7
Fotogalerie

Eko test: Toyota Auris HSD – ne krok, ale skok

Od teď budeme věnovat mnohem více prostoru novým technologiím. Sérii „zelených testů“ startuje Toyota Auris HSD.

Kapitoly článku:


Nová kapitola: Proč?

Před startem série „zelených testů“, které začne AutoRevue.cz tisknout pravidelně, jen pár slov úvodem. Někdo totiž může namítnout: Proč chcete věnovat zvláštní pozornost takovým autům, jako třeba Toyotě Auris HSD? Už pěkných pár let známému modelu, na který jen konstruktéři poplatní současné ekologické módě naroubovali techniku z trochu již obstarožního výstřelku jménem Prius.

ex DSC_0027 2upr.jpg  exDSC_0035 2upr.jpg

Musíme oponovat. Nejde o módu!

Jak autor tohoto testu již kdysi jednou napsal: svíce z ropy dohořívá. Sice zatím zvolna, ale každý i sebemenší politický kolaps v zemi produkující třeba jen 2-3 % světové spotřeby ropy se okamžitě promítne jak do ceny pohonných hmot, tak i do celkového obrazu světové ekonomiky.

Automobilové koncerny investují velké sumy do vývoje nových pohonných agregátů, předhánějí se v číslech, jakým se technický vývoj podílí na obratu značky. Jistě nelze očekávat, že se tak děje z altruismu majitelů koncernů. Investovat do stále dražšího technického vývoje je prostě nutnost. Předpoklad přežití. Éra ropy, základu mobility posledních generací, se zvolna nachyluje. A lze očekávat, že s každým dalším rokem blíž k definitivnímu vyčerpání zásob mazlavého zlata její cena citelně poroste. (A to ponechme stranou, že tempo vývoje bude ještě akcelerovat s touhou po automobilu, kterou stále více projevují obyvatelé miliardových zemí jako jsou Čína či Indie.)

Není to tedy skutečně móda, ty v poslední době zrozené elektrovozy či jejich klony. Automobilovému průmyslu opravdu nezbývá, než se začít poohlížet po jiném zdroji energie pro auta. Nabídka je široká, ale zatímco nejrůznějším krkolomným experimentům třebas s vodou či větrem je dopředu předurčeno zůstat jen absurdní hračkou, cíl, po kterém všichni šilhají, tedy vodíkové články, je ještě dalek od využití v běžné praxi.

Zbývá jakýsi mezikrok v elektrickém pohonu. Musíme se smířit, že to bude bolet, protože je to dražší, ale evidentně již cesty zpět není: pozvolné „přezbrojování“ z derivátů ropy se v následujících letech začne dotýkat stále více motoristů. Proto se AutoRevue.cz zaměří také na novinky s novými pohony.

VFM: Jinýma očima

A ještě jednu věc nutno zmínit úvodem: nejmodernější technologie, symbolizující testované zelené vozy, by nahrávaly hodnocení s prioritou technického pohledu. Ale testy aut budoucnosti i v tomto bodě budou trochu jiné; v našem hodnocení jednoznačně bude rozhodující hodnota VFM (Value for money). Hodnota přesahující rovinu primitivního poměřování výkonu motoru, velikosti zavazadlového prostoru či šíře výbavy. Naše hodnocení půjde za tento rámec, bude postihovat především přínos testovaného vozu pro rozvoj mobility člověka.

Druhou významnou roli v hodnocení bude hrát i porovnání výrobcem udávané spotřeby a skutečně naměřené na referenční trati. Ta představuje odzkoušený vzorek běžného provozu zahrnující v poměru 1/3:1/3:1/3 město, dálnici, ostatní silnice. Jde o to, že jak dobře víme, tzv. kombinovaná spotřeba udávaná dnes výrobci je pouze matematickým vyjádřením teoretického počítačového výpočtu z měření normovaných režimů pohonných agregátů vozu za ideálních podmínek. Samozřejmě i například třecí ztráty v mechanice pohonu, valivé odpory pneumatik či aerodynamické vlivy lze počítačově nasimulovat, ovšem třeba už jen přezutí na jiný rozměr pneumatik či na stejný, ale se zimním hrubším dezénem a s měkčí směsí může představovat rozdíly několika desetin litru u hybridů a ujetých kilometrů u elektromobilů. Proto nás tedy bude zajímat, do jaké míry údaje výrobce kopírují realitu; tedy poměr udávané teoretické a skutečně naměřené spotřeby.

Trocha historie aneb souvislosti

Toyotou Aurisem HSD začínáme zákonitě. Řekněme třeba z respektu k zakladateli. Už jen proto, že je tato verze aurisu vybavena technikou velmi blízkou modelu Prius - tedy prvnímu sériově vyráběnému čistému hybridu. Vozu, který získal už před sedmi lety ocenění Auto roku 2005. Tedy v renomované evropské anketě; čeští motorističtí novináři, mnozí zahledění jako do hlavní kritéria hodnocení v anketě do výkonu motoru, Priuse nepustili ostudně ani do finále.

znakDSC_0010 2upr.jpg

Auris je vůbec první modelovou řadou, která nyní nabízí v nejprodávanější třídě volbu mezi zážehovým, vznětovým nebo plně hybridním pohonem. A sluší se také připomenout, že je pokračovatelem velmi významného rodu, následovníkem proslulého modelu nižší střední třídy Corolla. Tedy vozu, který do značné míry jméno Toyoty povznesl tam, kde dnes je – tedy do čela autokoncernů.

Má-li model čtyřicetiletou tradici, je to hodnota nadmíru ceněná. Proto, když Toyota před čtyřmi lety oznámila, že s klíčovou řadou Corolla končí (ne ve všech zemích) a její pokračovatel ponese název Auris, vzbudilo to překvapení. Dlužno přiznat, že tehdy i autor těchto řádků zapochyboval o správnosti toho kroku. Až nyní, s příchodem hybridní verze Aurisu, Toyotě definitivně odpouští…

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud