V létě se setkáváme s kategorií vůbec nejodolnější špíny, kterou lze na auto nachytat. dreamstime.com

V létě se setkáváme s kategorií vůbec nejodolnější špíny, kterou lze na auto nachytat. | dreamstime.com

Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze stromů… tento svinčík je někdy z laku auta těžké dostat dolů a v nejhorším případě může na vaší leštěnce napáchat i nepěkné škody. Podívali jsme se, jak s těmito nepříjemnostmi nejlépe zatočit.

Pokud své auto umýváte jednou na jaře a pak na Vánoce v automatické kartáčové myčce, nějaký ten exkrement na karoserii vás zřejmě nevyvede z míry. Mnozí z nás ale nemohou s představou špinavého auta vůbec žít, načež zrovna v létě se setkáváme s kategorií vůbec nejodolnější špíny, kterou lze na auto nachytat. Na toto téma jsme se zaměřili blíže a zjišťovali, jak s různými typy nečistot bojovat.

Ptačí trus

U ptačího lejna na karoserii se hraje především o čas. V kombinaci se slunečním svitem exkrement na místě zaschne a kvůli silně korozivním látkám a kyselinám dokáže v určitých případech i poškodit spodní vrstvy laku. Výsledkem může být přinejmenším „vyžraný“ flek, který prostě neumyjete.

Vždy tedy platí, že je lejno třeba odstranit co nejdříve. U čerstvého zásahu si pochopitelně vystačíte třeba jen s mokrým hadříkem, delší dobu zaschnutý cákanec už však může vyžadovat trochu více péče. Neomaleným sloupnutím či setřením na sucho totiž opět hrozí poškození některé z vrstev laku.

Experti v oboru detailingu se shodují, že nejlepší je zaschnutý exkrement rozpustit některým z přípravků na lokální čištění karoserie a poté opatrně setřít utěrkou z mikrovláken, díky čemuž se sníží riziko poškrábání laku. Většina „detailerů“ ve spreji používá šetrnou chemii, která exkrement během chvíle působení alespoň částečně rozloží a zároveň ošetří a lubrikuje zasažené místo. Tímto způsobem lze navíc opatrně čistit i větší plochy.

Jestliže chemií a super hadříky nedisponujete, s veškerou opatrností je dobré na suché karoserii použít vlhčené ubrousky, které na lejno položíte, můžete je dále polít vodou a nechat chvíli přiložené na místě. Zase je klíčem lejno rozpustit, namísto tvrdého sedření z laku. To platí i při umývání klasickým auto šamponem.

A nakonec u veškerých nečistot na karoserii platí, že v případě kvalitně navoskovaného laku jde i zaschnutá špína mnohem lépe a bezpečněji odstranit. Kdo voskuje, nedře. A při umývání ve vysokotlaké myčce se nepředře.

Mrtvý hmyz

Na stovky hmyzích mrtvolek, které posbíráte při jízdě nejen vysokou rychlostí po dálnici, platí rovněž rapidní chemický útok. Jelikož mají s hmyzem obsypanou přídí někdy problém i lepší šampony a hektolitry teplé vody, nervy a čas si opravdu ušetříte použitím speciálních přípravků na odstranění hmyzu. Na každé benzince se jich válí hromady a navíc „zaprasený“ lak očistíte mnohem citlivěji než při dření houbou.

Taktéž rozkládající se hmyz může nepříznivě reagovat na lak, tudíž se ho vyplatí odstranit co nejdříve. Aplikování odstraňovače hmyzu pak nejlépe skloubíte s celkovým umytím vozu na vysokotlaké myčce.

Na zaschnuté hmyzáky nastříkáte přípravek, necháte pár minut působit (nejlépe však ve stínu, aby hned neuschnul) a poté omyjete wapkou. Zbylé nečistoty už by pak měly zmizet po kompletním namočení vozu, použití šampónu a umytí teplou vodou.

Pryskyřice

Zprvu si pochopitelně můžeme odpustit radu, abyste v létě neparkovali pod jehličnany. Někdy prostě není jiná možnost. Kapky smůly neboli pryskyřice však mohou být z laku auta velmi těžko odstranitelné a jakékoliv drhnutí nepřipadá v úvahu.

Jestliže nevyzkoušíte jednoduchou cestu ve formě dalšího z mnoha chemických přípravků na čištění skvrn od smůly, asfaltu či výše zmíněného hmyzu, nejlepším krokem bude rada našich dědů a ze špajzu vytáhnout normální stolní olej, máslo nebo sádlo a tím nejjemnějším hadříkem skvrnu od pryskyřice opatrně krouživými pohyby setřít.

Prý funguje i univerzální mazadlo WD40 ve spreji, které by nemělo být k laku vozu nijak agresivní, stejně jako terpentýnový olej. Mastné plochy pak určitě omyjte šamponem či jiným čističem na karoserie.

Technický benzin či líh by také neměly lak poškodit, ale po jejich použití je dobré místo znovu ošetřit voskem či zmíněným „detailerem“ ve spreji. Čističe na bázi alkoholu totiž povrch příliš vysuší, někdy zanechají jemný bílý film a vlastně se zbaví jakékoliv předchozí ochrany laku.

Pyl a zaschlá tráva

Pylovou sezónu jsme si letos na jaře užili taky docela výživně, na čemž se pozitivně vyžili i majitelé automyček. Samotný pyl by sice neměl vrstvám laku nijak uškodit, nicméně je dobré takto zašpiněné auto umýt co nejdříve. Čím déle bude pyl na autě ležet a pod sluncem se „zapékat“, tím hůře taky půjde nakonec při umývání dolů. V případě nevyčistitelných stop je však nasnadě zamířit k odborníkům.

Sekačka projíždějící okolo zaparkovaných aut může lak také pěkně zaneřádit a uschlé zbytky trávy se karoserie drží stejně pevně jako mrtvý hmyz. I na takovou nečistotu je tudíž dobře použít odstraňovač hmyzu. Následným ostříkáním wapkou byste se pak měli zbavit i zbývajících skvrn od zeleně. 

Doporučujeme

Články odjinud