Autu to sluší nejen v golfovém prostředí

Autu to sluší nejen v golfovém prostředí

Design přídě je mixem sportovnosti a elegance

Design přídě je mixem sportovnosti a elegance

Boční profil nic neruší, jde o přirozený tok linií

Boční profil nic neruší, jde o přirozený tok linií

Zadní světlomety jsou možná až moc protáhlé

Zadní světlomety jsou možná až moc protáhlé

Z přímého pohledu je ale vše v pořádku

Z přímého pohledu je ale vše v pořádku

Adaptivní LED světlomety jsou za příplatek

Adaptivní LED světlomety jsou za příplatek

Zadními světlomety ještě prochází

Zadními světlomety ještě prochází

Výška vozu opticky snižuje černý plast na spodní části nárazníku

Výška vozu opticky snižuje černý plast na spodní části nárazníku

Maska chladiče u Jaguaru už dávno není klasický ovál..

Maska chladiče u Jaguaru už dávno není klasický ovál..

Na příslušnost ke značce upozorňují i tyto výdechy

Na příslušnost ke značce upozorňují i tyto výdechy

Zadní spojler hodně natahuje délku střechy

Zadní spojler hodně natahuje délku střechy

Ani příplatková devatenáctipalcová kola nesnižují komfort jízdy

Ani příplatková devatenáctipalcová kola nesnižují komfort jízdy

Ergonomie je v pořádku

Ergonomie je v pořádku

Přední sedadla vypadají pohodlně, a také taková jsou

Přední sedadla vypadají pohodlně, a také taková jsou

Výsuvný volič jízdních režimů je uprostřed dřevem potaženého středového tunelu

Výsuvný volič jízdních režimů je uprostřed dřevem potaženého středového tunelu

Startuje se tlačítkem, které by mohlo být větší

Startuje se tlačítkem, které by mohlo být větší

Vyhřívání sedaček musíte zapínat prostřednictvím dotykového displeje

Vyhřívání sedaček musíte zapínat prostřednictvím dotykového displeje

Ovládání palubního počítače není úplně jednoduché

Ovládání palubního počítače není úplně jednoduché

Převodovka řadí dobře, takže tyto pádélka asi moc nevyužijete

Převodovka řadí dobře, takže tyto pádélka asi moc nevyužijete

Parkovací brzda je samozřejmě elektrická

Parkovací brzda je samozřejmě elektrická

Jízdní režim Sníh jsme zatím v listopadu nepotřebovali

Jízdní režim Sníh jsme zatím v listopadu nepotřebovali

Nemůžu se zbavit dojmu, že prémiový interiér má vypadat o chloupek lépe

Nemůžu se zbavit dojmu, že prémiový interiér má vypadat o chloupek lépe

Středový tunel je docela široký

Středový tunel je docela široký

Čelní sloupek pak hodně skloněný, což zhoršuje výhled při odbočování vlevo

Čelní sloupek pak hodně skloněný, což zhoršuje výhled při odbočování vlevo

USB zásuvky najdete pod loketní opěrkou

USB zásuvky najdete pod loketní opěrkou

Míst k odkládání je dost a jsou docela postorná

Míst k odkládání je dost a jsou docela postorná

Vnitřek přihrádky před spolujezdcem je polstrovaný

Vnitřek přihrádky před spolujezdcem je polstrovaný

Vzadu se také sedí pohodlně a místa je dost

Vzadu se také sedí pohodlně a místa je dost

I zde si můžete zapnout vyhřívání sedaček

I zde si můžete zapnout vyhřívání sedaček

Kufr je dostatečně velký

Kufr je dostatečně velký

Pod podlážku si můžete dokoupit takovéto rezervní kolo

Pod podlážku si můžete dokoupit takovéto rezervní kolo

Opěradla zadních sedaček le sklápět z kufru, nechybí háčky, síťka, zásuvka a lampička

Opěradla zadních sedaček le sklápět z kufru, nechybí háčky, síťka, zásuvka a lampička

