Audi se v poslední době vydalo cestou odvážnějšího designu. Nová A4 Avant je ale přesně taková, jak jsme očekávali.
Nová „á-čtyřka” se i po českých silnicích prohání již nějaký ten pátek. Prodávat se začala krátce po oficiálním představení loni ve Frankfurtu ve verzi sedan a bylo jen otázkou času, kdy výchozí karosářskou variantu doplní další alternativy. S tou první Audi přichází půl roku poté, pro ženevský autosalon si totiž chlapci z Ingolstadtu připravili jako novinku variantu kombi. Co nabídne?
Hned na úvod je třeba říci, že to nebude nic převratného. U Audi jsme zvyklí na to, že nás svými novinkami překvapuje jen velmi zřídka a nová A4 Avant skutečně není výjimkou. Překvapit by mohl doslova brutální nárůst vnějších rozměrů, ale po sedanu, který se na délku mezigeneračně „nafoukl” o 11 centimetrů, nás obdobná hodnota 120 mm u kombi nechává klidnými. Výška (1436 mm), šířka (1826 mm) i rozvor (2808 mm) jsou pochopitelně stejné jako u nového sedanu, ale mezigeneračně představují opět výrazný nárůst, kdy zejména rozvor delší o celých 160 mm představuje posun do jiné dimenze. A4 tak v rámci prémiové střední třídy zaujímá pozici jednoznačně největšího vozu, v mnoha aspektech může svou velikostí konkurovat zástupcům třídy vyšší střední.
Výrazně větší rozměry se paradoxně nemají negativně dotknout hmotnosti vozu, ta by měla naopak poklesnout o 10 procent. Velký rozvor a délka slibují i velkorysý vnitřní prostor, ale po testu sedanu již víme, že posun vpřed není tak významný jako u vnějších partií a u kombíku situace jistě nebude zasádně odlišná. Tedy krom jednoho parametru, zavazadlového prostoru. Ten je pochopitelně jedním z hlavních trumfů verze kombi a nabídne v základní konfiguraci 490 litrů prostoru pro zavazadla. Sklopení zadních sedadel pak znamená možnost naložit až 1500 litrů nejrůznějšího „harampádí”.
Pohled zvnějšku lze odbýt velmi stručně - A4 sedan s klasickou zádí všech „audikombi” a koncovými světly ve stylu sedanu. Tyto parametry dodávájí vozu obvyklou eleganci ingolstadtských kombíků kombinovanou s atraktivním designem nové A4. Nepochybujeme o tom, že se tento kombík bude líbit.
Inovace pod slušivým kabátkem jsou podle očekávání nulové. V nabídce motorů bude dostupná paleta tařka kopírovat nabídku sedanu. Benzinovým základem tak bude přeplňovaný agregát 1,8 TFSI o výkonu 118 kW (160 k), vrcholem naopak šestiválec 3,2 FSI o výkonu 195 kW (265 k).
V nabídce naftových agregátů budou jistě hrát prim naftové čtyřválce se vstřikováním common-rail. Dvě verze agregátu 2,0 TDI nabídnou 105 kW (143 k) resp. 125 kW (170 k). Čtyřválce pak doplní šestiválec 3,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k) a točivém momentu 500 Nm.
Nejslabší motor v nabídce, agregát 2,0 TDI 105 kW dostrká á-čtyřku na stovku za 9,7 s postačí ji ke zrychlení k hranici 208 km/h. Silnejší diesel 2,0 zvládne totéž za 8,6 s a skončí na metě 222 km/h., 3,0 TDI se pak pyšní hodnotami 6,3 s a 250 km/h.
Benzinová eskadra začíná na akceleraci na sto za 8,9 s a maximální rychlosti 218 km/h pro motor 1,8 TFSI a končí na hodnotách 6,4 s a 250 km/h pro motor 3,2 FSI.
V oblasti převodovek se rovněž nic nového neodehraje. V nabídce bude šestistupňový manuál a tradiční automat Tiptronic. Ty pak dopní bezstupňový automat Multitronic.
Čtyřválce půjdou zatím do prodeje jen jako předokolky, naopak šestiválce jen jako čtyřkolky. Ty nabídnou permanentní pohon všech kol s rozložením 40:60 mezi přední a zadní osu.
Vůz se na trhu objeví hned koncem března. České ceny zatím nejsou známé, ale ty německé budou začínat na 27 750 € za variantu Avant 1,8 TFSI Attraction.