Prototyp Renault 5 se stane realitou, jezdit bude na elektřinu. Foto: Renault

Prototyp Renault 5 se stane realitou, jezdit bude na elektřinu. | Foto: Renault

Přední část se výrazně inspiruje původním Renaultem 5. Foto: Renault

Přední část se výrazně inspiruje původním Renaultem 5. | Foto: Renault

Design prototypu Renault 5. Foto: Renault

Design prototypu Renault 5. | Foto: Renault

Design prototypu Renault 5. Foto: Renault

Design prototypu Renault 5. | Foto: Renault

Design prototypu Renault 5. Foto: Renault

Design prototypu Renault 5. | Foto: Renault

Původní Renault 5 Foto: Renault

Původní Renault 5 | Foto: Renault

Původní Renault 5 Foto: Renault

Původní Renault 5 | Foto: Renault

Původní Renault 5 Foto: Renault

Původní Renault 5 | Foto: Renault

Design prototypu Renault 5. Foto: Renault

Design prototypu Renault 5. | Foto: Renault

Původní Renault 5 Foto: Renault

Původní Renault 5 | Foto: Renault

Prototyp Renault 5 Foto: Renault

Prototyp Renault 5 | Foto: Renault

Prototyp Renault 5 Foto: Renault

Prototyp Renault 5 | Foto: Renault

Prototyp Renault 5 Foto: Renault

Prototyp Renault 5 | Foto: Renault

Původní Renault 5 Foto: Renault

Původní Renault 5 | Foto: Renault

Původní Renault 5 Foto: Renault

Původní Renault 5 | Foto: Renault

Původní Renault 5 Foto: Renault

Původní Renault 5 | Foto: Renault

Přední část se výrazně inspiruje původním Renaultem 5. Foto: Renault
Design prototypu Renault 5. Foto: Renault
Design prototypu Renault 5. Foto: Renault
Design prototypu Renault 5. Foto: Renault
16
Fotogalerie

Ani kopie, ani paskvil: Designér odhaluje tvůrčí postup u konceptu Renault 5

Vzkřísit legendu formátu Renaultu 5 v moderní podobě? To není jednoduchá práce. Designér François Leboine prozradil, jak probíhal návrh prototypu.

Původní Renault 5, navržený Michelem Boulém, je jedním z nejrozpoznatelnějších vozů francouzské značky. A také nejúspěšnějších. Vyráběl se ve dvou generacích, přičemž té první se v letech 1972 až 1986 prodalo přibližně pět a půl milionu kusů.

O jeho návratu v moderním hávu je rozhodnuto, koncept novodobé podoby byl přijat velmi vřele. S takovým materiálem je však nutné pracovat velmi citlivě. Tým designéra Françoise Leboinea nejprve shromáždil archivní materiály, výkresy, magazíny, katalogy a také si zapůjčil vůz od Renault Classic. Díky těmto „surovinám“ mohl lépe pochopit výrazné prvky originálu a přenést tak jeho rozpustilý vzhled do nové formy. „Opravdu jsme zhodnotili historii Renaultu a zejména R5, která měla spoustu sympatií u lidí a ten dokonale rozpoznatelný šibalský pohled,“ vysvětluje Leboine.

Designéři po studování původní pětky začali tvořit skici tak, jako karikaturisté. V nich zachytili nejvýraznější rysy vozu, poté pracovali na proporcích, obrysech světel a mezeře mezi nimi. Tyto prvky byly poté smíchány s moderními předměty, jimiž se designéři chtěli inspirovat – například z oblastí letectví, architektury, průmyslového designu nebo elektroniky. Tak se kupříkladu zrodila denní světla, která odkazují na mlhovky původní R5. „Bylo opravdu důležité, aby prototyp Renaultu 5 nebyl pouhou servilní kopií minulosti, ale aby byl opravdu vozidlem, které obsahuje prvky budoucnosti,“ podotýká Leboine.

Poslední fází návrhu je konfrontace výsledku s realitou. „Všechno, co jsme udělali, jsme konfrontovali s lidmi, kteří byli kolem nás, abychom se dozvěděli, zda se nám to stoprocentně povedlo; zda jsme oživili R5, nebo zda jsme to zpackali“, vysvětluje Leboine. „Reakce našich lidí nám už říkala, že vozidlo bude mít určitý úspěch, ale nakonec to překonalo naše očekávání,“ dodává. Sériová výroba bude probíhat v továrně v Douai, kde vznikal původní Renault 5. Kdy se objeví na silnicích prozatím není známo.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud