| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil
| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil
| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil
| Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil
57
Fotogalerie

TEST Audi RS Q8 4.0 TFSI (441 kW): Velký Gatsby z Bratislavy

Velké SUV s dynamickými parametry supersportu v dnešní době najdete relativně snadno. Audi zatím v tomto segmentu nemělo zástupce, s příchodem modelu RS Q8 se to však mění.

Radosti
Ohromný výkon
Absolutně nepochopitelné vlastnosti v zatáčkách
Slušná spotřeba
Jízdní komfort na 23" kolech
Starosti
Nevýrazný zvukový projev
Občas váhavá převodovka
Těžko určit, kde jsou položeny limity
9  /10

Když předloni v létě přicházelo na český trh Audi Q8, vlajková loď mezi SUV se čtyřmi kruhy ve znaku, muselo být všem jasné, že šestiválcovými motory jeho nabídka končit nebude. O rok později dorazil osmiválec s označením SQ8, avšak už v době, kdy nová silná nafta oficiálně vstupovala na český trh, přede mnou stálo něco mnohem silnějšího. Vrchol řady, o němž jsem pak musel další skoro čtyři měsíce mlčet kvůli embargu. Mluvím o RS Q8, modelu, který značka Audi už nutně potřebovala.

Můžete jej považovat za šílenou rozmařilost, festival kompromisů s ohromným motorem nebo prostě možnost, jak se „zbavit“ třech a půl milionu korun, nebo jako v případě zelené české testovačky téměř pěti milionů. Pravdou ale zůstává, že svět chce vozy SUV, chce také okázalá a silná SUV a Audi se v tomto ohledu nejen na konkurenci z Německa dlouho dívalo z povzdálí, přestože potřebné „železo“ v rámci koncernu VW k dispozici bylo. Vždyť na stejné platformě jako Q8 stojí i Lamborghini Urus, které se v podstatě hned stalo prodejním hitem, o Porsche Cayenne nemluvě.

RS Q8 v podstatě je takový Urus od Audi. Má hodně přes dvě tuny a výkon 600 koní, zrychlí z nuly na stovku za méně než čtyři sekundy a umí se rozjet až na 305 km/h. To jsou hodnoty, kterými by se ještě před pár lety chlubily supersporty, což v podstatě sedí, protože RS Q8 supersport je, jen mezi SUV. Svědčí o tom i čas na Severní smyčce Nürburgringu. Audi RS Q8 pokořilo přes 20 km dlouhou trať za 7:42,25 a stalo se nejrychlejším SUV, které tam kdy jelo.

Zajíždění rekordů na Nordschleife a tahání se s konkurencí o desetinky sekundy je svým způsobem blbost, kterou se můžete v reálném světě nanejvýš tak vytahovat před chlapama v hospodě. Už ale samotný fakt, že 2,3tunové SUV dokázalo zajet stejný čas jako od základu pro výkon a dynamiku vyvíjené Pagani Zonda, vypovídá o kvalitách a schopnostech auta jako takového.

Nikde se s ním neschováte

Už standardní Audi Q8 je hodně výrazné auto. Ohromné, zamračené, okázalé… přesně tahle slova na něj pasují a zákazníkům jeho vzhled vyhovuje. Vždyť v letošním roce se podle statistik SDA na českém trhu prodává lépe než technicky stejné, ale familiární Audi Q7 (v loňském roce byly prodejní výsledky obou modelů v Česku shodné). Jenže zatímco s Q8 máte alespoň minimální šanci splynout s davem, s RS Q8 se to nepodaří, a už vůbec ne s exemplářem, jaký se nám dostal do testu.

Pokud je vám kombinace zeleného laku karoserie a karbonových doplňků povědomá, vězte, že s takovými barvami se objevilo Audi RS Q8 na vůbec prvních oficiálních snímcích v listopadu minulého roku. Nejde o standard, ale příplatkové prvky za 135.700 Kč, respektive 137.700 Kč, a to nemluvím o karbonových krytech vnějších zrcátek za rovných dvacet tisíc. Ani třiadvacetipalcová kola Rotor Y nedostanete bez příplatku – stojí 58.000 Kč a černé provedení nechává krásně vyniknout rudé třmeny karbon-keramických brzd za necelých 261 tisíc.

Když pominu paket RS Dynamik plus, o němž ještě bude řeč, uvedl jsem jedny z nejdražších příplatkových prvků v jinak šestadvacetistránkové specifikaci testovaného auta. Všechny přitom mají lví podíl na reálných reakcích okolí – lidé kolem RS Q8 chodili, prohlíželi si ji, nakukovali dovnitř, vyptávali se a se zájmem naslouchali do doby, než jsem na ně začal sypat dynamické parametry. To pak údiv přešel v šok a reakce ve smyslu, že tohle snad museli vyrobit v samotném pekle. Kdepak, je to Bratislava…

Když RS Q8 srovnáte s běžným Audi Q8, nenajdete tolik rozdílů jako u ostrých modelů RS 6 Avant a RS 7 Sportback. Odmyslíte-li si nové nárazníky a ohromné koncovky výfuku, do samotné karoserie se zasahovalo minimálně. Díky výraznějším lemům blatníků je vpředu širší o 10 mm a vzadu a o 5 mm, zatímco RS 6 Avant má s výchozím modelem společnou pouze střechu, přední dveře a zadní víko. I tak je to ohromný kus auta s délkou přes pět metrů a šířkou dva metry bez vnějších zpětných zrcátek, které můžete díky pneumatickému podvozku buď „přilepit“ k vozovce, nebo jeho světlost vyhnat na úroveň off-roadů. Rozdíl mezi oběma krajními polohami činí 90 mm, v obou pak auto vypadá impozantně.

Uvnitř bez zběsilostí

Zatímco zvenku je zkoušené RS Q8 přehlídkou nejdražšího a snad i nejokázalejšího, co dokáže nabídnout, uvnitř vás hodí do klidu. V rámci příplatkové výbavy může mít třeba zploštělý volant potažený Alcantarou, ale asi nebudu sám, kdo u masivního SUV, do kterého se pohodlně nastupuje a uvnitř je spousta místa, ocení klasický kruhový volant s koženým potahem. „Náš“ byl celý perforovaný, stejně jako horní plocha voliče automatu a potahy sedadel s integrovanými hlavovými opěrkami vpředu, která mně osobně (190 cm, 82 kg) pasují jako ulitá. Sázejí hlavně na komfort, široké možnosti nastavení však umožňují i opravdu pevné sevření bočnic.

U auta za 3,5 milionu korun v základu na škaredý plast nebo ošizené části schované třeba pod přístrojovkou nenarazíte, se standardem se ale spokojit nemusíte. Zkoušený kousek byl vybaven například karbonovým obložením výplní dveří a středového tunelu či čalouněním stropu Alcantarou, spíše by vás ale mělo zajímat, co v eresu dostanete navíc v porovnání s běžnými verzemi.

V tomto případě musíte být hodně všímaví. Vedle nového layoutu digitálního štítu, který vypadá jako infografika při závodech formulí (můžete se ale spolehnout i na klasiku), je to malé tlačítko RS Mode na volantu. Nahradilo známou hvězdičku, která v běžných verzích slouží k rychlé volbě vámi preferované funkce. To v podstatě platí do teď, avšak s tím rozdílem, že nyní máte možnost rychle navolit individuální módy RS1 a RS2. Jde o novinku, kterou mají nové RS modely od Audi a ano, vlastně kopíruje mód Individual systému Audi drive select. Pro změnu jízdního režimu už ale nemusíte sundávat ruce z volantu a provedete ji okamžitě.

Na další novinku pak narazíte v menu infotainmentu. Dokáže totiž zobrazit cenné provozní údaje, týkající se teploty brzd, motoru, diferenciálu nebo pneumatik. Tohle jsem osobně viděl třeba i u Audi R8. Možná vám to bude u SUV připadat jako zbytečnost, já si to ale nemyslím. Řídíte-li totiž 2,3 tuny těžké auto s výkonem 600 koní, chcete mít přehled úplně o všem, třeba i o správných tlacích pneumatik.

Audi na sloupku karoserie uvádí, že do rychlosti 250 km/h je vhodné mít 23palcové pláště nafoukané na 2,5 atmosféry a při rychlostech nad 250 km/h dokonce na 3,2 atmosféry (při tříčlenném obsazení). Moje povědomí o rozpínavosti vzduchu v závislosti na teplotě sice napovídá, že by to mělo být naopak, vždyť i u závodáků se gumy po zahřátí upouštějí, ale budiž. Máme tu čest se strojem, do kterého prostě nemůžete jen tak sednout a hned se rozjet na 305 km/h, přestože jej možná kdekdo bude považovat za masírku pro machrování v Pařížské. Pro to ale Audi RS Q8 rozhodně nevzniklo!

