85
Fotogalerie

Test ojetiny: Citroën C5 2,0 HDi Break - přebytek místa a zdánlivého luxusu

Svého času byl drahý. Dnes jej koupíte za pakatel a za své peníze získáte vynikající kombinaci špičkového komfortu a prostoru. Takový je Citroën C5 Break.

Kapitoly článku:


Nové zaměření

Světu se pětidveřový liftback Citroën C5, jenž sice oficiálně nahrazoval typ Xantia, ale velikostí má blíže spíše k většímu XM, představil na pařížském autosalonu v roce 2000 a ihned zaujal svým designem, který se rozhodně nelíbí každému. Působí svérázně a nezaměnitelně, ale též poněkud těžkopádně a opuchle.

Zákazníky hledající ještě větší interiér pak oslovilo kombi Citroën C5 s tradičním označením Break, jež slavilo svoji premiéru již o rok později na autosalonu v Ženevě. S výchozím liftbackem sdílí kombík veškeré mechanické skupiny i celou přední část karoserie až po sloupek B.

02 DS Pallas.jpg01 Xantia.jpgP1030475.JPG
Značka Citroën používá plynokapalinové pérování již přes 60 let. Citroën DS, Xantia a C5

V roce 2004 následoval facelift a o čtyři roky později byla první „cé-pětka“ nahrazena Citroënem C5 zcela nové generace, což je ale již zcela jiná pohádka. První generaci v původním, předfaceliftovaném provedení jsme vám představili liftbackem Citroën C5 1,8i SX a v modernizované verzi pak modelem Citroën C5 1,6 HDi se stejnou karoserií.

Právě v těchto dvou testech jsme se velmi podrobně věnovali všem hlediskům, jež jsou důležité pro zájemce o koupi ojetého vozu daného typu, včetně dlouhodobých zkušeností, spolehlivosti, bezpečnosti nebo vyhlášeného plynokapalinového pérování.

Abychom se nyní neopakovali, odkazujeme zájemce o tyto aspekty právě na zmíněné dva testy a soustředit se budeme na specifika praktické kombiverze Break, jež se na Autorevue.cz shodou okolností objevuje vůbec poprvé.  

Bezpečnost a spolehlivost

Model Citroën C5 lze z hlediska pasivní bezpečnosti hodnotit velmi dobře. Nárazovými testy EuroNCAP prošel liftback Citroën C5 hned dvakrát, poprvé v roce 2001 a podruhé o tři roky později, tedy krátce po faceliftu. Při prvním testu se při bočním nárazu na voze otevřely řidičovy dveře a komisaři značce umožnili test po úpravách opakovat, tentokrát již s úspěchem. Obě vývojové verze první generace však prokázaly mimořádně odolnou strukturu skeletu, jenž se nezdeformoval ani v oblasti nohou, ani na sloupku A.

C5 crash 2001.jpgC5 crash 2004.jpg
Citroën C5 dopadl v nárazových testech EuroNCAP dobře v roce 2001 i 2004

Faceliftované provedení, jež prošlo také tímto naším testem, dopadlo ještě lépe, především díky dvoustupňovým čelním airbagům. Zisku plného počtu bodů za boční náraz zabránilo opět pootevření dveří, tentokrát těch zadních. Citroën C5 patří, podobně jako jeho předchůdce Xantia, k velmi spolehlivým modelům, přesto i v jeho případě najdeme jistá úskalí, na která je třeba se při nákupu ojetiny zaměřit.

Nač si dávat pozor a Hydractive bez potíží

Základní zážehová „osmnáctistovka“ je poněkud slabá a v nižších otáčkách nevýrazná, zároveň často trpí zvýšenou spotřebou oleje, zatímco „dvoulitr“ vyniká vyšší hlučností a nepravidelným volnoběhem. Pokud tedy vyloženě toužíte po „benzínu“, lze doporučit robustní, kultivovaný a spolehlivý šestiválec 3,0 V6 24V, v kombinovaném provozu se však připravte na spotřebu okolo 11 l/100 km, ale také na stávkující cívky (ty dnes ale stojí zhruba 1 000 Kč).

Řada specifických dílů včetně částí výfuků je však dosti drahá, totéž platí také o automatické převodovce ZF, s níž bývají většinou tyto motory kombinovány. Ač to příliš ve zvyku nemáme, zájemci o Citroën C5 tentokrát doporučíme spíše vznětové motory common-rail (s nimiž má koncern PSA bohaté zkušenosti), zvláště pak kompaktní 1,6 HDI (po faceliftu nahradil dvoulitr HDi se stejným výkonem) v kombinaci se standardním podvozkem Hydractive III (nikoli Sport). I přes svůj zdánlivě směšný objem nabízí vozu dostatečnou dynamiku, tichý chod, nízkou spotřebu i velmi slušnou spolehlivost.

P1090744.JPGP1090765.JPGP1090776.JPG
Vozy Citroën C5 si co do spolehlivosti se svými konkurenty v ničem nezadají, přičemž ani plynokapalinové pérování není nijak problematickou záležitostí
 

S turbínami potíže na rozdíl od konkurence problémy nebývají, zlobit ale mohou obvyklá past na motoristy v podobě dvouhmotového setrvačníku nebo solenoidových vstřikovačů, nicméně právě tyto vstřikovače Bosch lze již nyní poměrně levně repasovat. Více potíží se týká větších „dvoulitrů“ HDi, kde setrvačník „odchází“ ještě častěji.

A plynokapalinové pérování? Obrazně řečeno zpravidla (podobně jako u Xantie) přežije celý vůz. Jindřich Topol, regionální manažer AAA Auto, k tomu uvádí: „Jedná se o léty prověřené a dostatečně spolehlivé řešení. Nakonec i sám výrobce poskytoval na systém odpružení záruku 5 let nebo 200 tis. Km. Obvykle jedinou věcí, která se řeší, je výměna pružicích jednotek („koulí“) po ujetí zhruba 200tis.km. Opotřebení se projevuje výrazným ztvrdnutím podvozku a výměna koulí na celém autě v praxi nevyjde o moc dráž než v případě konvenčních tlumičů.“

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud