20
Fotogalerie

Dodge Charger 1964: první prototyp je zpět

Vůbec první stroj Dodgge opatřený dnes již legendární formulkou „Charger HEMI“ je opět k mání. Stačí se zapojit do dražby.

Již loni jsme psali o modernizaci stávajícího Dodge Charger HEMI, ale nyní k našim uším dolehla informace o tom, že svého majitele hledá také skutečná rarita: původní prototyp Dodge HEMI Charger Concept Car z roku 1964. O prodej se postará společnost RM Auctions a dražba proběhne již 20. ledna v americkém komplexu Arizona Biltmore Resort & Spa v rámci výročního sjezdu klubu Automobiles of Arizona. Tento prototyp vznikal během roku 1963 s využitím sériového podvozku modelu Polara a s osazením zcela nového vidlicového osmiválce Hemi s objemem 7,0 l, tedy 426 palců krychlových.

Vyvolávací cena dosud nebyla stanovena, ale za pozornost stojí, že při posledním prodeji studie Dodge Hemi Charger Concept Car v Monterey roku 2007 významně přesáhla hranici jednoho milionu dolarů. V současnosti se nachází ve sbírkách John M. O’Quinna a v nedávné době prošel důkladnou a nákladnou renovací v renomované dílně Fran Roxas. Významnou úlohu při znovuzrození tohoto stroje do jeho původního lesku sehrál Joe Bortz. Právě díky jeho úsilí ze sklonku devadesátých let se pod kapotou prototypu Dodge Hemi Charger Concept Car opět nachází jeden z původních patnácti vyrobených motorů Hemi v závodním provedení naladěných na více než 600 koní, tedy přes 440 kW. Na tuto pohonnou jednotku navazuje třístupňová automatická převodovka, podvozek je opatřen kapalinovými bubnovými brzdami na všech kolech a rozvodovkou Sure Grip s převodem 4,56:1. Přední kola jsou zavěšena nezávisle a pružena zkrutnými tyčemi, ta zadní pak spočívají na tuhé nápravě s podélným vedením půleliptickými listovými pery.

Dodge Charger Concept 04.jpg Dodge Charger Concept 05.jpg Dodge Charger Concept 07.jpg

Již z pouhého pohledu na přiložené snímky je jasné, že se Dodge Hemi Charger Concept Car nachází v mimořádně dobré kondici. Kdo ví, na jakou cenu se letos tato ikona milovníků klasických „muscle cars“ dostane, každopádně je evidentní, že pro nového majitele půjde o dobou investici. Sériový Dodge Charger, který svoji pouť nastoupil během roku 1966, se stal skutečnou legendou a o jejím vzniku, fenomenálním nástupu osmiválce 426 Hemi a všech verzích až do roku 1972 jsme podrobně psali na tomto místě, kde se také rozvinula bohatá a nezvykle zajímavá diskuse.

Dodge Charger Concept 08.jpg Dodge Charger Concept 09.jpgDodge Charger Concept 06.jpg

Dodge Hemi Charger Concept Car vznikl jako jedna ze studií vycházejících ze standardního modelu Dodge Polara, jež měly za úkol propagovat nový osmiválec Hemi 426. Ten zprvu vznikal pomalou ruční výrobou a určen byl prioritně vybraným závodním stájím. Když jedna z nich na závodech „svoji“ jednotku odrovnala, bylo s ohledem na jejich nedostatek rozhodnuto vymontovat motor právě ze studie Dodge Hemi Charger Concept Car, poté se do tohoto stroje vrátil konvenční osmiválec 383 cu.in. z původně použitého podvozku Dodge Polara. Prototyp Hemi Charger vzbudil natolik příznivé ohlasy veřejnosti, že v roce 1965 byla představena odvozená studie Charger Concept II (tentokrát s uzavřenou karoserií kupé), která již byla velmi podobná sériovému provedení z roku 1966. Ale podhoubí jeho vzniku bylo skutečně zajímavé a dnes si jej uvědomí jen málokdo…

Dodge Charger Concept 01.jpg Dodge Charger Concept 02.jpg Dodge Charger Concept 03.jpg

