Zatímco Ford svůj záludný EcoBoost nahradil, na nástupci dvanáctistovky PureTech se teprve pracuje.

Zatímco Ford svůj záludný EcoBoost nahradil, na nástupci dvanáctistovky PureTech se teprve pracuje.

Tento motor najdeme ve většině modelů Citroën i Peugeot a využíval ho také Opel.

Tento motor najdeme ve většině modelů Citroën i Peugeot a využíval ho také Opel.

Hledejte exemplář, o který bylo nadstandardně pečováno, nebo zvolte 1.6 THP od roku 2015 .

Hledejte exemplář, o který bylo nadstandardně pečováno, nebo zvolte 1.6 THP od roku 2015.

Nákup ojetého vozu je vždy trochu sázkou do loterie.

Nákup ojetého vozu je vždy trochu sázkou do loterie.

Ačkoliv člověk důkladně prověří náležitou dokumentaci, stav kilometrů, vizuální kondici a auto projede, nedokáže posoudit, jak se k vozu choval předešlý majitel, nebo jestli někde nečíhají nástrahy, které při běžné prohlídce nedokáže odhalit.

Ačkoliv člověk důkladně prověří náležitou dokumentaci, stav kilometrů, vizuální kondici a auto projede, nedokáže posoudit, jak se k vozu choval předešlý majitel, nebo jestli někde nečíhají nástrahy, které při běžné prohlídce nedokáže odhalit.

Také v případě tříválce PureTech vsadila skupina PSA na olejem máčený rozvodový řemen, který se rád drolil a tím zanášel olejový filtr, čerpadlo a ovládání proměnlivého časování ventilů.

Také v případě tříválce PureTech vsadila skupina PSA na olejem máčený rozvodový řemen, který se rád drolil a tím zanášel olejový filtr, čerpadlo a ovládání proměnlivého časování ventilů.

V extrémních případech to odneslo i turbodmychadlo. Obdobně tento motor trpěl na ředění oleje benzínem při krátkých trasách.

V extrémních případech to odneslo i turbodmychadlo. Obdobně tento motor trpěl na ředění oleje benzínem při krátkých trasách.

96
Fotogalerie

Dlouhodobý test Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: Jak je vlastně rychlý?

To se rozumí samo sebou, že redakční třistaosmička nemohla uniknout seznámení s redakčním Vboxem.

Kapitoly článku:


Dlouhodobý test Peugeotu 308 SW: Dosavadní díly

1. Úvod testu – Proč zrovna tohle auto?
2. Měříme vnitřní prostor
3. Jezdí za sedm i za patnáct litrů
4. Zaostřeno na techniku
5. Sportujeme


Bílý Peugeot 308 se zanedlouho vrátí do flotily českého zastoupení PSA a my vám přineseme podrobné zkušenosti z několikaměsíčního soužití, jak jsme na začátku slíbili. Ještě předtím je ale na čase využít možností redakčního Vboxu a ověřit, jak je na tom kombík s motorem 1.2 PureTech, pokud jde o dynamické vlastnosti.

Výrobce udává zrychlení 0-100 km/h za 10,1 sekundy. To se nám nepodařilo ani při jednom pokusu. Možná i proto, že automatická převodovka není snahám o rychlý rozjezd příliš nakloněna. Při sešlápnutí brzdy levou nohou sice nechá vytočit motor nad 2500 ot./min., ale hydrodynamický měnič nedovede rychle katapultovat auto z místa. Rozjezd je pocitově váhavý. 

peugeot_308_akcel0-150.jpg
Pokud jde o akceleraci, nevede si Peugeot 308 s tříválcovým „motůrkem“ o mnoho hůře než nedávno testované kombíky střední třídy s dvoulitrovými diesely

Jakmile se ale 308 odpíchne, zrychluje docela svižně. Naměřené 3,52 sekundy při zrychlení 0-50 km/h jsou o setinu lepší než u Mondea 2.0 TDCi. 

Stokilometrovou rychlostí jede Peugeot 308 za 10,57 s po rozjezdu a mety 150 km/h dosáhne za 25,84 sekundy. 

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: akcelerace z místa
0-50 km/h (s) 3,52
0-100 km/h (s) 10,57
0-130 km/h (s) 18,51
0-150 km/h (s) 25,84

Pružné zrychlení na jednotlivé převody jsme samozřejmě změřit nemohli, automat při sešlápnutí plynu nadoraz vždy podřadí. Při zrychlování na plný plyn ale zvládnete jednotlivé inkrementy takto:

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: zrychlení
30-50 km/h (s) 1,77
50-70 km/h (s) 2,22
80-130 km/h (s) 12,04

A co brzdy? Při prudkém zastavení a následném uvolnění pedálu se ozve hlasité zaskřípění, které naznačuje, že autu se takové zacházení moc nelíbí. Stabilita během manévru je ovšem zcela bez výhrad, stejně jako naměřený brzdný výkon:

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: brzdění
100-0 km/h (s) 2,65
100-0 km/h (m) 36,03

To ale není vše. Protože jsme mohli, změřili jsme i brzdnou dráhu z rychlosti 150 km/h. Pro jistotu připomínáme, že brzdit jsme začali dřív, takže následující čísla popisují výkon brzdové soustavy již naplno brzdícího vozu, nikoliv reakční dobu řidiče a nástup brzd. Ale i tak:

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: brzdění
150-0 km/h (s) 3,97
150-0 km/h (m) 82,13

Působivé, ne? Třeba z vyjádření některých expertů účastnících se nedávné hysterické debaty o možném zvýšení povolené rychlosti na vybraných úsecích českých dálnic právě na 150 km/h by člověk snadno podlehl dojmu, že brzdná dráha auta jedoucího touto rychlostí se počítá div ne v kilometrech. 

peugeot_308_brzda150-0.jpg
Téměř dokonale lineární průběh až do konce: pokud vůz v okamžiku, kdy se pohybuje rychlostí 150 km/h, už naplno brzdí, zbývají k úplnému zastavení necelé čtyři sekundy

A jak je na tom Peugeot 308 s (ne)přesností rychloměru? Odchylka v dálničním tempu je citelně menší než třeba u nedávno měřeného Superbu:

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: odchylka rychloměru
Zobrazovaná rychlost Rychlost dle Vboxu
50 km/h 47,3 km/h
90 km/h 87,4 km/h
130 km/h 128 km/h

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud