Před třiceti lety bylo představeno kombi Mercedes-Benz nově ustavené třídy E, odvozené z o rok staršího sedanu W124. Poprvé kombinovalo nejmodernější techniku, vynikající jízdní vlastnosti, špičkový komfort a impozantní prostor pro zavazadla.
Kapitoly článku:
Kombi v novém pojetí
Do té doby byla specifika jednotlivých automobilových kategorií jasně vyhraněna. V druhé polovině dvacátého století na evropských trzích byla k mání široká škála vozů různých konstrukcí, mezi nimiž si vybral každý zákazník. Ten zámožnější pak měl zpravidla více aut: pohodlný sedan pro normální ježdění, výkonný sporťák pro svezení a skutečný off-road pro výlety, případně i nějaký kompakt pro městský provoz.
Kombík S124 vycházel z typu W124 a navazoval na model Mercedes-Benz W123 T
Byla to zkrátka doba, kdy ti zámožnější byli opravdu zámožnější a žádné kompromisní crossovery nepotřebovali. Jistě v tomto příměru cítíte určitou nadsázku, navíc doba byla skutečně jiná. Vždyť proč vzniklo kombi? Kvůli potřebám běžného zákazníka, jenž vyžadoval zvýšený objem prostoru pro zavazadla či náklad, prostě kombi jako takové je svého druhu crossoverem.
Z tohoto důvodu však ještě na počátku osmdesátých let bývaly kombíky velmi spartánské a objem nákladového prostoru byl hlavní prioritou. A Mercedes-Benz se tehdy již dávno podobných kreací neštítil, kromě „prémiové pověsti“ totiž stavěl především na robustnosti a trvanlivosti. Kombi W123T z roku 1977 do tohoto konceptu přesně zapadalo, přičemž za osm let jich vzniklo plných 200 000 kusů.
Mercedes-Benz udává směr
Spolehlivá kombi Mercedes-Benz vystartovala dávno před konkurencí, Audi 100 Avant (do roku 1982 to nebylo kombi, ale hatchback!) hrálo okrajovou roli a BMW řady 5 (E34) Touring přijelo až na samém sklonku osmdesátých let. To už ale byla éra zcela nové generace sedanů Mercedes-Benz W124 (1984) a odvozených kombi Mercedes-Benz S124, jež si proti adekvátním soupeřům udržovala odstup.
Zvenčí se kombi S124 lišilo od výchozího sedanu hlavně tvarováním zadní části karoserie a standardně dodávanou regulací světlé výšky na zadní nápravě
Nový Mercedes-Benz T (S124) odpovídal designem, konstrukcí i paletou pohonných jednotek sedanům (W124) a tvarování nově koncipované zadní části karoserie umožnilo udržet součinitel odporu vzduchu Cx na solidní úrovni 0,34. Kombíky vznikaly nikoli v Sindelfingenu, ale v Brémách, kde zprvu činila denní produkce 50 vozů.
Pracoviště řidiče bylo všem verzím společné, podobně jako péče o redukci odporu vzduchu
Paleta modelů typu S124 nabízela tři zážehové motory (200 T, 230 TE a 300 TE) a tři vznětové (200 TD, 250 TD a 300 TD Turbo). To bylo totéž jako u sedanu W124, ovšem největší diesel se v kombíku dočkal přeplňování. Standardem byly pětistupňové manuální převodovky, pro 200 T a 230 TE poněkud překvapivě pouze čtyřstupňové, ve všech případech bylo možno připlácet za čtyřstupňovou samočinnou skříň s kapalinovým měničem momentu.