Změna barvy nebude jen dalším prvkem individualizace, ale pomůže vám během letních dní s chlazením a v zimních zase s vytápěním.
Veletrh spotřební elektroniky nám nepřináší jen celá auta, ale také dílčí technologie, které na nich v budoucnu uvidíme. V tomto ohledu letos asi nejvíce zazářilo BMW, které ukázalo technologii E Ink, která umí na karoserii modelu iX (povrch se označuje jako iX Flow) měnit odstín na přání řidiče. A ne, nejedná se o marketingový tah ani optický klam.
Změna barvy je možná díky elektroforéze, která umožňuje na základě změny elektrického napětí vynést na povrch různé barevné pigmenty. BMW tuto technologii i nadále vyvíjí pro zpřístupnění další fáze personalizace pro své zákazníky. Elektroforéza nepotřebuje elektrickou energii k udržení stavu, je nutný jen krátkodobý impuls pro samotnou změnu.
Povrchová úprava vozu s iX Flow obsahuje několik milionů mikrokapslí se záporně nabitými bílými a kladně nabitými černými pigmenty. Podle stimulace elektrickým magnetickým polem se přesunou na povrch těchto mikrokapslí buď bílé, nebo černé pigmenty, které dodají karoserii požadovaný odstín.
„Řidič získá možnost vyjádřit navenek různé aspekty své osobnosti nebo dokonce aktuální náladu a nově je sdělit pokaždé, když usedne do svého vozu. Podobně jako móda nebo statusy na kanálech sociálních médií se pak vozidlo stává vyjádřením různých nálad a okolností každodenního života,“ říká Stella Clarkeová, vedoucí projektu BMW iX Flow s technologií E Ink.
Další výhody vidí výrobci v tom, že si v horkých slunečných dnech můžete přepnout odstín do světlé a neabsorbovat tolik tepla a naopak. V obou případech pak pomůže změna k lepšímu chlazení a vytápění vozidla, v čemž vidí vývojáři výhodu hlavně pro elektromobily, kteří tak nespotřebují tolik energie a využijí jí k dojezdu. Zároveň to pomůže třeba s přílišným zahříváním vrchu palubní desky.
„Digitální zážitky se v budoucnu nebudou omezovat pouze na displeje. Bude docházet ke stále většímu prolínání reality a virtuálního světa. S BMW iX Flow oživujeme karoserii automobilu. “ říká Frank Weber, člen představenstva BMW odpovědný za vývoj.