7
Fotogalerie

Mindset: budoucnost, nebo slepá větev?

Švýcarský projekt Mindset je dalším z pokusů nabídnout Evropě další variantu vozu pro blízkou budoucnost. Podaří se mu to?

Malá společnost Mindset AG byla založena v půli loňského roku a sídlí v St. Niklausenu poblíž Lucernu. Jejím cílem je vývoj a výroba automobilů s alternativními druhy pohonu. Nejedná se však o žádný výstřel do tmy nebo snad plácnutí do vody. V čele této společnosti totiž stojí věhlasný konstruktér Murat Günak, jenž si vydobyl uznání v řadě velkých automobilek. Narodil se roku 1957 v Istambulu a vystudoval londýnskou Royal College of Art. Poté pracoval pro koncerny Ford a Daimler-Benz a v roce 1994 byl jmenován šéfdesignérem koncernu PSA. V letech 1998 až 2003 působil na stejném postu v novém uskupení DaimlerChrysler, kde udával trend vzhledu vozů Mercedes, Maybach a SLR. Poté nastoupil jako vedoucí designu pro celý koncern Volkswagen, kde pracoval až do chvíle, kdy stanul u zrodu projektu Mindset.

Mindset AG je plně financován švýcarskou investiční skupinou Spirit Avert AG (dříve Nextrom Holding), jež je vedena Lorenzem R. Schmidtem. Ten se vypracoval v řadě bank včetně Nomury a investičních společností. Spirit Avert AG vlastní významné podíly v řadě nejen švýcarských podniků, po navýšení svého jmění roku 2007 pomohla Günakovi založit Mindset. Firma Mindset AG vznikla dle slov svých zakladatelů z důvodu rostoucích ceny ropy a požadavku na minimalizaci emisí výfukových plynů, což během několika let radikálně změnilo povahu evropského trhu s osobními automobily.

První vůz Mindset, který vám představujeme na počítačových renderech i již jako prototyp v jeho domovině, je, jak jinak, hybridním strojem se spalovacím a elektrickým motorem. Hlavním zdrojem energie jsou však akumulátory nové generace využívající principu Li-Ion a řidič sám upravuje aktuální pohonný mód. Plně nabíté baterie vozu udělují akční radius 100 km, jenž se po zapojení spalovacího motoru s třicetilitrovou benzínovou nádrží zvýší až na 800 km. Průměrná spotřeba představuje v hybridním režimu 3,8 l benzínu na 100 km, baterie se nabíjí dvě hodiny. Obsah CO2 ve výfukových plynech se v závislosti na provozních podmínkách pohybuje od 1 do 70g na kilometr. Pro ideální využívání energie je vůz vybaven schopností rekuperace při brzdění, počítá se i s instalací solárních panelů. Zážehový dvouválcový motor plní výhradně úlohu generátoru elektrické energie, takže pracuje vždy ve spektru otáček odpovídajícím maximální účinnosti spalovacího procesu a dává výkon 17,5 kW. Elektromotor nabízí výkon 70 kW a točivý moment až 220 Nm. Ten je přenášen bez převodovky na přední kola a Mindsetu umožňuje dosáhnout rychlosti elektronicky omezené na 140 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7 s.

Murat Günak měl v úmyslu vytvořit vůz své vlastní třídy a letos v únoru testovaný prototyp nazývá Commuter. Tento výraz se ve dvacátých letech používal pro luxusní, kryté motorové čluny, jež přepravovaly zámožné newyorčany mezi jejich rezidencemi v Hamptonu a mrakodrapy na Manhattanu. Günak svůj Mindset navrhnul s ohledem na charakter současného městského provozu. Měl by dosud nepoznaným způsobem skloubit požadavky na potěšení z jízdy s praktičností všedního dne. Vůz spočívá na prostorovém hliníkovém rámu, pokrytém plastovýmí karosářskými díly. Pro bezpečí posádky je vybaven dvojicí airbagů, čtveřicí kotoučových brzd a systémy ABS, TCS a ESP. Jestli se společnostem Mindset AG a Spirit Avert AG podaří rozšířit Günakovu myšlenku na naše silnice, to ukáže až čas.

Mindset 1.jpgMindset 2.jpgMindset 3.jpg
Mindset 4.jpgMindset 5.jpgMindset 6.jpg
Mindset 7.jpg
Mindset

 

Doporučujeme

Články odjinud