Nebude trvat dlouho a novou Škodu Kamiq prověříme v běžném provozu. Než na to dojde, pojďme si projít technická data, která dosud nebyla oficiálně zveřejněna. V čem všem je crossover horší než klasický hatchback?
Od premiéry Škody Kamiq už uplynula dost dlouhá doba na to, abychom s tímhle autem počítali a čekali, až se začne objevovat na českých silnicích. Podle dřívějšího vyjádření šéfa českého zastoupení Škodovky Luboše Vlčka patří Kamiqu druhá polovina letošního roku, abychom ale byli přesnější, půjde spíše o jeho poslední třetinu.
Za volant Kamiqu poprvé usedneme 20. srpna v Alsasku a u dealerů by měl být k vidění a vyzkoušení od 4. září. Ještě před tím jej ale budete moci vidět na výstavě Auta na náplavce, kterou pořádá partnerský časopis Svět motorů o posledním srpnovém víkendu. Nový městský crossover tam bude mimo jiné po boku hatchbacku Scala, se kterým sdílí techniku pohonu, platformu, hlavní prvky interiéru, a dokonce i cenově jsou si oba vozy velice podobné.
Abychom mohli obě nové Škodovky porovnat z technického hlediska, museli jsme získat technická data Kamiqu, která zatím nejsou oficiálně k dispozici. Ale podařilo se. Zatím chybí hodnoty spotřeby čtyřválec 1.5 TSI s manuální i automatickou převodovkou, dat k porovnávání je ale i tak víc než dost. A je jasné, že už kvůli jiným rozměrům a tvarům karoserií na pár rozdílů narazíme. Už s ohledem na jiné jízdní odpory a tak déle.
Pojďme si ještě v rychlosti zopakovat, s čím vlastně pracujeme. Kamiq na délku měří 4241 mm, o 121 mm méně než Scala, je 1793 mm široký (se zpětnými zrcátky má 1988 mm, stejně jako Scala) a s podélnými střešními nosiči dosahuje výšky 1553 mm (o 82 mm více než Scala). To už všechno víme z dřívějška, možná si ale po nahlédnutí do přiložené tabulky všimnete něčeho, co jste dosud nevěděli.
Škoda Kamiq: Srovnání rozměrů se Škodou Scala |
Model |
Škoda Kamiq |
Škoda Scala |
Délka [mm] |
4241 |
4362 |
Šířka [mm] |
1793 |
1793 |
Výška [mm] |
1553 |
1471 |
Rozvor [mm] |
2639 |
2649 |
Světlá výška [mm] |
172-182 |
134-149 |
Výška nákladové hrany [mm] |
696 |
665 |
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] |
1531/1516 |
1531/1516 |
Objem kufru [l] |
400/1395 |
467/1410 |
Objem nádrže (benzin/nafta) [l] |
50 |
50 |
Zajímavé je, že se Kamiqu od světové premiéry na autosalonu v Ženevě lehce smrsknul rozvor. Zatímco v březnu Škoda uváděla 2651 mm, což bylo překvapivě o 2 mm více než u Scaly, dnes je to 2639 mm. Jasno je ale ve světlé výšce. Zatímco u Scaly ve výchozím provedení činí 149 mm, Kamiq má „břicho“ o 33 mm výše. Pokud zvolíte podvozek s nastavitelnými tlumiči, jsou hodnoty o nižší o 15, respektive 10 mm. Sáhnonut můžete i po paketu pro špatné cesty, s nímž se světlost téměř rovná výchozí hodnotě.
Rozdíl je hlavně dynamice
Technická data motorů Kamiqu, která máme aktuálně k dispozici, najdete v tabulce na konci článku. Pro srovnání se Scalou jsem vybral motor 1.0 TSI/85 kW, kombinovaný s manuální šestistupňovou převodovkou, protože je v něm největší prodejní potenciál. Oba vozy podávají maximální výkon v rozmezí 5000 až 5500 otáček za minutu a točivý moment 200 N.m mají dostupný mezi 2000 až 3500 otáčkami. Všechno ostatní se už liší.
Nejvýraznější rozdíl najdeme v maximálních rychlostech. Zatímco aerodynamičtější Scala 1.0 TSI/85 kW se umí rozjet až na 201 km/h a na stovce je za 9,8 sekundy, Kamiq oficiálně neumí více než 194 km/h a stovce je o desetinu sekundy později. Zda u Kamiqu došlo také ke změnám na převodovkách (třeba stálý převod), zatím nevíme.
Škoda Kamiq vs. Škoda Scala: Srovnání technických dat s motorem 1.0 TSI/85 kW |
Model |
Kamiq 1.0 TSI |
Scala 1.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] |
999 |
999 |
Válce/ventily |
3/4 |
3/4 |
Největší výkon [kW/min] |
85/5000-5500 |
85/5000-5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
200/2000-3500 |
200/2000-3500 |
Převodovka |
6M |
6M |
Max. rychlost [km/h] |
194 |
201 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
9,9 |
9,8 |
Komb. spotřeba NEDC [l/100 km] |
5,1 |
5,0 |
Komb. spotřeba WLTP [l/100 km] |
5,3-6,6 |
zatím neuvedena |
Provozní hmotnost [kg] |
1231-1390 |
1240 |
Užitečné zatížení [kg] |
431-557 |
503 |
Dovolené zatížení střechy [kg] |
75 |
75 |
Nebrzděný/brzděný přívěs [kg] |
610/1200 |
620/1200 |
Základní cena [Kč] |
404.900 |
394.900 |
Škoda u Scaly zatím uvádí spotřebu paliva podle metodiky NEDC. V kombinovaném cyklu bavíme o rovných pěti litrech na sto kilometrů. Kamiq je na tom o deci hůře, dle WLTP pak jeho spotřeba po zaokrouhlení činí 5,3 – 6,6 l/100 km. Zajímavé je také srovnání hmotností. Ta provozní, tedy po započtení 75kilogramového řidiče, u Scaly 1.0 TSI/85 kW činí 1240 kg, což je 9 kg více než u stejně poháněného Kamiqu.
V případě nového crossoveru technická data uvádějí i maximální provozní hmotnost (po započtení veškeré možné výbavy). U 1.0 TSI/85 kW s manuálem činí 1390 kilogramů, což ale nutně nemusí znamenat, že na tom maximálně vybavená Scala bude o 9 kg hůře. Kamiq má totiž v základu 9 airbagů místo šesti či podélné střešní nosiče. Tyto prvky už určitý hmotnostní rozdíl znamenají.
Co se zbylých agregátů týče, je trend naprosto stejný jako u 1.0 TSI/85 kW. Kamiq je z pohledu dynamiky vždy o něco horší, spotřebou paliva se Scale maximálně vyrovná. Největší rozdíly jsou v rychlostech jízdy, kdy se Kamiq dostane přes 200 km/h pouze s motorem 1.5 TSI, zatímco pro Scalu je to s výjimkou motoru 1.0 TSI/70 kW standard. Základní litr se už v hatchbacku prodává, technická data k němu ale Škoda neuvolnila.
Škoda Kamiq: Technická data dostupných motorů a české ceny |
Motor |
1.0 TSI |
1.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] |
999 |
999 |
Válce/ventily |
3/4 |
3/4 |
Největší výkon [kW/min] |
70/5000-5500 |
85/5000-5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
175/2000-3500 |
200/2000-3500 |
Převodovka |
5M |
6M(7A) |
Max. rychlost [km/h] |
181 |
194(193) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
11,1 |
9,9(10,0) |
Komb. spotřeba NEDC [l/100 km] |
5,3 |
5,1(5,0) |
Komb. spotřeba WLTP [l/100 km] |
5,1-6,3 |
5,3-6,6(5,5-6,8) |
Provozní hmotnost [kg] |
1214-1373 |
1231-1390(1251-1409) |
Užitečné zatížení [kg] |
421-565 |
431-557(421-558) |
Dovolené zatížení střechy [kg] |
75 |
75 |
Nebrzděný/brzděný přívěs [kg] |
600/1150 |
610/1200 |
Cena Ambition [Kč] |
379.900 |
404.900(444.900) |
Cena Style [Kč] |
437.900 |
462.900(502.900) |
|
Motor |
1.5 TSI |
1,6 TDI |
Zdvihový objem [cm3] |
1498 |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
110/5000-6000 |
85/3250-4000 |
Točivý moment [N.m/min] |
250/1500-3500 |
250/1500-3250 |
Převodovka |
6M(7A) |
6M(7A) |
Max. rychlost [km/h] |
213(212) |
193(192) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,3(8,4) |
10,2(10,4) |
Komb. spotřeba NEDC [l/100 km] |
zatím neuvedena |
4,2(4,3) |
Komb. spotřeba WLTP [l/100 km] |
zatím neuvedena |
4,8-5,5(5,0-5,8) |
Provozní hmotnost [kg] |
1265-1424(1277-1436) |
1336-1495(1364-1510) |
Užitečné zatížení [kg] |
428-542(428(541) |
414-560(417-552) |
Dovolené zatížení střechy [kg] |
75 |
75 |
Nebrzděný/brzděný přívěs [kg] |
630/1250 |
680/1250 |
Cena Ambition [Kč] |
439.900(479.900) |
444.900(484.900) |
Cena Style [Kč] |
497.900(537.900) |
502.900(542.900) |