„Nové Clio je delší a širší, než byl jeho předchůdce, přitom je nižší a váží méně,“ řekl při české premiéře novinky Eric Basset, generální ředitel Renault ČR. „K jeho hlavním trumfům bude patřit cena, začíná na 229 900 korunách.“
Nový vůz má bezesporu mnoho silných stránek. Ale právě cena, kterou Eric Basset zmínil, k nim až tak nepatří.
Ve Francii cena novinky Renaultu začíná na 13 700 eur, zatímco nový Peugeot 208 startuje na 11 950 eur. U nás stojí nová třídveřová „dvě stě osmička“ (1.0 l, 68 k) o deset tisíc korun méně (Renault třídveřovou verzi Clia vůbec nenabízí), pětidveřová pak o sto korun více. Rozdíl tedy minimální. Vlastně žádný.
Na otázku AutoRevue, zdali si opravdu myslí, že cena nového Clia strhne v Česku lavinu zájmu o tento vůz, Eric Basset odpověděl dosti rozvláčně: „Vycházíme ze znalosti místního trhu. Z profilu místního zákazníka. Nabízíme mu auto se slušným vybavením… Budeme konkurenceschopní…S novým vozem napíšeme další kapitolu úspěšného příběhu.“
Clio vyhlíží elegantně a přitom sportovně, nemá žádné ostré hrany. Pětidveřový sedan působí opticky jako třídveřový. Kliky zadních dveří jsou skryty u bočních okének.
Clio čtvrté generace je bezesporu přitažlivé a zcela jistě půjde na odbyt lépe než Clio třetí generace, jehož se prodalo na celém světě 2 041 003 kusů. Otázkou však je, zda dosáhne až do „vyšších pater“, které kdysi zaujaly vozy první a druhé generace. Jejich prodeje byly více než dvojnásobné (4 002 806 ks respektive 5 313 987 ks).
Renault doufá, že hlavně větší rozměry nového Clia (délka 4062 mm, šířka 1732 mm a rozvor 2589 mm) přilákají motoristy, kteří dnes vlastní vozy segmentu C. Hlavně ti se dnes stále častěji poohlížejí po vozech segmentu B.
Podle představitelů francouzské automobilky Renault se vozy právě tohoto segmentu stávají stále častěji hlavním autem evropských rodin. Plní roli takzvaného všestranného vozidla. Zákazníci od nich očekávají to samé, co od vozidel vyšších segmentů.
Nový vůz se bude vyrábět ve Francii (Fliens) a v Turecku (Bursa).
„Lidé je žádají v Evropě stále častěji. Chtějí však, aby měli výbavu srovnatelnou s výbavou větších vozů, na kterou byli zvyklí,“ řekl Eric Basset. „To jim s novým Cliem, které je o 35 milimetrů delší a o 24 mm širší než auto, které nahrazuje, nabízíme. Jsme si jistí, že určitě přiláká ty, kteří chtějí ve svém voze vyspělé technologie. Kteří chtějí auto s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které jsou na úrovní vozů z vyšších obchodních tříd. Přitom je ale toto auto dostupnější.“
Šedesát procent zákazníků, kteří si kupují vozy segmentu B, jsou lidé, kteří si tyto vozy kupují opakovaně. Čtyřicet procent tvoří takzvaní nově příchozí. Ti si buď vůz tohoto segmentu kupují poprvé, nebo sem přecházejí buď z třídy mini vozů nebo naopak z vyšších obchodních tříd. Počet lidí, kteří přecházejí do segmentu B, se za posledních deset let zvýšil o 37 procent. Takové jsou závěry Renaultu.
„Loni se prodalo v Evropě celkem 13,5 milionu vozů, z toho bylo 4,2 milionu vozů segmentu B. To tvoří 31 procent trhu. Český trh toto číslo věrně kopíroval,“ řekl Eric Basset. „Je to velmi stabilní segment.“
U verze Dynamique si zákazník může vybrat provedení interiéru ze 4 barev: černá, červená, modrá nebo odstín havana.
