Kopřivnické Tatře se v poslední době velice daří. Získává zakázky za desítky milionů, jedna velká ale právě nevyšla.
Snaha kopřivnické Tatra Trucks dodat Íránu čtyři desítky civilních automobilů Phoenix pro těžaře a hasiče nevyšla. Nenaplnila se ani další očekávání dřívějšího vedení firmy, které v osmdesátimilionové blízkovýchodní zemi spatřovalo perspektivní trh.
„Důvodem byl vývoj geopolitické situace a další zhoršení vztahů západních mocností s Íránem. V současné době Tatra Trucks ani žádná jiná společnost skupiny Czechoslovak Group žádná obchodní jednání s íránskými partnery nevede,“ řekl mluvčí skupiny Andrej Čírtek.
Tatra jednala se soukromými íránskými subjekty v letech 2015 až 2016. Bylo to v době oteplení vztahů mezi Íránem a Západem, kdy docházelo k rušení ekonomických sankcí, a země představovala zajímavý trh pro řadu evropských strojírenských podniků. Tatru tehdy řídil Martin Bednarz, z funkce odešel předloni.
První zakázka české firmy pod novými majiteli Jaroslavem Strnadem a René Materou ve středoasijské zemi mohla podle odhadů Tatře přinést desítky až nižší stovky milionů korun a otevřít cestu k dalším obchodům.
„Stejně jako jiné firmy doufáme, že bezpečnostní situace v regionu se v budoucnu stabilizuje, vztahy s Íránem se zlepší a bude možné na tomto trhu standardně působit. V současnosti to ale je kvůli sankčním režimům i kvůli geopolitické situaci nemožné,“ dodal Čírtek.
Dominantní íránští výrobci vozů - Iran Khodro a Saipa - před uvalením sankcí spolupracovali hlavně s francouzskými automobilkami. Restrikce způsobily, že Írán ztratil přístup k novým zahraničním technologiím.
Autor: Pavel Otto