Škodovka je nejenom u nás vyhlášená svými chytrými řešeními. V případě nové Octavie ukázala, že i malý detail v interiéru může být hodně přínosný.
Nejdůležitější český vůz je v mnoha ohledech pro mladoboleslavskou automobilku revoluční, protože nabízí prvky, které se dosud ve autech s okřídleným šípem ve znaku neobjevily. Octavia však není jenom o dotykových lištách v interiéru, neustálému připojení k internetu či ryze luxusních prvcích, jako jsou třeba ergonomická sedadla s vyhříváním a odvětráváním. Nabídne i velice chytrá řešení.
Z dřívějška už možná víte, že byla Škoda „Simply Clever“ ještě dříve, než toto slovní spojení začalo být v módě. Průkopníkem posledních let je škrabka na led, která se poprvé objevila u novodobého Rapidu. Stávala se i terčem zlodějíčků, protože kryty víček palivových nádrží, pod nimiž se schová, nebyly vždy uzamykatelné. Dnes umí ten malý kus průhledného plastu měřit i hloubku dezénu pneumatik. Na tom přece nic není, řeknete si, jenže sami víte, že důležitá je nejen realizace, ale hlavně ten nápad.
Během let se u Škodovek objevila spousta chytrých řešení, od háčků pro uchycení tašek, držáků multimediálních zařízení, „špuntů“ v držácích na kelímky, díky nimž otevřete půllitrovou PET lahev jednou rukou, až po silikonové víčko nádržky na kapalinu do ostřikovačů, které snadno proměníte v praktický trychtýř. Dneska má Octavia vedle deštníku v předních dveřích také smetáček na sníh nebo malé kapsy v zadní straně předních sedadel, které jsou určeny přímo pro mobilní telefony. Detail, který neurazí.
S nástupem Scaly Škoda přešla na zdířky USB-C. Majitelé starších telefonů, mezi které se řadím i já, často brblají, protože si musejí kupovat nový kabel pro propojení telefonu s autem, nebo alespoň redukci (vyjde zhruba na stovku). Pravdou nicméně zůstává, že má USB-C i nesporné výhody. Konektor je totiž malinký a vejde se do míst, kde byste ho nehledali. Octavia jich může mít až pět, přičemž dva vpředu má už ve standardu. Další dva vzadu (společně s 230V zásuvkou) a jeden ve stropní konzole nad vnitřním zpětným zrcátkem jsou volitelné.
Všimli jste si, kolik lidí dnes vozí za čelním sklem palubní kameru? Přestože známe spousta případů, kdy řidiči vozů s kamerou provokují ostatní účastníky provozu a pak svá „díla“ ublíženě postují na internet (ačkoliv tím sami sebe vystavují riziku postihu kvůli ochraně osobních údajů a porušení práva třecích osob na soukromí), mají kamery opodstatnění. Mohou totiž pomoci při vyšetřování dopravních přestupků, určení viníků nehod a podobně. Za čelním sklem nemusejí být až tak vidět, jejich používání však není bez určitého omezení posádky.
Palubní kamery sice mají zabudovaný akumulátor, ten ale neslouží k hlavnímu napájení. Je malý (už kvůli snaze výrobců udělat kamery co nejmenší) a dokáže přístroj napájet jen pár minut (zpravidla do čtvrt hodiny). Slouží pouze jako „rezerva“, která kameře získá čas pro uložení posledního záznamu po odpojení od napájení, respektive vypnutí spínací skříňky vozu. Dalším důvodem malého akumulátoru je riziko požáru. Kamery totiž bývají za čelním sklem vystaveny vysokým teplotám, hrozí expanze akumulátoru a následky na sebe nemusejí nechat moc dlouho čekat.
Právě proto bývají kamery stále připojeny k vozidlu prostřednictvím kabelu, který někudy musí vést. Ideálně podél čelního skla a následně pod přístrojovou deskou, horší případ je nechat kabel z kamery jen tak viset a připojit jej k vozidlu nejkratší možnou cestou. V nové Octavii tohle řešit nemusíte. Kameru připojíte do konektoru u vnitřního zpětného zrcátka a máte vystaráno. Právě k tomu tento malý prvek slouží.
Francouzi šli před lety ještě dál. Do současného Citroënu C3 zabudovali palubní kameru napevno, spárovali ji s aplikací a umožnili i pořizování snímků, které je následně možné sdílet na sociální sítě.
Škoda Octavia IV: Vybraná Simply Clever řešení
- Tankování kapaliny AdBlue také pistolí určenou pro nákladní automobily
- Dvě kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel
- Automatické odjištění roletového krytu (kombi od 25. kalendářního týdne 2020)
- Paket pro spaní (kombi)
- Mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení
- Integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla
- Odkládací schránka v předních dveřích s deštníkem nebo smetáčkem
- Síťový program pro zavazadlový prostor s komfortním otvíráním sítí SigmaQuick
- Stínicí rolety pro zadní boční skla
- Vodní lišty po stranách čelního skla
- Elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close a virtuálním pedálem
- Držák nápojů vpředu se systémem Easy Open
- Držák na tablet na hlavových opěrkách a na loketní opěrce vzadu
- Držák na multimediální přístroje
- Háčky na zavěšení tašek v zavazadlovém prostoru
- Cargo elementy v zavazadlovém prostoru (dostupné také pro mezipodlahu)
- Držák lahví o objemu 1,5 l v předních a zadních dveřích
- Škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem hloubky dezénu pneumatik
- Držák reflexní vesty ve všech dveřích
- Elektricky ovládaná dětská pojistka
- Ukládací prostor ve variabilní dvojité podlaze pro roletový kryt
- Odnímatelný vak na lyže