkswagen Golf. Auto Classics
Díky velkorysému prostoru na palubě a plynovým vzpěrám kapoty, tenkrát žhavou novinkou, se stalo Maxi postupem času kultem. I přes rozporuplné reakce na jeho řízení a chabou dynamiku tak vstoupil do automobilové síně slávy. Všechno nejlepší, Austine Maxi. Auto Classics
6
Fotogalerie

Austin Maxi slaví 50 let. Znáte jednoho ze zakladatelů moderních hatchbacků?

Vydržel v produkci celých dlouhých šestnáct let. A za tu dobu ho snad nikdo neměl rád. Teď je to ale jinak.

Tato zákoutí britského autoprůmyslu jsou pro české oko ne moc probádaným uzemím. Radosti a strasti společnosti British Leyland by vydaly na několik knih. My si dnes představíme jeden z milníků britského průmyslu a velmi zajímavý vůz, Austin Maxi.

Tomuto hatchbacku je totiž právě padesát let. Jeho strůjcem byl geniální konstruktér a závodník Alec Issigonis. To on postavil první klasické Mini. Austin Maxi se poprvé představil v roce 1969 a veřejnost trochu pobouřil rozporuplným designem.

Vůz byl tak trochu splácaný ze všeho, co se v regálech BL dalo najít. Snad nejvíc se mu ale lidé smáli za slabý motor z produkce BMC série E. K mání byl jako jednotka 1.5 litru o výkonu 74 koní a 1.7 litru o výkonu 84 koní, respektive 95 koní u silnější verze. Ta už byla prý snesitelná.

Jenže, ačkoli prý nešlo o moc dobré auto, stal se ikonou. Klasická koncepce prostorné kabiny, nízké ceny a naprosté jednoduchosti  z něj udělaly jeden z prvních moderních hatchbacků a později i ikonu své doby.

Ať už se v něm vyboural John Lennon nebo se stal tváří reklamní kampaně pneumatik Dunlop, byl prostě vždy na očích. Svým způsobem dal tento vůz jeden z podnětů, které potom vyústily v moderní hatchbacky, jako jsou Ford Focus nebo Volkswagen Golf.

Díky velkorysému prostoru na palubě a plynovým vzpěrám kapoty, tenkrát žhavou novinkou, se stalo Maxi postupem času kultem. I přes rozporuplné reakce na jeho řízení a chabou dynamiku tak vstoupil do automobilové síně slávy. Tak všechno nejlepší, Austine Maxi.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost

Doporučujeme

Články odjinud