Odbyt nových automobilů v Evropě ve srovnání s loňskem stále roste. Mezi desítkou nejprodávanějších modelů tentokrát chybí Škoda Octavia.
Trh s novými osobními automobily v zemích EU a EFTA vykazuje už posedmé v nepřetržité řadě černá čísla. V březnu si oproti stejnému měsíci polepšil o 9,3 %, vyskočil z 1 351 291 registrací na 1 476 318. Ve své pravidelné tiskové zprávě to uvádí organizace JATO Dynamics. Do Evropského sdružení volného obchodu patří Island, Norsko a Švýcarsko, statistiky miniaturního Lichtenštejnska nejsou zveřejňovány. Z Evropské unie JATO neposkytuje čísla z Malty a Bulharska, naopak je zde přítomno Srbsko.
Na podobné úrovni byl naposledy evropský trh přesně před dvěma lety. Nejásejme však předčasně, horší čísla za posledních 11 let vykazoval pouze loni.
Británie v čele
Tradičně silný březen má za sebou Velká Británie, která se vyšvihla na první místo se 464,8 tisíci kusy a silným nárůstem o 17,7 %. Německo se musí smířit s druhou příčkou (296,4 tisíce), ale i to si polepšilo o 5,4 %. Francie dosáhla takřka 180 tisíc přírůstků, chybělo k nim jen 135 aut! I v zemi galského kohouta došlo k navýšení, konkrétně o 8,5. Ve stejném trendu pokračují také Itálie (140,1 tisíce, +5,1 %) a Španělsko (těsně nad 81 tisíc, +10,8 %).
Česká republika vyskočila o takřka dvacet procent, z 13,8 na necelých 16.,6 tisíce exemplářů a patří jí „nešťastná“ třináctka. Z 30 zemí si pohoršilo jen sedm, ovšem většinou se jedná o ty významnější. Decentně spadla Belgie a Polsko, Rakousko se odporoučelo z 31 na 29,7 tisíce. Takřka desetinový úbytek zaznamenalo Švýcarsko (25 847 místo 28 638) a ze všech nejhůře je na tom Nizozemsko s poklesem o 17,6 %. V zemi tulipánů a větrných mlýnů našlo nové majitele 29,3 tisíce osobních aut, v březnu 2013 jich ale bylo 35,6 tisíce.
Koncerny a značky
Evropské sdružení automobilových výrobců ACEA uvádí zajímavý žebříček koncernů. Data pro jednotlivé značky se sice od JATO liší, ale pro zajímavost do něj nahlédněme. Lídrem je pochopitelně Volkswagen (335,6 tis.) před PSA (150,4 tisíce) a Renaultem (130,5 tisíce). Šestimístná čísla vykazují ještě Ford a General Motors.
ACEA překvapivě nespojuje Hyundai a Kiu, což statistiky poněkud znepřehledňuje. Této „dvoufirmě“ by patřilo sedmé místo mezi BMW (91,5 tis.) a Fiatem (83,2 tis.). Všichni významní hráči mají nárůsty, Renault díky Dacii (ale bez Nissanu!) dokonce třicetiprocentní. Sanderu a Loganu se vede úspěšně. Menší čísla hlásí pouze Jaguar-Land Rover a Honda.
Z desítky nejúspěšnějších značek (podle JATO) nevykazuje nikdo méně než loni. Pětice nejvýraznějších šplhounů vzrostla dokonce dvouciferně. Nejvíce má tentokrát samotný Renault (+21,6 %), Nissan hlásí navýšení těsně pod 15 %, následují jej evropská větev GM, Ford a Peugeot, i ten má ještě o 11,6 % více. Absolutním číslům ovšem dominuje Volkswagen (164 304 registrací), druhý je Ford (126 101) a bronzový Opel/Vauxhall (113 303). Francouzské duo Renault a Peugeot (95,2, respektive necelých 86 tisíc exemplářů) následuje německý luxusní triumvirát v pořadí Audi – BMW – Mercedes-Benz. Hranici 66 tisíc nových registrací se podařilo překonat Nissanu a Citroënu.
Nejprodávanější modely
Škoda v pořadí značek chybí, stejně jako Octavia mezi desítkou nejoblíbenějších modelů. Tam se naopak vklínil Opel Astra díky silné poptávce hlavně v Británii, zde pochopitelně se znáčkem Vauxhallu. To samé platí o Fiatu 500, který nahradil únorovou Pandu. Chtěli jej domácí Italové, ale i Francouzi, Němci a také Britové. Je rovněž pomyslným skokanem roku (+23,1 %). Oba dva modely se však nacházejí na nejspodnějších příčkách, vrchol Top 10 vypadá úplně jinak.
Evropským bestsellerem zůstává samozřejmě Golf, který se navíc zvedl o 14 %. Dvojkou je Fiesta a třetí příčku okupuje překvapivě Corsa, byť s opravdu minimálním úbytkem 19 aut. Golf měl tradičně nad Fiestou značnou převahu (o 25,9 %), Fordu ovšem patří primát mezi malými vozy. Clio se muselo spokojit s „brambory“ a Top 5 doplňuje Focus.
Velmi těsně šesté je Polo, od většího modrého oválu jej dělilo jen 27 vozů, což je v evropském kontextu minimum. Nissan Qashqai i Peugeot 208 mají na kontě ve srovnání s březnem 2013 bohužel záporná čísla. Dvěstěosmička se musela smířit s -1978 kusy a sedmiprocentní ztrátou. Že by převážně dámská klientela, na kterou je cílen i marketing, ztratila zájem?
Registrace aut v Evropě – Pořadí modelů v březnu 2014 |
Pořadí | Model | 3/2014 [ks] | 3/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | VW Golf | 56 042 | 49 114 | 6 928 | 14,1% |
2. | Ford Fiesta | 44 491 | 41 638 | 2 853 | 6,9% |
3. | Opel Corsa | 33 563 | 33 582 | -19 | -0,1% |
4. | Renault Clio | 32 434 | 31 537 | 897 | 2,8% |
5. | Ford Focus | 30 743 | 28 953 | 1 790 | 6,2% |
6. | VW Polo | 30 716 | 28 450 | 2 266 | 8,0% |
7. | Nissan Qashqai | 27 843 | 29 155 | -1 312 | -4,5% |
8. | Peugeot 208 | 26 211 | 28 189 | -1 978 | -7,0% |
9. | Opel Astra | 24 016 | 22 238 | 1 778 | 8,0% |
10. | Fiat 500 | 21 990 | 17 857 | 4 133 | 23,1% |
- | Celkem | 1 476 318 | 1 351 291 | 125 027 | 9,3% |