Renault počítá také s tím, že vedle větších rozměrů přivábí nové zákazníky ke Cliu i vyspělé technologie, které nabízí - například nový systém MEDIA NAeV, který je integrovaný do středového čelního panelu palubní desky a budou jím vybaveny dvě úrovně výbavy vozu ze tří. Intuitivně se ovládá přes 7palcový (18 cm) dotykový displej. Nebo systém Renault R-Link, ten umožní přístup do různých oblastí: navigace, multimédií, integrovaného telefonování atd.
To pomůže Cliu získat větší podíl na trhu. A samozřejmě atraktivní design, který vychází z avantgardního modelu DeZir. Oba vozy navrhl stejný tým designérů a jeho členové se prý pokoušeli hlavně o to, aby nové Clio bylo „jednoduché, smyslné a přívětivé“.
Aby zaujalo stejně v Itálii jako ve Švédsku.
Zavazadlový prostor se zvětšil, nyní má objem 300 litrů.
Nové Clio je prvním vozidlem značky Renault, které je vybaveno novým tříválcovým motorem Energy TCe90 s turbem. Tento motor je první tříválcovou pohonnou jednotkou vyrobenou Renaultem. Má zdvihový objem 898 cm³ a výkon stejný jako atmosférický motor o objemu 1,4 litru - ten činí 90 koní při 5250 ot/min. Je vybaven systémem stop-start. Vůz s tímto motorem má spotřebu 4,3 l/100 km.
Ještě nižší spotřebu – 3,6 l/100 km - má Clio podle výrobce s novým dieselovým motorem Energy dCi 90. Tento čtyřválcový motor se zdvihovým objemem 1,5 litru a točivým momentem 220 Nm dává výkon 90 koní při 4000 ot/min.
Právě nízká spotřeba by mohla u českého zákazníka zabrat. Při koupi vozu ji zvažují lidé u nás stále více. K nízké spotřebě vozu bezesporu přispělo to, že nové Clio je o 100 kilogramů lehčí oproti vozu předcházející generace.
Dalším trumfem bude bezesporu rozšířená, pětiletá záruka (nebo 100 000 km).
Novinka je dodávána v osmi různých barevných odstínech. Na snímku jsou vozy s červeným odstínem Rouge Flamme a žlutým odstínem Jaune Eclair.
Dnes se na silnicích v Česku pohybuje zhruba 15 000 vozů Renault Clio všech generací. Kolik jich přibude s příjezdem nového Clia?
„Věříme, že prodáme ročně 1500 až 2000 vozů,“ řekl na závěr Eric Basset a přiznal, že Clio je stále pro Renault tím hlavním modelem, nicméně konkurence je pořád silnější a udržet si pozice je stále více obtížnější.
Vždyť v segmentu B dnes nabízí své vozy 25 výrobců aut v Evropě. V roce 2001 jich bylo šestnáct.
A co bude se stávajícím modelem, Cliem třetí generace? Bude se prodávat i nadále? „Ještě o tom nebylo rozhodnuto,“ odpověděl Eric Basset.
Ceny
Výbava Authentique
1,2 16V (54 kW/75 k) - 229 900 Kč
1,5 dCi (55 kW/75 k) - 289 900 Kč
Výbava Expression
1,2 16V (54 kW/75 k) - 259 900 Kč
Energy 0,9 TCe (66 kW/90 k) S&S - 289 900 Kč
1,5 dCi (55 kW/75 k) - 319 900 Kč
Energy 1,5 dCi (66 kW/90 k) S&S - 349 900 Kč
Výbava Dynamique
1,2 16V (54 kW/75 k) - 274 900 Kč
Energy 0,9 TCe (66 kW/90 k) S&S - 304 900 Kč
1,5 dCi (55 kW/75 k) - 334 900 Kč
Energy 1,5 dCi (66 kW/90 k) S&S - 364 900 Kč