Shrňme si základní fakta. BMW X5 M váží minimálně 2265 kg, respektive 2340 kg, pokud podle evropské normy připočítáme průměrně těžkého řidiče a nějaké to zavazadlo. Jednoduše řečeno, bavíme se o automobilu těžkém podle oficiálních údajů 2,3 tuny. Jenže pak tu je druhá stránka věci. O pohon se stará dvakrát přeplňovaný osmiválcový motor o objemu 4,4 litru, který dostal hodně zajímavé parametry.
Maximální výkon činí 423 kW (575 koní) dostupných od 6000 do 6500 ot./min. Točivý moment nastupuje svým maximem 750 Nm od 2200 do 5000 ot./min. I když se tu tedy bavíme o obrovském a velmi těžkém autě, v přímce problémy rozhodně mít nebude. Podle oficiálních údajů je zrychlení 0-100 km/h minulostí za 4,2 s a maximálka dosahuje na 280 km/h. Musíte si ale za to připlatit, jinak se rozjedete na obligátních 250 km/h a dál vás nepustí omezovač.
Na pohled celkem nenápadná X5 s velkými disky ukrývá pod kapotou 575 koní. Pod plným plynem zrychluje skoro až neskutečně
Launch Control kdykoliv
Nedávno jsme měřili Mercedes-AMG GT a na letišti jsme řešili neochotu auta využít systém Launch Control. V návodu jste nenašli prakticky nic na téma aktivace této pomůcky a po jednom pokusu si musel dát Mercedes pauzu, než systém opět povolil využít ostrý start znovu. Větší a těžší X5 M s výkonnějším motorem ale takové problémy neřeší. Proto se téměř všechny následující hodnoty týkají situace, kdy byl použit Launch Control.
Je sympatické, že vám BMW prostřednictvím iDrive velmi snadno umožní přímo v multimediálním systému vyhledat postup aktivace a že vůz proti tomu neprotestuje. My jsme mu dopřáli celkem šest takových startů a s ničím nebyl problém. I když je v návodu poznámka o teplotě oleje v převodovce, šestkrát použitý Launch Control evidentně není pro auto dost velkou zátěží k tomu, aby se začala převodovka přehřívat.
Stačí párkrát kliknout v menu systému iDrive a už přesně víte, jak Launch Control aktivovat. Opakovaným pokusům o co nejlepší čas akcelerace se X5 M nebrání
Launch Control jsme nepoužili pouze při porovnávání startu v různém nastavení motoru. Jak je u BMW M v poslední době zvykem, řidič nemá k dispozici celkové režimy jízdy, ale může rovnou využít několik tlačítek, kdy je jedno určeno pro motor, další pro podvozek, třetí pro řízení a čtvrté pro převodovku.
Jakkoliv to vypadá složitě, je to v praxi velmi dobré řešení, protože vám umožňuje přesnější nastavení auta. Navíc si můžete dvě zvolené kombinace uložit a vyvolat je tlačítky M1 a M2 umístěnými na volantu. Nás pro měření samozřejmě zajímá nejvíce nastavení motoru a převodovky.
Co se stane, když...
Motor můžete nastavit do režimu Efficiency, Sport a Sport+. První režim nedovolí aktivovat Launch Control, takže v následujících dvou grafech porovnávajících jednotlivé režimy najdete (na rozdíl od ostatních měření) akceleraci bez něj. Opět platí, že kvůli možnosti porovnání byly tyto hodnoty naměřeny pouze v jednom směru, takže je berte jako orientační.
Zrychlení z nuly na 200 km/h bez použití systému Launch Control a v různých režimech nastavení motoru. Modrá a červená čára představují režimy Efficiency a Sport, přičemž výsledek je téměř identický (16,25 s vs. 16,17 s), zelené křivky pak představují režim Sport+. Jednou byla převodovka nastavena na nejkomfortnější režim, podruhé na ten nejsportovnější. Výsledek je shodný: 15,8 s
Zde ještě jednou stejné porovnání, ale pro zrychlení 0-100 km/h. Červená křivka je režim motoru Efficiency, modrá Sport a zelená Sport+
Jak vidíte, rozdíl mezi režimy Efficiency a Sport je minimální, v obou případech šlo při akceleraci 0-100 km/h o hodnotu zhruba 4,6 s. Režim Sport+ pak ubral z výsledku jednu desetinu sekundy. Jen pro úplnost dodáme, že jsme toto měřili s převodovkou nastavenou v nejméně sportovním režimu.
Zde vidíte, co přesně se stane, když v režimu Sport+ vyměníte nejkomfortnější nastavení převodovky (červená křivka) za nejsportovnější (modrá). Čas zrychlení 0-100 km/h je identický (4,5 s), ale nejostřejší režim převodovky je v prvních chvílích pomalejší
Co se stane, když vyměníte nejšetrnější režim převodovky za nejsportovnější (můžete ale zvolit ještě prostřední kompromisní režim)? Převodovka řadí razantněji a více kope, jenže v grafu to je ta modrá křivka. Jinak řečeno, X5 M bylo v takovém nastavení nejprve pomalejší, ale pak postupně původní ztrátu smazalo a nakonec oba dva pokusy skončily na zcela identickém čase 4,5 s.
BMW X5 M samozřejmě umí udělat při jízdě pěkný humbuk, což ukazuje přiložené video.