Renault na trh uvádí třetí karosářskou verzi modelu Mégane. Sedan, pyšně nazvaný GrandCoupé, je cílen na východní trhy. Jezdí stejně jako hatchback? To jsme zjišťovali v okolí Varšavy.
Kapitoly článku:
GrandCoupé si odbylo premiéru již na zářijovém autosalonu v Paříži, Francouzi však mají smůlu. Tříprostorový Mégane se na domácí trh nedostane, je určen pro východní Evropu, severní část Afriky, Itálii, Irsko a Austrálii. Vyrábí se v turecké Burse, na rozdíl od hatchbacku a kombi vyráběných ve Valencii. V rámci mezinárodní prezentace v okolí Varšavy jsme vyzkoušeli dvě vznětové verze - patnáctistovku označenou Energy dCi 110 a silnější šestnáctistovku Energy dCi 130. Nebyla vlastně jiná možnost - benzinové verze totiž automobilka vůbec nedovezla.
Je to elegán
Výrobce vybral jméno GrandCoupé s ohledem na splývavé linie karoserie, které zvýrazňuje příplatková panoramatická střecha. A skutečně, elegance se tvarům francouzského sedanu upřít nedá. Od předního nárazníku až po prostřední sloupek je vůz shodný s ostatními karosářskými variantami, dále je však všechno jinak. Dokonce i rozvor náprav se zvětšil, a to z 2.669 milimetrů na 2.711 milimetrů.
Na velkých kolech to Méganu opravdu sluší. Jméno GrandCoupé je možná trochu kontroverzní, automobilka si jej však umí obhájit.
Masivní sloupek C se designéři snažili opticky zmenšit prolisem a linkou, která se táhne od předních světel až po hranu zavazadelníku. GrandCoupé měří 4.632 milimetrů, oproti hatchbacku narostlo o 273 milimetrů. Zadní světla jsou po vzoru posledních Renaultů opravdu široká, díky tomu se ale také podařilo potlačit klasickou „nemoc“ sedanů nižší střední třídy, kdy jejich vysoký „batoh“ v podobě velkého zavazadelníku auto opticky zužuje. Tady Francouzi rozhodně nešlápli vedle!
Uvnitř je místa nad hlavu
Vpředu to pro řidiče znalého nového Méganu není žádné překvapení. Přístrojovce dominuje displej systému R-Link 2 a digitální přístrojový štít, nechybí ani efektní ambientní osvětlení. Nová karosářská verze však řeší jednu podstatnou nevýhodu hatchbacku - nedostatek místa v podélném směru. Vzadu se proto konečně sedí pohodlněji, a to i přes svažující se střechu, která cenné centimetry nad hlavou často ubírá. Kvalita zpracování je v celém interiéru na vysoké úrovni, ani při jízdě po rozbitých silnicích nikde nic nevrzalo. Zapomeňte na předsudky - kvůli tureckému původu a zaměření na východní trhy rozhodně není na místě sedan podceňovat.
Vpředu je to typická renaultí klasika, vzadu je ale ve srovnání s hatchbackem více místa. Prostor nad hlavou příliš neomezuje ani příplatkové střešní okno.
Zavazadlový prostor má objem 550 litrů, vstupní otvor není kvůli koncepci karoserie největší, ale je alespoň dostatečně široký. Přístup k zavazadlům je vyřešen třemi způsoby: lze jej otevřít tlačítkem na přístupové kartě, zevnitř vozu pomocí tlačítka vedle volantu či u vyšších verzí „kopnutím“ pod zadním nárazníkem. Pokud je vůz vybaven kamerou, přichází uživatel o tlačítko pro manuální otevření, to se ale má podle zástupců automobilky změnit. Tlačítko díky ohlasům zákazníků později dostanou i vyšší verze se zpětnou kamerou.