Mercedes se vrátí k provedení kupé svého sedanu řady E, které v nabídce značky nahradí model CLK. Podívejme se mu na zoubek.
Komfortní kupé odvozená od řady E sledovala generační vývoj této linie takřka od jejího počátku, ale poslední generace kupé postrádaly. Ačkoli vozy CLK na první pohled „éčko“ připomínaly, vycházely ve skutečnosti z menší řady C.
Rychle stárnoucí Mercedesy CLK navíc nikdy nebyly rovnocennými soupeři „trojkovému“ BMW (E46) ani zdařilému Audi A5, nové kupé řady E však ve značné míře přebírá rysy i techniku nové generace sedanu, připraveného pro modelový rok 2010 a představeného před měsícem v Detroitu. Také interiér a většina motorů nového kupé se se sedany takřka shodují.
Elegantní, byť možná celkem zavalitá karosérie disponuje bezsloupkovým řešením s plně spustitelnými, bezrámovými bočními okny. Konstruktérům se v tomto případě podařilo srazit koeficient odporu vzduchu až na 0,24, což je hodnota srovnatelná s Chevroletem Volt či Toyotou Prius.
K pohonu se bude nabízet škála čtyř, šesti a osmiválcových motorů s výkonem od 200 do 382 koní, brzy se však očekává i verze AMG s výkonem kolem 500 koní. Zvláště u čtyřválcových jednotek se projevil downsizing. Dostaly nové přímé vstřikování paliva, jež se podílí na vyšším výkonu i točivém momentu v porovnání s předchozí řadou vidlicových šestiválců, a to při sníženém zdvihovém objemu i spotřebě.
Základním a zároveň také nejúspornějším motorem se stává čtyřválcový 2,2litrový „turbodiesel“ ve verzi E250 CDI. Dosahuje výkonu 200 koní a točivého momentu 500 Nm, spotřeba nafty v kombinovaném cyklu však údajně dosahuje jen 5,3 l/100 km. Zážehový čtyřválec E250 CGI o objemu 1,8 litru dosahuje stejného výkonu a točivý moment u něj vrcholí hodnotou 310 Nm.
V nabídce navazují šestiválce E350 CDI (228 koní, 540 Nm) a benzínový E350 CGI (288 koní, 365 Nm), vrcholem nabídky bude prozatím vidlicový zážehový osmiválec s objemem 5,5 l, výkonem 382 koní a točivým momentem až 530 Nm.
Také kupé řady E přichází s aktivním pérováním Agility Control, jež v závislosti na provozních podmínkách upravuje tuhost pružení a spolupracuje s manuálně stavitelnými tlumiči soustavy Dynamic Driving. K dalším technickým vymoženostem patří detekce únavy řidiče, čtečka dopravních značek (jako třeba u Insignie), modifikovaný systém pro kritické brzdění či automatické přepínání dálkových a potkávacích světel.
Uvnitř bylo nové kupé osazeno zcela novými anatomickými sedadly se standardní elektrickou regulací výšky a sklonu opěradla. Za příplatek se pak dodává plně elektrické ovládání s pamětí a elektropneumatická regulace bederní opěry v její tuhosti i výšce. Zadní sedadla lze sklápět pro možnost zvětšení základního prostoru pro zavazadla.
Mercedes-Benz E Coupe si svoji premiéru odbyde na letošním autosalonu v Ženevě, kde se dozvíme i podrobnosti o výbavých a cenách, a do evropských showroomů se dostane již během března.
Mercedes-Benz E kupé