Hrdlo pro kapalinu Ad Blue v zavazadlovém prostoru je už anachronismus

Hrdlo pro kapalinu Ad Blue v zavazadlovém prostoru je už anachronismus

Lišty jsou bytelné a dobře vymyšlené, avšak v sérii je nedostanete

Lišty jsou bytelné a dobře vymyšlené, avšak v sérii je nedostanete

Po sklopení všech opěradel vznikne místo třeba na spaní

Po sklopení všech opěradel vznikne místo třeba na spaní

Uprostřed zadního opěradla je masivní opěrka

Uprostřed zadního opěradla je masivní opěrka

Případně lze celou tuto část vyklopit a prostrčit do kufru třeba lyže

Případně lze celou tuto část vyklopit a prostrčit do kufru třeba lyže

Kufr lze zavřít buď tlačítkem nebo pohybem nohy. To ale opět za příplatek

Kufr lze zavřít buď tlačítkem nebo pohybem nohy. To ale opět za příplatek

Takto vypadají otevřené výdechy klimatizace

Takto vypadají otevřené výdechy klimatizace

A takto se zavírají. Mohlo by to vypadat lépe

A takto se zavírají. Mohlo by to vypadat lépe

Motor je dobře utlumen

Motor je dobře utlumen

Takto vypadá bi-turbo po sejmutí krytu

Takto vypadá bi-turbo po sejmutí krytu

Design přídě je mixem sportovnosti a elegance
Boční profil nic neruší, jde o přirozený tok linií
Zadní světlomety jsou možná až moc protáhlé
Z přímého pohledu je ale vše v pořádku
42
Fotogalerie

Test Jaguar XF Sportbrake 25d AWD: Chalupář šlechtického rodu

Letos se na trh dostala řada výjimečně dobrých velkých kombíků. Z těch levnějších lze jmenovat například Opel Insignia Sports Tourer, z těch prémiových pak zejména BMW 5 Touring. Jaguar XF z mnoha důvodů také stojí za úvahu.

Kapitoly článku:


Radosti
design exteriéru
prostornost
jízdní vlastnosti
spotřeba
variabilita zavazadlového prostoru
Starosti
cena
design interiéru
malá nabídka benzinových verzí
horší výhled šikmo vpřed
dolévání adBlue v zavazadlovém prostoru
8  /10

Jaguar se sice v poslední době maximálně orientuje na segment SUV, přesto, jak se ukázalo letos ve Frankfurtu, ani na klasické kombi zcela nezapomněl.

Jediný vůz s touto karoserií, který má nyní ve své nabídce, je odvozen od středního sedanu XF. Tak, jak je to obvyklé, až po střední sloupek karoserie jsou tvary vozu shodné se základním modelem. Zadní část zaujme poměrně dlouhou linií prosklení, která však efektně a logicky navazuje na okénka v obou bočních dveřích.

Pod poměrně hodně skloněným zadním oknem v pátých dveřích, které jsou pro zajímavost vyrobeny z plastu, jsou širokánské, avšak relativně úzké a hodně do boků protažené zadní skupinové svítilny. Ty zadní partii opticky rozšiřují a dodávají jí specifický výraz.

Jaguar XF Sportbrake je velké auto. Platí to i po srovnání s největšími konkurenty z prémiového segmentu, které uvádíme v tabulce níže. Jeho délka činí bez 45 milimetrů rovných pět metrů. To je stejná hodnota jako u sedanu, logicky shodná je i šířka. Rozvor se oproti předchůdci natáhl o 51 milimetrů na 2960. I v tomto parametru je auto lepší než konkurenti, s výjimkou nového BMW 5.

Jaguar XF Sportbrake: Základní porovnání s konkurenty (mm)
Model Jaguar  Audi A6 BMW 5 Mercedes-Benz E
Délka  4955 4943 4942 4933
Šířka  1987 1874 1868 1852
Výška 1496 1461 1498 1475
Rozvor náprav 2960 2912 2975

2939

Kufr má objem 565 litrů. To je solidní hodnota, i když neohromí. Z přímých soupeřů je na tom tradičně nejlépe Mercedes-Benz třídy E, který nabídne pro zavazadla 640 litrů, Audi A6 je na tom, stejně a nová "pětka", jen o pět litrů lépe.