Pokračování 2 / 3

Kapitola první: Nebe

Použití dvakrát přeplňovaného čtyřlitrového osmiválce byl logický krok, silnější motor už totiž Audi nabízí pouze v supersportu R8. Strojovna je pod kapotou téměř kompletně obehnaná plasty a pohled na ní není takovým zážitkem jako třeba pětilitr od Lexusu, když ale promluví síla, může vám být estetika celkem ukradená.

Konkrétně se bavíme o výkonu 441 kW (600 koní) v 6000 otáčkách za minutu a točivém momentu 800 N.m dostupném od 2200 do 4500 otáček. V porovnání s BMW X5 M tedy máte 50 N.m k dobru. Bavorák se sice dělá i s paketem Competition, který přidá dalších 25 koní a dorovná tak čas akcelerace audiny z nuly na stovku za 3,8 sekundy, točivý moment 750 N.m mu ale zůstává.

Je šílené, že takových parametrů dosahuje SUV s provozní hmotností 2315 kg, navíc díky stále ještě relativně „normálnímu“ motoru. I on je ale sužován emisními limity, a kdyby nebylo 48voltového mild-hybridního systému, Audi RS Q8 by asi nevzniklo. Je tu i systém natáčení kol zadní nápravy a aktivní stabilizátory, které už v minulosti několikrát dokázaly, že v zatáčkách dokážou dělat zázraky. Jsou součástí paketu RS Dynamik plus za 221.600 Kč, stejně jako sportovní zadní diferenciál s dvojicí vícelamelových spojek a zvýšení maximálky z 250 na 305 km/h. Už po prolomení hranice 290 km/h přitom ukáže audina bavoráku záda.

Je to monstrum, které ale musí být využitelné hlavně na denní bázi. Ani s příplatkovým sportovním výfukem proto nečekejte bordel od rána do večera, auto o sobě po nastartování dá vědět, ale hned se zase uklidní a v komfortním módu jede prakticky neslyšně. Osmistupňový automat má mírnou prodlevu při rozjezdech, ale řadí naprosto hladce, jen občas trochu častěji, než bych čekal, vezmu-li v potaz, že mám pod pravým chodidlem 800 N.m.

Pokud budete RS Q8 používat stejně jako každé jiné SUV, zřejmě se nikdy nepodíváte přes 4000 otáček a budete jezdit za nějakých třináct litrů benzinu na sto kilometrů. Je to snadnější, než se na první pohled zdá, protože plyn jenom lechtáte, sedíte v pohodlné sedačce, pod vámi pracuje špičkový pneumatický podvozek, který dokonale maskuje i 23palcová kola a interiér je tak dobře odhlučněný, že dovnitř nepronikají téměř žádné venkovní ruchy. Připadáte si skoro jako v limuzíně a že řídíte něco těžko pochopitelného vám, napovídají snad jen pohledy ostatních řidičů. Ale kde je ta eresovitost?

Kapitola druhá: Peklo?

Z opravdu rychlé jízdy s tímto autem jsem měl docela respekt, protože s kombinací tak vysokého výkonu, hmotnosti a dynamiky se jen tak nesetkáte. Hlavním problémem je ale hlavně ta velikost. Audi RS Q8 je ohromné a rychlou jízdu na klikatých okreskách jako s ostrým hatchbackem si nechejte raději pořádně projít hlavou.

Žádná část vozu není poddimenzovaná a kombinace rychlého a přesného řízení, aktivních stabilizátorů a natáčení kol zadní nápravy se starají o to, abyste bezpečně vykroužili oblouk s údivem nad tím, kde se ta papírová hmotnost najednou ztratila. Stejně jako běžné Q8 i SQ8 totiž tohle monstrum umí mrknutím oka pocitově ztratit tak tunu hmotnosti. Problém spočívá v tom, že je těžké najít řidiče, který dokáže sílu a potenciál RS Q8 efektivně využít, pracovat s nimi a nejezdit pouze stylem brzda – plyn. Zprvu jsem nebyl jiný, pak jsem snahu o nalezení limitů celku prostě vzdal.

K čemu ale takové auto je, když si jej jistě nebudou kupovat pouze závodníci? S trochou nadsázky řečeno k nadpozemsky rychlým přesunům odkudkoliv kamkoliv. Síla motoru je impozantní v celém použitelném pásmu otáček, kolikrát jsem měl pocit, že se auto snad postaví na zadní kola a za sebou nechá rozdrcený asfalt. I přesto všechno ale zůstává dokonale komfortní, stabilní a nesnaží se navodit pocit jízdy v závoďáku nesmyslným škubáním převodovky při řazení jako emkové bavoráky.

Stotřicítka není žádná rychlost, připadá vám, že se ani nehýbete. Dvoustovka je na tachometru hned a ani rychlosti blížící se třístovce auto nevytrhnou ze stoického klidu. Umí vám dát maximum prakticky kdekoliv, ve skutečnosti je ale vlastně takový Velký Gatsby – pompézní a přátelský, ale cítíte, že ho něco trápí.

Bude to vysoká spotřeba? Nebo snad emise? Zřejmě jedno i druhé, protože proč by jinak motor zhasínal a nechal auto plachtit po povolení plynu i ve sportovním režimu? Je to dnes už známá funkce 48voltových mild-hybridů od Audi, jenže zatímco u naftových třílitrů mi to připadá jako fajn způsob šetření paliva, u čtyřlitrového osmiválce se dvěma turby a výkonem 600 koní je to ale jako jít na draka vyzbrojený švýcarským nožíkem.

Neříkám, že by mě snaha Audi RS Q8 být co možná nejekologičtějším autem nějak obtěžovala, asi ale nejsem sám, kdo by při pohledu na jedovatě zelené auto očekával hromy pod kapotou a blesky z výfuku. Jenže to se neděje, ač je třeba uznat, že ve vysokých otáčkách se osmiválec i příplatkový výfuk rozezpívat umějí. Do Mercedesů AMG nebo třeba Range Roveru Sport SVR mají stran zvukové kulisy daleko, zrovna Range Rover je ale zářným příkladem toho, že by se nic nemělo tak úplně přehánět.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Asi nejsem sám, kdo si při prvním pohledu na Audi RS Q8 maloval obrázek hlučného a divokého SUV, kterého bude všude moc a lidi z něj nespustí oči, platí to ale jen zčásti. Zkoušená kombinace zeleného laku a karbonových doplňků doslova řve do okolí něco ve smyslu „jsme tady, tak se koukej kouknout,“ když pak ale odjíždíte a přihlížející se těší na peklo od koncovek výfuku, může nastat zklamání. Čekal jsem větší divadlo, pak mi to ale všechno došlo.

Ačkoliv se auto schovává za znáčky RS a zajelo impozantní čas na Severní smyčce, ve světe mimo okruh je to extrémně rychlý a pohodlný dostavník pro zdolávání dlouhých vzdáleností. I navzdory ohromným kolům je to komfortní obr se špičkově odhlučněným interiérem, kterému prakticky není co vytknout. Pro takový účel by jistě dávala větší smysl limuzína S8, ale taková už je dneska doba. Lidé chtějí SUV a automobilky jim jejich tužby rády plní.

Audi RS Q8 bylo na Nordschleife úspěšné díky špičkovému podvozku a silnému motoru, osobně si ale neumím představit člověka, který by potenciál celku využil i v běžném životě. Narazil by už na jeden zásadní fakt, a sice velikost auta. RS Q8 je zkrátka moc velké a na okresky se téměř nevejde, přestože díky natáčení zadních kol a aktivnímu potlačování náklonů karoserie působí jako o tunu lehčí kompakt.

Možná si řeknete, že kombi RS 6 Avant a sportback RS 7 dávají větší smysl, důležitá je ale i možnost volby. Audi vám totiž, stejně jako BMW nebo Mercedes, nabídne ostrou verzi prakticky všech modelů v nabídce. A to je v době, kdy všichni ve velkém řeší hlavně elektromobily, uklidňující důkaz, že se svět ještě tak úplně nezblíznil.

Audi Q8: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   1.897.900 (Q8 45 TDI quattro/170 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 3.468.900 Kč (RS Q8 4.0 TFSI/441 kW)
Cena testovaného vozidla           4.961.500 Kč (RS Q8 4.0 TFSI/441 kW)

Technické údaje: Audi RS Q8

Rok
2020
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Zdvihový objem
3 996 cm3
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 86,0 mm
Nejvyšší výkon
441 kW (600 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
800 Nm při 2 200 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
3,8 s
Nejvyšší rychlost
305 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
605 l • 1 755 l
Objem palivové nádrže
85 l
Hmotnost: provozní • celková
2 390 kg • 3 015 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
17,0 • 9,3 • 12,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 998 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 692 mm • 1 696 mm
Rozměr pneumatik
295/35 ZR23
Rozměry: délka × šířka × výška
5 012 × 1 998 × 1 694 mm

Základní výbava: 22" litá kola - 10paprskový hvězdicový design, 3místné provedení zadních sedadel plus, adaptivní sportovní pneumatický podvozek, ambientní a konturní osvětlení interiéru, asistenční paket Tour, asistent dálkových světel, rozpoznání dopravních značek, Audi connect navigace & infotainment, Audi connect nouzové volání & servis včetně Audi connect vzdáleného ovládání vozu, drive select, music interface, pre sense front a basic, smartphone interface, Audi sound systém, boční airbagy vpředu a hlavové airbagy, boční a zadní okna z termoizolačního skla, RS ocelové s brzdovými třmeny v černě barvě, čelní airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace airbagu spolujezdce, celní sklo z vrstveného termoizolačního skla, elektrické nastavení polohy volantu, elektricky nastavitelná bederní operka ve čtyřech směrech, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí pro sedadlo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, klimatizace automatická 4zónová, kryty vnějších zpětných zrcátek v hliníkové optice, LED světla se statickými LED směrovými světly, MMI navigace plus s MMI touch response včetně Audi virtual cockpit, Parkovací asistent včetně parkovacích senzoru vpředu a vzadu, parkovací kamera zadní, quattro (se samosvorným mezinápravovým diferenciálem), RS sportovní kožený zploštělý volant, řízení všech kol, sedadla sportovní vpředu v kombinaci Alcantara / kůže, vyhřívání předních sedadel a další.

Volitelná výbava: Litá 23palcová kola Y Rotor (58.000 Kč), asistent nočního vidění (62.400 Kč), asistenční paket City (31.900 Kč), Audi music interface pro přední a zadní sedadla (4400 Kč), phone box (14.500 Kč), Bang & Olufsen Premium Sound System s 3D ozvučením (33.400 Kč), boční airbagy vzadu (11.600 Kč), Brzdy RS karbon-keramické s leskle červenými brzdovými třmeny (260.900 Kč), DVD přehrávač (4400 Kč), dekorace matný karbon (29.000 Kč), dvojitá akustická skla (14.500 Kč), dálkové ovládání garážových vrat (7300 Kč), head-up displej (40.300 Kč), klimakomfortní vyhřívané akustické (17.200 Kč), kolejnicový systém (8200 Kč), komfortní klíč + safelock (28.700 Kč), Kruhy Audi a loga "RS Q8" v lesklé černé barvě (8700 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek z karbonu (20.000 Kč), multifunkční RS kožený vyhřívaný volant (6400 Kč), ochranné sluneční rolety (17.400 Kč), odvětrávací a masážní funkce vpředu (13.100 Kč), paket karbonové / lesklé černé optiky (137.700 Kč), paket parkovacích asistenčních systémů (18.100 Kč), plné lakování (16.000 Kč), RS Dynamik paket plus (213.100 Kč), RS sportovní výfukový systém (40.600 Kč), sedadla RS sportovní vpředu v kůži (97.100 Kč), servomechanické dovírání dveří (18.600 Kč), světlomety HD Matrix LED s dynamickými směrovými světly (44.700 Kč), vyhřívání sedadel vpředu a vzadu (11.600 Kč), zatmavená skla (13.100 Kč), čalounění stropu černá Alcantara (34.000 Kč) a další.

Audi Q8

Audi Q8 je luxusní SUV z dílny automobilky Audi. Na trh byl vůz uveden v roce 2018. Oproti modelu Q7 má agresivnější tvary.

Motory, ceny, data • Test Audi Q8 50 TDI quattro • Nové motory • Audi RS Q8 • Test Audi RS Q8

Doporučujeme

Články odjinud