Kabriolet SL řady R 107 byl vyráběn v letech 1971 až 1989. Zdroj: Mercedes-Benz

Kabriolet SL řady R 107 byl vyráběn v letech 1971 až 1989. | Zdroj: Mercedes-Benz

Skici čelní masky R 107, datované 19. ledna roku 1967. Zdroj: Mercedes-Benz

Skici čelní masky R 107, datované 19. ledna roku 1967. | Zdroj: Mercedes-Benz

Další návrhy čelní masky R 107 od Firedricha Geigera z 16. ledna roku 1968. Zdroj: Mercedes-Benz

Další návrhy čelní masky R 107 od Firedricha Geigera z 16. ledna roku 1968. | Zdroj: Mercedes-Benz

Řez Mercedesem R 107 po prvním faceliftu, tedy z let 1980 až 1985. Zdroj: Mercedes-Benz

Řez Mercedesem R 107 po prvním faceliftu, tedy z let 1980 až 1985. | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz R 107 typu 350 SL, pod jeho kapotou tříapůllitrový osmiválec. Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz R 107 typu 350 SL, pod jeho kapotou tříapůllitrový osmiválec. | Zdroj: Mercedes-Benz

Motor M 116 o objemu 3,5 litru z verze 350 SL. Zdroj: Mercedes-Benz

Motor M 116 o objemu 3,5 litru z verze 350 SL. | Zdroj: Mercedes-Benz

Motor M 177, používaný v modelech 450 SE, 450 SEL, 450 SL a 450 SLC. Zdroj: Mercedes-Benz

Motor M 177, používaný v modelech 450 SE, 450 SEL, 450 SL a 450 SLC. | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz R 107 ve verzi 450 SL na metanol, testovaný v roce 1974. Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz R 107 ve verzi 450 SL na metanol, testovaný v roce 1974. | Zdroj: Mercedes-Benz

Interiér 450 SL na metanol s přídavným panelem pro monitorování a řízení pohonu. Zdroj: Mercedes-Benz

Interiér 450 SL na metanol s přídavným panelem pro monitorování a řízení pohonu. | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Šestiválcový motor verze 280 SL. Zdroj: Mercedes-Benz

Šestiválcový motor verze 280 SL. | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

 Zdroj: Mercedes-Benz

| Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz SL řady R 107 | Zdroj: Mercedes-Benz

Skici čelní masky R 107, datované 19. ledna roku 1967. Zdroj: Mercedes-Benz
Další návrhy čelní masky R 107 od Firedricha Geigera z 16. ledna roku 1968. Zdroj: Mercedes-Benz
Řez Mercedesem R 107 po prvním faceliftu, tedy z let 1980 až 1985. Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz R 107 typu 350 SL, pod jeho kapotou tříapůllitrový osmiválec. Zdroj: Mercedes-Benz
24
Fotogalerie

Mercedes SL řady R 107 slaví padesátku. Nástupce Pagody se vyráběl skoro 20 let

Luxusní německé kabriolety se dovážely do celého světa s šesti i osmiválcovými motory. Ale věděli jste, že se pod kapotu dostal i wankel?

Koncem šedesátých let začal Mercedes-Benz připravovat nástupce populárního kabrioletu třídy SL řady W 113, tedy legendární Pagody. Ta byla velmi žádaným zbožím, velké úspěchy slavila na americkém trhu. Nový model tedy musel stát za to – a jak se ukázalo v následujících letech, automobilka postavila doslova nadčasový vůz.

Po technické stránce volně vycházel z Mercedesů W 114 a W 115. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, vpředu jste našli příčné lichoběžníkové polonápravy, vzadu pak trojúhelníková ramena, stabilizovaná wattovým přímovodem. Podvozek byl tvořen podlahovým rámem, na němž byla navařena karoserie. Díky oceli o různé tloušťce vůz disponoval funkčními deformačními zónami, v případě převrácení posádku chránily vyztužené A sloupky. Rozvor měřil 2460 mm (později o 6 mm více), celková délka činila 4390 až 4580 mm.

Do prodeje šel nejprve SL 350 s osmiválcem M 116 o objemu 3499 cm3 a s výkonem 147 kW, zrychlení na 100 km/h zabralo přibližně 9 sekund a maximální rychlost činila 210 km/h. Vůz byl představen v dubnu roku 1971, v září pak následovalo kupé SLC na stejné technice. V nabídce ho v roce 1972 doplnila verze 450 SL s motorem M 117, objemem 4520 cm3 a výkonem 165 kW. V roce 1974 pak přibyla šestiválcová verze 280 SL s motorem řady M110 o objemu 2746 cm3 a s výkonem 136 kW.

První facelift dostalo R 107 v roce 1980. Verzi 350 SL nahradila 380 SL s motorem zvětšeným na 3818 cm3 s výkonem 160 kW, nicméně již v roce následujícím měl motor 3839 cm3 a 150 kW. Větší osmiválec se nafoukl na pětilitrový objem a jeho výkon narostl na 177, respektive 170 kW - jeho označení bylo 500 SL. Toto provedení mimochodem dostalo víko kufru z lehké slitiny a plastový zadní spoiler z výkonné verze sesterského kupé SLC. Všechny verze pak získaly interiér dle vzoru soudobé řady W 126, lehčí kapoty a přední spoiler.

K dalšímu vylepšení došlo v roce 1985. Vnějšek doznal drobných změn, vozy dostaly upravené přední zavěšení a také 15“ kola. Šestiválcový model zvětšil objem na 2963 cm3 a dostal označení 300 SL, čímž tímto historickým odkazem na přeslavný model řady W 198 udělal radost fandům značky. Motor disponoval výkonem 138 kW, s katalyzátorem pak 132 kW. V nabídce se nově objevuje značení 420 SL, určené pro osmiválec s objemem 4,2 litru o výkonu 160, respektive 150 kW. 500 SL pokračuje s pětilitrovým objemem a 180 kW, s katalyzátorem se 164 kW. Vrcholem z hlediska zdvihového objemu se nově stala verze 560 SL s motorem M 117.967 - měla 5547 cm3 a výkon 170 kW. Byla však určena pouze pro americký, australský a japonský trh.

Za zmínku stojí speciální verze R 107, kterou vlastnil Felix Wankel. Jak možná tušíte, pod kapotou tohoto stříbrného exempláře pracoval rotační motor se čtyřmi rotory, z nichž každý měl objem 600 cm3. Výkon činil 235 kW a maximem točivého momentu bylo 380 Nm. S čtyřstupňovou manuální převodovkou vůz zrychloval na 100 km/h za 6,9 sekundy a rozjet se uměl až na 240 km/h. Zajímavé je, že ve srovnání s tříapůllitrem M 116 byl tento rotační motor o 60 kg lehčí, vážil jen 180 kilogramů.

Vznikl také testovací prototyp 450 SL spalující metanol, jezdil v roce 1974 a byl reakcí na ropnou krizi z konce roku 1973. Výroba R 107 skončila v srpnu roku 1989. Vyráběl se osmnáct let a je tak druhým nejdéle vyráběným Mercedesem po třídě G. V továrně v Sindelfingenu vzniklo 237.287 kusů, přičemž nejrozšířenější verzí byla 450 SL z let 1971 až 1980 s 66.298 exempláři. Nástupcem se stala řada R 129, v tuzemsku známá jako „Žehlička.“

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud