Tradicionalisté u Porsche nechali uprostřed displejů i mechanický otáčkoměr uprostřed| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Tradicionalisté u Porsche nechali uprostřed displejů i mechanický otáčkoměr uprostřed| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Pět tubusů může zastoupit i mapa navigace...| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Pět tubusů může zastoupit i mapa navigace...| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

...nebo noční vidění. To jsme neplánovaně vyzkoušeli (více v článku) | Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

...nebo noční vidění. To jsme neplánovaně vyzkoušeli (více v článku) | Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Interiér je celkově složený z kvalitních...| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Interiér je celkově složený z kvalitních...| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

...a dobře zpracovaných materiálů| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

...a dobře zpracovaných materiálů| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Vynikající je pozice za volantem...| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Vynikající je pozice za volantem...| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

...s volantem kolmo k tělu| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

...s volantem kolmo k tělu| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Nechybí ani držáky na středu, byť u řidiče je trochu zbytečný| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Nechybí ani držáky na středu, byť u řidiče je trochu zbytečný| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Součásti paketu Chrono je tradičně i časomíra| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Součásti paketu Chrono je tradičně i časomíra| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Auto pracuje v několika režimech...| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Auto pracuje v několika režimech...| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

...a nastavit lze zvlášť i tuhost odpružení| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

...a nastavit lze zvlášť i tuhost odpružení| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Součástí je samozřejmě konfigurovatelné ambientní osvětlení| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Součástí je samozřejmě konfigurovatelné ambientní osvětlení| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Tlačítka na středovém tunelu jsou mechanicky stlačitelná. Vpravo dole je však vidět, jak některá nepoužitá prosvítají| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Tlačítka na středovém tunelu jsou mechanicky stlačitelná. Vpravo dole je však vidět, jak některá nepoužitá prosvítají| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Přes páku voliče převodovky je k některým tlačítkům těžší přístup| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Přes páku voliče převodovky je k některým tlačítkům těžší přístup| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

I páčky mají "skleněný" design| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

I páčky mají "skleněný" design| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Startuje se klasicky vlevo od volantu| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Startuje se klasicky vlevo od volantu| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Přední sedadla nabízejí skvělou oporu i komfort| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Přední sedadla nabízejí skvělou oporu i komfort| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Vzadu se pohodlně usadí i dlouháni...| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Vzadu se pohodlně usadí i dlouháni...| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

...a k dispozici mají toto rozhraní klimatizace| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

...a k dispozici mají toto rozhraní klimatizace| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Žádné Porsche nemá po vzoru 911 klasickou masku chladiče s logem| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Žádné Porsche nemá po vzoru 911 klasickou masku chladiče s logem| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Zepředu...| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Zepředu...| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

...i z boku není příliš znát rozdíl oproti předchůdci| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

...i z boku není příliš znát rozdíl oproti předchůdci| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Kapota... | Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Kapota... | Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

...i střecha jsou však nižší| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

...i střecha jsou však nižší| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Bezpečně novinku poznáte podle zadních svítilen| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Bezpečně novinku poznáte podle zadních svítilen| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Jsou spojena a ukrývají i nápis automobilky| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

Jsou spojena a ukrývají i nápis automobilky| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

S Cayennem je radost jezdit, více v testu po uzavření galerie| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

S Cayennem je radost jezdit, více v testu po uzavření galerie| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka

| Porsche Cayenne S 2018 | Foto: Petr Homolka

Pět tubusů může zastoupit i mapa navigace...| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka
...nebo noční vidění. To jsme neplánovaně vyzkoušeli (více v článku) | Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka
Interiér je celkově složený z kvalitních...| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka
...a dobře zpracovaných materiálů| Porsche Cayenne S 2018 Foto: Petr Homolka
39
Fotogalerie

TEST Porsche Cayenne S: Čáry a kouzla z Bratislavy

Porsche nešlo na úkol "jak naučit jezdit SUV" cestou jednoduchosti. Nový Cayenne prostě napěchovali veškerou technikou, kterou měli k dispozici. Povedlo se?

Kapitoly článku:


Radosti
Kvalitně sestavený interiér
Posez za volantem
High-tech výbava a skvěle naladěné bezpečnostní asistenty
Silný a charakterní motor
Plynulá a rychlá převodovka
Úžasná ovladatelnost, stabilita i komfort podvozku
Reálné schopnosti v terénu
Starosti
Obtížný přístup k některým tlačítkům na středovém tunelu
Ikony nepřítomných funkcí jsou vidět
Infotainment není dokonale uživatelsky přívětivý
Motor zbytečně hučí v nízkých otáčkách i při volnoběhu
9  /10

O Porsche Cayenne se často mluví jako o kasa trháku, "díky němuž si mohou dovolit vyrábět 911". Tak dramaticky bych to sice neviděl, protože 911 jistě coby nejprodávanější sportovní vůz výdělečný je. Na druhou stranu je fakt, že Cayenne je úspěšný. A možná víc, než kdokoli předpokládal. 

První generace se prodalo 270 tisíc kusů, druhé, která přišla v roce 2010, už udali dvojnásobek. To není špatné na "vytuněný Touareg", co říkáte? Nyní je na řadě třetí vydání. Na trh přichází zatím ve třech verzích. Krom této, "eskové" jsem vyzkoušel i základní motorizaci, kterou využiji pro pár srovnání...

Úspěšná korekce

Sám, i když jsem věděl, že nových Cayennů ještě do Čech nepřišlo mnoho, jsem se několikrát přistihl s nadšením, že na jsem na cestě potkal "kolegu" ve stejné generaci. Tak si je příď s předchůdcem podobná. Na zběžný pohled novinku odhalí zejména záď. Svítilny propojené LED pásky a zaskleným nápisem automobilky se mi na nových Porsche velmi líbí. Cayenne to opticky odlehčuje a činí širším. Bourá to problém typický třeba pro BMW X6, které zezadu působí neforemně.

Nejsou to však jen zadní svítilny, které novinku opticky odlehčují. Cayenne, postavený na nové platformě MLB spolu s Bentley Bentayga či Lamborghini Urus, je kompaktnější než tito kolegové. Oproti předchůdci má nižší profil kapoty i střechy, celkově ubral 9 milimetrů. Díky tomu je na něj opravdu pěkný pohled i z náročných úhlů, což se o naducaných předchůdcích říci nedá.

Testovaný vůz byl vybaven příplatky až po střechu, ale zvenčí působil vcelku nenápadně, zejména kvůli laku. I dvacetipalcová kola pod mohutnou karoserií zapadala. Byť nejsem příznivcem prvoplánových odstínů, základnímu Cayennu to v černé a na jednadvacítkách slušelo o poznání více.

Uvnitř dokonalý. Téměř

Nikdy bych neřekl, že mi SUV nabídne tak příjemný posez za volantem. Právě úroveň a rozsah nastavení sedadla a volantu považuji za jeden ze základů auta, které chce nabídnou sportovní svezení. Když nemáte jistotu v ovládání, je zážitek poloviční. V Cayennu máte stále ten rozhled, pro který se tato kategorie stala tak oblíbenou, zároveň ale lze sedadlo spustit příjemně nízko. Tehdy je volant ukotven kolmo k hrudníku jako ve sportovním kupé.

Úroveň zpracování je naprosto špičková, materiály absolutně kvalitní. Pochvalu si Cayenne zaslouží i místem pro pasažéry, včetně těch zadních, jejichž hlavy nejsou omezovány ani příplatkovým střešním oknem, a k dispozici nyní mají velkou obrazovku pro ovládání klimatizace a vyhřívání. Zavazadelník o základním objemu 745 litrů lze zvětšit až na 1.710 litrů, díky čemuž máte ze svého Porsche slušný stěhovák.

Pojďme ale zpět na přední sedadla. Před řidičem najdete virtuální kokpit. A zde začíná nostalgický seriál. Odkazy na tradici, které se snaží v rámci možností Porsche držet i u Cayennu, mám moc rád. Jedním z nich je třeba startování zabudovaným "klíčem" nalevo od volantu, ale i centrálně umístěný mechanický otáčkoměr. Celkových pět tradičních tubusů pak z obou stran zastupují obrazovky, které jsou konfigurovatelné. Můžete si tam zobrazit i mapu navigace nebo noční vidění.

Noční vidění se za tmy zobrazí i v nouzové situaci, což jsem si vyzkoušel. Tohle auto je prošpikované moderní bezpečnostní výbavou, i přesto mě překvapilo, když jsem se řítil tmou po okresní silnici, jak Cayenne briskně zareagoval na lišku v krajnici - okamžitě zapnul noční vidění, vystrašené zvíře oranžově ohraničil, začal pípat a zaznamenal jsem i jemné ťuknutí do brzd - bravo!

Infotainment je v této generaci zcela nový. Ovládá se primárně dotykově. Je podle očekávání velmi rychlý a obrazovka má skvělou grafiku. Jen dle mého názoru není tak intuitivní. Při mých prvních zkušenostech s ostatními systémy jsem se zorientoval o dost dříve, než tady, ale vše je o zvyku a individuálních preferencích. Systém také nabízí pokročilejší hlasové ovládání a nové on-line funkce.

Na středovém tunelu Porsche, podobně jako u nové Panamery, opustilo koncept kolébkových tlačítek a nabídlo lesklý panel. Z prvotních obav z ovládání podobnému kuchyňským spotřebičům se ukázalo jako liché. Tlačítka na stisknutí fyzicky reagují propadnutím, což je příjemné. Přesto mě docela šokovalo, že piktogramy tlačítek jako například "edrive", která jsou připravena pro hybridní verzi, ale i pro další nepřiplacené prvky, zde skutečně jsou, jen prostě nejsou podsvícena a najdete je pod sklem. V autě za 4 miliony bych čekal, že tam ty nápisy raději vůbec neumístí...

Další problém se středovým tunelem souvisí s voličem převodovky. Vzhledem k tomu, že se u Porsche rozhodli z jejího okolí udělat hlavní ovládací centrum, představoval bych si páku o dost menší. Zbytečná velikost voliče zamezuje pohodlnému ovládání některých funkcí za ní a před ní, včetně hlasitosti audia. Tehdy musíte svou pravou ruku nepřirozeně lámat nebo pokládat na páku.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud