Toyota představuje druhou generaci svého vodíkového modelu. Od předchůdce se novinka liší takřka v každém ohledu.
Když nám Toyota v říjnu minulého roku představila koncept Mirai, bylo zřejmé, že má v plánu razantně změnit pojetí svého dosavadního vodíkového modelu. Vize druhé generace již tehdy vypadala blízko produkční verzi. Oficiální premiéra nového miraie tak nyní potvrzuje, že do série už vlastně inženýři vychytávali pouhé maličkosti.
Zatímco se původní vodíkový model uvedený v roce 2014 vyznačoval excentrickým designem, novinka se drží o něco konvenční, avšak stále moderně vypadající cesty sedanu s razantněji splývající zádí. Vůči staré generaci se nový Mirai vydává jiným směrem, a to nejen po stránce designu, změnila se celá koncepce.
Mirai totiž stojí na nové GA-L platformě, se kterou vůz přechází na pohon zadních kol, na rozdíl od dosavadního pohonu přední nápravy. Sedan používá víceprvkové zavěšení vpředu i vzadu. S délkou 4975 mm, šířkou 1885 mm, výškou 1480 mm a rozvorem čítajícím 2920 mm pak rozměry vozu narostly v každém ohledu kromě výšky, ta se naopak snížila.
Nový základ poskytuje Toyotě i prostornější pětimístný interiér, kdy především cestující vzadu potěší více místa na nohy. Kabina vytváří dojem komfortní limuzíny, s novou architekturou palubní desky, prémiovými materiály a velkými pohodlnými sedačkami. Před řidičem je digitální přístrojový štít, uprostřed se tyčí 12,3palcová obrazovka infotainmentu, zpětné zrcátko je rovněž digitální a ve výbavě nechybí ani audiosystém JBL se 14 reproduktory.
U elektrického vodíkového ústrojí pracovala Toyota stylem odlehčování a zmenšování klíčových částí. Počet palivových článků se sice snížil z 370 na 330, jejich objemová výkonová hustota je nicméně vyšší s hodnotou 5,4 kW/l (dříve 3,1 kW/l). Výkonem si mirai také polepšil se 128 kW (174 koní) oproti dřívějším 114 kW (155 koní). Rozměrově menší, lehčí, ale zato kapacitou větší je i nová lithium-iontová baterie.
Tímto způsobem pak mohli inženýři lépe uspořádat vodíkové nádrže (viz galerie), které mirai používá hned tři (dříve dvě). Celková kapacita nádrží se tak zvýšila z 4,6 kg na 5,6 kg. Se snížením spotřeby o 10 % a větší kapacitou nádrží uvádí Toyota o 30 % vyšší dojezd na jedno natankování, tedy kolem 650 kilometrů.
V disciplíně zrychlení z nuly na 100 km/h mluvíme o času 9,2 vteřiny, maximálně pak vůz dosáhne rychlosti 175 km/h. Sedan pracuje s pohotovostní hmotnostní 1900 kg, ani odchozí generace s 1850 kg však nebyla lehkým autem. Zato má ale novinka ideální rozložení hmotnosti 50:50 a ve spojení s víceprvkovým zavěšením, nižším těžištěm a pohonem zadních kol zmiňuje Toyota mnohem lepší ovladatelnost.
První exempláře už byly v domácím Japonsku zapůjčeny vybraným novinářům a dojmy nešetří chválou. Datum uvedení nového miraie do prodeje ale Toyota zatím neupřesňuje. Dostupnost v Evropě taky ještě nebyla potvrzena.