Tvary kufru jsou však rovné, bez výčnělků, což se těm, kteří stěhují velké krabice, bude určitě líbit. Než ale naložíte těžké předměty, raději se přesvědčte, jaký máte dojezd na kapalinu AdBlue. Hrdlo k dolévání této páchnoucí látky se totiž nenalézá jako obvykle pod víčkem palivové nádrže, nýbrž na levé straně bočního obložení kufru. Je uschované pod malou plastovou záklopkou.

Pokud někomu nepostačí základní velikost kufru, může si ho postupně zvětšovat díky rozdělení opěradla zadní lavice v poměru 40:20:40. Jakmile opěradla "lehnou", můžete spočinout i vy. Vznikne totiž téměř ideálně rovná plocha a k opěradlu přední sedačky jsou to od hrany kufru dva metry.

Líbila se mi možnost upevnit náklad do masivních kovových ok v posuvných kolejnicích. Pod podlážkou, která je zarovnaná v úrovni nakládací hrany ve výšce 63 centimetrů nad zemí, se nachází ještě úzké dojezdové kolo. Pokud záď hodně zatížíte, bude se určitě hodit systém pro udržování stálé světlé výšky na zadní nápravě.

Interiér trošku zaostává

Jestliže po rozměrové stránce a z hlediska vnějšího designu je XF Sportbrake nepochybně na výši, uvnitř už to taková hitparáda není. To, co se v dřívějších recenzích vytýkalo sedanu, logicky platí také o kombi. 

Jsou tu sice detaily, které lidi neznalé současných Jaguarů nebo Land Roverů zaujmou (na mysli mám například vysunující se volič automatické převodovky), ale jiné prvky, a zejména jejich zpracování, jsou na poměry této třídy a cenových relací poněkud zklamáním.

Teď mám na mysli zejména elektricky uzavíratelné výdechy klimatizace na palubní desce. Už když jsem měl před časem se s tímto vozem seznámit na prezentaci v Portugalsku, zarazilo mě, jak velké škvíry kolem těchto záklopek jsou. Něco takového by se třeba u Mercedesu a zejména u Audi rozhodně nestalo....

Nejsem rozhodně přítelem odstraňovaní hardwarových tlačítek z interiéru aut, i když chápu, že jejich přespřílišný počet také není ideální. Jenže některá řešení v XF Sportbrake podle mě postrádají logiku. Tak například tlačítko pro spouštění vyhřívání volantu je pěkně po ruce přímo na tomto ovládacím prvku, vyhřívání sedaček už musíte hledat v menu displeje infotainmantu.

To jsou však detaily, které se v kontextu následujícího, budou většině uživatelů tohoto vozu zdát malicherné. Konstruktéři značky s kočkovitou šelmou ve znaku nezapomněli ani u tohoto rodinně orientovaného modelu na to hlavní, a tím je požitek z jízdy.

Souvisí s tím správná velikost přísně kulatého volantu (ano, nekoná se žádné rádoby sportovní zploštění v dolní části), i velikost a tvar předních sedadel. Boční vedení se nezdá být na první pohled moc výrazné, ale nakonec jsem při jízdě v zatáčkovitém terénu zjistil, že vlastně ani větší nepotřebuji. Trošku mě při výhledu ven rušily drátky ve vyhřívaném čelním skle (konkurence už tuto funkci zvládá i "bezdrátově") a hodně zešikmené A sloupky.

Vzadu jsem toho logicky moc nenacestoval. Ale prostor je tam dostatečný i pro další dva velké dospělé pasažery. Jakožto člověk, který měří 186 centimetrů, jsem měl za stejně velkým řidičem před koleny ještě 12 volných centimetrů a nad hlavou tři stejné měrné jednotky.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud