| TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van | Foto: Michal Kollert

 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert
 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert
 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert
 | TEST Opel Combo-e Van Foto: Michal Kollert
41
Fotogalerie

TEST Opel Combo-e Van: Volty v dodávce fungují, ale ne pro každého

Užitkově, užitečně a bez emisí – dobrý nápad, nebo myšlenka, která zatím po technické a finanční stránce neuzrála?

Radosti
Snadná a srozumitelná obsluha
Široké množství přizpůsobení
DC nabíjení bez příplatku
Starosti
I s velkou slevou dost drahé
Topení a zátěž omezují dojezd
7  /10

Kompaktní dodávka na elektřinu? Proč ne, vlastně to dává v nemálo ohledech docela dobrý smysl. Při pojezdech po městě její pohon jistě trpí méně, než opakovaně startovaný spalovací motor. Dále si můžete na určitých místech bezplatně zastavit na vyhrazených zónách. Neřešíte olej, rekuperací šetříte brzdy, na palubě vládne ticho a neotravujete své okolí hlukem a smradem z výfuku. Zní to lákavě? Pojďme se na to podívat v praxi.

Elektrické Combo-e je sourozencem Citroënu ë-Berlingo, Peugeotu e-Partner, Toyoty ProAce City EV a od loňského roku také Fiatu E-Dobló. Rozdíly mezi nimi najdete v palubní desce a její obsluze, ale technika (francouzská) a prostor zůstávají stejné.

Náklad dozadu, ale i do kabiny

A je to právě srozumitelná obsluha, na které si Opel doposud značně zakládá. Rozdíly jsou patrné hlavně u „civilních“ modelů, u užitkového auta (byť elektrického) není v žádné odznakové verzi moc hejblat a tudíž je vše jasné jako facka. V testovaném kousku máme manuální klimatizaci, která je standardní výbavou – za dvouzónovou automatiku se připlácí 16.000 Kč. Na točení kolečky teploty a intenzity ventilace nic složitého není, stejně tak na volbě směru foukání přes tlačítka. V základu dostáváte jednoduché rádio s bluetooth, za 12.000 Kč si můžete pořídit 8“ dotykovou obrazovku bez navigace (ale s Apple CarPlay a Android Auto), fajnšmekři mohou sáhnout i po integrované navigaci za 25.000 Kč.

Sedadlo řidiče je v základu nastavitelné podélně a přizpůsobit si můžete i opěradlo, za výškové nastavení si připlácíte 4000 Kč nebo je v rámci paketů. Spolujezdec má bez příplatků smůlu – jeho sedačka je bez možnosti nastavení. Ale za 15.000 Kč můžete dostat také dvousedadlo FlexCargo, takže se do přední řady vejdete tři. A nejen to – součástí této sedačky je otvor v přepážce o velikosti 61 na 29 centimetrů pro přepravu dlouhých předmětů, sklopné a zvedací krajní sedadlo pro spolujezdce a také sklápěcí opěradlo prostředního místa (kam se ale statný závozník vejde jen s obtížemi), z nějž si můžete udělat odkládací stolek.

Kupovat FlexCargo samostatně nemá moc smysl, je totiž i součástí paketu Profi za 27.500 Kč, s nímž získáváte umělohmotnou podlahu nákladového prostoru, 12V zásuvku, LED osvětlení, úchyty a šikovnou 230V zásuvku na středovém tunelu.

Do nákladového prostoru se standardně dostanete zadními plechovými dveřmi, za příplatek můžete mít prosklené (7000 Kč) nebo výklopné prosklené (12.000 Kč). Šoupačky o šířce 675 mm a výšce 1072 mm na straně spolujezdce máte bez příplatku, na druhé straně mohou být za 10.000 Kč, připlatit si lze také za boční prosklení a otevíratelná okna. Zadní otvor má na šířku 1241 mm a výšku 1196 mm. Nakládací hrana leží ve výšce 58 centimetrů. Nákladový prostor měří na délku u podlahy 1781 mm, ale kvůli tvaru přepážky, která do něj zasahuje, je využitelných jen 1527 mm.

Když si objednáte otvor v přepážce, převážené předměty mohou mít až 3090 mm. Nakládá a vykládá se sem snadno, podlahu si můžete dopřát v plastu (4000 Kč), dřevu (12.000 Kč) nebo polypropylenu (8000 Kč). K poslední jmenované si můžete pořídit i ochranu boků, tato kombinace stojí 10.000 Kč. Užitečná hmotnost nákladu je u elektrického Comba 725 kilogramů, automaticky je totiž prodáváno v provedení Plus se zvýšenou nosností. V případě klasického pohonu s dieselem 1.5 BlueHDi uveze Plus lehce přes 900 kilogramů.

Pokračování 2 / 3

Ujede co má, ale ne s nákladem a v teple

Jízdní vlastnosti jsou pro užitkáč a tuplem pro elektrický asi stejně důležité, jako pro rozhlednu sklep. Ale i v tomto ohledu má Combo-e co nabídnout. Odpružení je komfortní a 16“ kola na nerovnostech neposkakují a neodskakují. Příjemně se s ním manévruje, k čemuž pomáhá rozumný průměr otáčení 11,3 metru společně se zadní parkovací kamerou v rámci paketu Parkovací asistent s předními i zadními senzory za 16.000 Kč. V jejím případě je kamera promítána do palubního systému na obrazovku, v jiných příplatcích může její výstup být na zpětném zrcátku. Zřejmě proto zde i tak zpětné zrcátko máme. Je v něm krásně vidět tmavá přepážka nákladového prostoru. Ale zpátky od parkování k jízdě: Řízení má fajnový převod a nepřipomíná náklaďák, citu moc nepobralo, ale to nemůžeme elektrické krabičce příliš vyčítat.

Pohon má na starost 100kW (136k) elektromotor s 260 Nm točivého momentu, který momentálně ve vozech značek Stellantis nahrazuje silnější provedení se 115 kW (156 k). Do starého železa ale nepatří – v běžném režimu (je zde i přiškrcené Eco a ostřejší nastavení, které slouží pro lepší zátah s nákladem) je zrychlení z místa i to pružné v pořádku. Zdržovat nikoho nebudete.

Baterie má kapacitu 50 kWh a dle WLTP má zajistit dojezd 249 až 280 kilometrů. Se střídmým jízdním stylem se k 250 km bez většího zatížení nákladem dostanete i v aktuálních teplotách okolo nuly, ale členitý terén a topení dojezd značně snižují – zvlášť pokud se pohybujete mimo město. Spotřeba se v průměru pohybovala v rámci deklarovaných hodnot, s trochou snahy se budete pohybovat okolo 20 kWh/100 km. Nabíjení je možné střídavě i stejnosměrně, pokud ale nemáte minimálně jednofázovou nabíječku, na denní rozvozy s plnou kapacitou to není.

Výkonem 7,4 kW dobijete baterii za 7,5 hodiny, třífázově 11 kW za necelých pět hodin. Rychlonabíjení na 100kW stejnosměrném stojanu by mělo v ideálních podmínkách zajistit 80 procent kapacity za půl hodiny, v podmínkách okolo bodu mrazu běželo na 180kW stojanu tempem ke 40 kW/h. Ideálně se tedy jeví používat auto v nepříliš členitém terénu a mimo dálnice i okresky, poté ho nabíjet v klidu z wallboxu. Pomoci si můžete silnější rekuperací, kterou aktivujete malým tlačítkem "B" u voliče jízdních režimů.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Zatím kupujte spíše z přesvědčení

Zima je pro elektromobily nevhodná a aktuální podmínky představují jistý výsek extrémů, které můžete během celoročního užívání potkat. Ale zároveň nám umožňují poznat, jestli bude auto i v mrazu k něčemu. V tomto případě, pokud přizpůsobíte svůj jízdní styl dojezdu a pohybujete se v městském a příměstském prostředí, se to dá zvládnout, i když ne bez obětí typu nižší teploty v kabině.

Samozřejmě se nelze vyhnout srovnání se spalovacím motorem – Combo s naftovou patnáctistovkou má průměrnou spotřebu pod šest litrů na sto a padesátilitrovou nádrž, kterou dotankujete za pár minut. Je také levnější, za Combo Van 1.5 CDTI s manuální převodovkou dáte 533.990 Kč s výkonem 75 kW (102 k) a 557.990 Kč s 96 kW (130 k). Silnější verze s příjemným osmistupňovým automatem pak vyjde na 617.990 Kč, kdežto základní ceníková cena Comba-e činí 819.490 Kč.

K elektromobilu ale Opel poskytuje dost zajímavé slevy – v tomto konkrétním případě 120.490 Kč, takže základ vychází na příznivějších 699.000 Kč bez DPH. I tak jde ale o zboží, které svou spalovací alternativu zatím z hlediska výhod ani peněz nepřekonalo.

Opel Combo: Souhrn cen*
Základní cena vozidla                 499.490 Kč (1.2 Turbo/81 Kw)
Cena s testovaným motorem a výbavou 699.000 Kč (Combo-e/100 kW)
Cena testovaného vozidla         803.500 Kč (Combo-e/100 kW)

Technické údaje: Opel Combo-e Van

Rok
2023
Nejvyšší výkon
100 kW (136 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 673 až 10 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
260 Nm při 300 až 3 673 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,7 s
Nejvyšší rychlost
135 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
3 300 l • 3 800 l
Hmotnost: provozní • celková
1 665 kg • 2 390 kg
Rozvor náprav
2 785 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 553 mm • 1 567 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 403 × 1 848 × 1 860 mm

Základní výbava: Elektronický stabilizační systém ESP, Protiblokovací systém brzd (ABS) s brzdovým asistentem, Systém kontroly trakce (TCPlus), Tempomat, Asistent pro rozjezd do kopce, Airbag řidiče, Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, Monitorování tlaku v pneumatikách, Manuální klimatizace, Bederní opěrka řidiče, nastavitelná ve 2 směrech, Pevné (nenastavitelné) sedadlo spolujezdce, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Denní svícení, automatické zapínání světel, Elektrické ovládání předních oken, Audiosystém RCE, Bluetooth, 4 reproduktory, USB, Ovládání audiosystému na volantu, Palubní počítač, Informační displej, Výškově a podélně nastavitelný volant, Elektrická zásuvka 12V v přední konzoli, Odkládací konzole nad čelním sklem, Úložný prostor v předních dveřích, Držáky nápojů v palubní desce, Posuvné neprosklené dveře, na straně spolujezdce, Plechové asymetrické zadní dvojkřídlé dveře, Plechová příčka mezi kabinou a nákladovým prostorem, 6 kotvících bodů v nákladovém prostoru, Horní část nárazníků v barvě karosérie, Černá elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Černé kliky dveří a boční lišty, Sada na opravu pneumatik, Elektricky ovládaná ruční brzda, Záruka na trakční baterii 8 let / 160 000 km při garanci zachování 70 % kapacity baterie, Palubní třífázová nabíječka (OBC) 11 kW, Zásuvka CCS - Type 2, nabíjení střídavým (AC) nebo stejnosměrným (DC) proudem, Elektrický kompresor s funkcí chlazení, elektrický ohřívač, Akustická výstraha do 30 km/h upozorňující na blížící se vozidlo, 16“ ocelové ráfky

Příplatková výbava*: Dvousedadlo spolujezdce FlexCargo (15.000 Kč), Airbag spolujezdce a boční airbagy (10.000 Kč), Sada Viditelnost: mlhovky, dešťový senzor, automatická dálková světla (9500 Kč), Parkovací asistent (senzory vzadu) a parkovací kamera (16.000 Kč), Audiosystém multimedia, 8" dotykový displej, Bluetooth, 2x USB (12.000 Kč), Bezklíčové odemykání a startování PEPS (17.500 Kč), Dřevěná podlaha (12.000 Kč), 16" x 6,5 stříbrné ráfky z lehkých slitin (12.500 Kč)

*Ceny jsou uvedeny bez DPH

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud