9
Fotogalerie

Mazda Mono-Posto: Když v Japonsku vzpomínali na 50. léta

Na začátku našeho tisíciletí měli návštěvníci americké výstavy SEMA možnost vidět unikátní koncept. Jmenuje se Mono-Posto a odkazuje na slavné závodní vozy.

Duch závodních vozů z 50. let. Vybavíte si ještě Lotus 11 nebo Jaguar D-Type? Nádherné „placky“, které brázdily světové okruhy při vytrvalostních závodech. Některé automobilky si na tuto éru rády zavzpomínají, jako příklad z dnešní doby uvedeme Ferrari Monza SP1.

Japonská automobilka Mazda si na tuto éru zavzpomínala před 19 lety, a protože letos slaví model, ze kterého koncept vychází, 30. výročí, je na čase si jej připomenout. Základem se stala Mazda MX-5, konkrétně druhá generace, která se vyráběla v letech 1998 až 2005.

Výchozí model na první pohled poznáte. Celá karoserie je ale přepracovaná. Některé prvky, jako například světla, zůstaly stejné. Místo obyčejných kol tu najdete 18palcové pěti-paprskové disky. Interiér pouze pro jednoho řidiče je osazen skořepinovou sedačkou ze závodních monopostů a závodním volantem.

Pod kapotou je původní motor o objemu 1.8 litru. Dostal však doping v podobě přeplňování a dává 142 kW (190 koní) a 329 N.m. Díky tomu vůz dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 6 sekund, čili o sekundu a půl rychleji než standardní MX-5.

Přepracován byl i podvozek. Mono-Posto má lepší brzdy a tlumiče HKS. Koncept tak není pouze kráska na výstavu, ale zcela funkční auto, které může rovnou někam na závodní trať. Produkční verze samozřejmě nebyla zamýšlena. Vůz vznikl pouze v jediném exempláři jako oslava starých dobrých časů. A tuto úlohu splnil více než dobře.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud