17
Fotogalerie

Audi A1 e-Tron: druhý z nové řady

Audi v Ženevě představuje nejen svoji novou řadu A1, ale hned i její elektrifikované provedení s očekávaným názvem e-Tron.

Když jsme vám loni detailně představovali koncept Audi e-Tron, bylo již jasné, že jde nejen o předobraz budoucí R4, ale současně i novou značku všech elektromobilů se čtyřmi kruhy na přídi. Očekávané se stalo skutkem a v Ženevě se ukazuje další elektrické Audi s označením e-Tron v názvu.

Další na řadě z této série je přitom nejnovější a nejmenší Audi - A1. Jezdí výhradně na elektrický pohon, přičemž spalovací motor na její palubě plní pouze funkci generátoru bez přímé mechanické vazby na poháněná kola. Elektromotor je uložen příčně v přední části vozu a je schopen dávat trvalý výkon 62 koní (45 kW), který lze krátkodobě zvýšit až na 102 koní (75 kW), točivý moment se pohybuje okolo 150 Nm, ale při náhlé potřebě akcelerace může poskočit na 240 Nm.

Audi A1 etron 01.jpg Audi A1 etron 17.jpg Audi A1 etron 16.jpg
Audi A1 etron 13.jpg Audi A1 etron 14.jpg Audi A1 etron 15.jpg

Motor je napájen 12 kW li-ionovými akumulátory tvaru písmene T, uloženy jsou pod podlahou vozu a váží dohromady přijatelných 150 kg. Na jedno nabití vůz ujede zhruba 50 km, poklesne-li zásoba elektrické energie, naskočí malý spalovací motor s objemem 254 ccm a začne baterie dobíjet.

Tato jednotka je pozoruhodná hned z několika důvodů. Jedná se o motor s rotačním pístem typu Wankel, jenž se nachází pod podlahou zavazadlového prostoru, v jedné velmi kompaktní a izolované jednotce sdružuje dynamo, chladicí a výfukovou soustavu a včetně pomocného rámu váží jen 70 kg. Jediným prvkem instalovaným mimo tuto jednotku je benzínová nádrž na 12 litrů paliva.

Audi A1 etron 10.jpg Audi A1 etron 11.jpg Audi A1 etron 12.jpg

Audi tvrdí, že tato pohonná soustava pracuje zcela samočinně a využívá i spolupráce s navigací GPS. Jakmile totiž do navigace řidič zadá trasu své jízdy, řídicí jednotka na ní vyhledá místa nejvhodnější pro spuštění spalovacího motoru tak, aby jeho práce byla co nejefektivnější. Přijde-li však na věc, řidič může motor natočit stiskem tlačítka pod voličem převodů. Audi A1 e-Tron je vybaveno kromě jiného též elektromechanickým posilovačem řízení a regenerativním brzděním. 

Audi A1 etron 04.jpg Audi A1 etron 05.jpg Audi A1 etron 06.jpg

Při pohotovostní hmotnosti 1 190 kg zrychlí Audi A1 e-tron z klidu na 100 km/h za 10,2 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h, což ve městě, kam toto auto jednoznačně směřuje, bude nejspíš stačit většině uživatelů. Jízdní dosah se má pohybovat okolo 250 km, což postačí i těm, kteří za prací dojíždějí delší vzdálenosti. Průměrná spotřeba benzínu by měla být pod hranicí 2 l/100 km a emise CO2 na hodnotě 45 g/km. 

Audi A1 etron 02.jpg Audi A1 etron 03.jpg Audi A1 etron 09.jpg
Audi A1 etron 07.jpg Audi A1 etron 08.jpg
Audi A1 e-Tron

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud