Nový motor se nejprve objeví v druhé generaci Levorgu a ve Foresteru Sport. Ale co Evropa?
Přeplňovaný čtyřválcový boxer s objemem 1795 cm3 nese označení CB (Concentration Boxer), vychází z jednotky FB16 DIT, kterou známe z předfaceliftové verze Subaru Levorg. Stejně jako šestnáctistovka má hliníkové hlavy i blok se zalisovanými vložkami válců.
Ve srovnání s motory starší řady FB má novinka menší rozteče válců (98,6 mm místo 113 mm) a také užší protizávaží, kratší je také klikový hřídel (315,9 mm místo 350,5 mm). Výsledkem je zkrácení motoru o 40 mm oproti řadě FB. Novinka se také vrací k vyoseným asymetrickým ojnicím – toto řešení, které omezuje zatížení a tření pístů o stěny válců, Subaru používá u motorů řady FA (čtyřválce o objemu 2,0 a 2,4 litru). Jednokomorové turbodmychadlo Garett M12 má elektronicky ovládaný obtokový ventil.
V hlavách motorů najdeme dva vačkové hřídele, poháněné řetězem. Proměnné časování Dual AVCS pracuje se sacími i výfukovými ventily. Přímé vstřikování paliva umí fungovat s tlakem až 32 MPa, přičemž vstřikovače jsou umístěny v těsné blízkosti svíček. Při nízkém a středním zatížení motor používá chudou směs paliva s poměrem až 1:30.
U motoru CB se Subaru chlubí také propracovaným chladicím systémem, reagujícím na teplotu a zatížení. Chladicí kapalina nejprve cirkuluje v bloku, poté v hlavách válců a až poté se připojí chladič. Čerpadlo mazání je poháněno samostatným řetězem, najdeme ho pod klikovým hřídelem. Oproti svému předchůdci FB16 DIT má novinka o litr menší náplň oleje – přibližně 4 litry.
Čtyřválec CB je prozatím určen pro japonský trh a tamní dva modely – Levorg druhé generace a také Forester Sport. Maximální výkon činí 130 kW (177 koní), točivý moment dosahuje 300 Nm v 1600 až 3600 otáčkách za minutu. V budoucnu jsou plánovány i verze s jiným objemem. Zda se tato novinka objeví v Evropě, zatím není jasné – Subaru na starém kontinentu spoléhá na hybridní jednotky e-Boxer, které jsou alespoň částečnou záplatou na jeho odvěký problém, tedy vysoké emise.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