Myslíte si, že do počátku devadesátých let dvacátého století se datující dohoda německých automobilek na omezení nejvyšších rychlostí jejich výrobků na hranici 250 km/h je něčím jedinečným? Není, jak už to dnes chodí, vždy nakonec zjistíme, že „všechno zde již bylo“. Na sklonku padesátých let se totiž „velká trojka“ amerických automobilek dohodla na tom, že své reklamní kampaně již nebudou zakládat na počtu koní, hodnotách zrychlení a jízdních výkonech, ale spíše na komfortu a bezpečnosti. Tehdy stačilo ale jen několik let k tomu, aby se vše vrátilo do původních kolejí a „koňské dostihy“ pokračovaly. Již v létě roku 1963 se začalo spekulovat o tom, že „se“ připravuje zástavba ohromného motoru do podvozku střední třídy. Slibovaný model GTO od Pontiacu se ve vývoji zdržel, takže se koncern Chrysler rozhodl vyložit karty na stůl a uvést svoji novinku v podobě sedmilitru Hemi 426.

Charger II 2.jpg Charger II 1.jpg Charger II 3.jpg
Dodge Charger II, druhá studie z roku 1965 

Stylisté dostali jednoduše znějící úkol: usadit nový motor do podvozku typu Polara a opatřit jej působivou a vynikající karoserií. Na rozdíl od řady studií ze sklonku padesátých let měl však být každý z vozů plně provozuschopný. A tak se začal rodit také Dodge Hemi Charger Concept Car. Maska chladiče byla vyrobena z ručně zhotoveného, jednodílného roštu, který zaslepil samostatné dálkové světlomety, a robustní nárazník ustoupil použití čtveřice tenkých svislých pásů. Také většina ostatních dílů vznikala přímo pod rukama karosářů, hrana kapoty byl více stočena směrem dolů a nově hostila mohutnou kapsu pro přívod vzduchu k motoru. Při pohledu na citelně modifikovaný profil karoserie však nakonec siluetu výchozí Polary rozpoznáme.  

Interiér stroje byl přepracován do přísně dvoumístného provedení. Čelní okno otevřené karosérie se snížilo do úrovně pouhého větrolamu, zatímco někdejší prostor pro cestující na zadních sedadlech byl nahrazen plochým plechovým panelem navazujícím na víko zavazadlového prostoru a ochranným a do struktury karoserie vkusně členěným obloukem nesoucím zároveň hlavové opěrky. Nově tvarovaná sedadla využívala výplní Superform a čalounění prvotřídní kůží. Oddělení míst pro řidiče a jeho spolujezdce podélnou stěnou nepatřilo v té době mezi studiemi amerických automobilek k výjimkám, nicméně stojí za zmínku, že řada ovladačů spočívala právě na této příčce. Právě na ní se nachází také samostatný otáčkoměr Stewart – Warner cejchovaný až do 8 000 ot./min. Pedály plynu a brzdy byly zhotoveny z nerezového plechu a třípaprskový volant nesl věnec vyrobený z ořechového dřeva.

Dodge Charger Concept 10.jpg Dodge Charger Concept 11.jpg

Při pohledu na zadní část vozu si všimneme původních svítilen z Polary, jež byly ale poněkud rozšířeny a vsazeny do nového panelu, na jehož středu se nacházelo osvětlené místo pro poznávací značku. Také vzadu byl pro odlehčení mohutný nárazník nahrazen čtveřicí svislých „kapek“ s gumovými vložkami. Dveřní kliky zmizely, zato před zadními koly se v blatnících objevily záhadné otvory. Ty přicházely ke slovu ve chvíli, kdy se řidič rozhodl ohromit okolí svého vozu opravdu nekroceným rykem motoru Hemi 426. Dnešní ladičské firmy tento fakt berou jako novinku, ale již před bezmála půl stoletím stačilo páčkou na palubní desce přepnout zdvojené výfukové potrubí tak, aby z pohonné jednotky odvádělo zplodiny bokem, tedy ještě před tlumiči. K celkově opravdu působivému zjevu prototypu Dodge Hemi Charger Concept Car přispěla také instalace speciálních litých ráfků Halibrand obouvajících úzké běloboké pneumatiky Goodyear Wingfoot. A výška tohoto prototypu? Pouhých 1 220 mm. Lamborghini Gallardo je nižší o necelé 4 cm...

Dodge Charger Concept 1 01.jpg Dodge Charger Concept 1 02.jpg Dodge Charger Concept 1 03.jpg
Dodge Charger Concept 1 04.jpg Dodge Charger Concept 1 05.jpg Dodge Charger Concept 1 06.jpg
Dodge Hemi Charger Concept Car na snímcích před aukcí v roce 2007


 

Chrysler

Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.

Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Chrysler 300 • Chrysler Voyager

Doporučujeme

Články odjinud