Francouzská značka se nedávno vrátila ke konceptu sportovního sedanu. Nyní se ohlíží do minulosti, aby nám připomněla ikonu této kategorie.
Zlatá éra sportovních Peugeotů z 80. a 90. let už je sice nenávratně pryč, přesto se ale francouzská značka minulosti úplně nevzdává a návrat myšlenky výkonného sedanu, respektive fastbacku i kombi, ve formě plug-in hybridního Peugeotu 508 PSE to jen potvrzuje. A zatímco máme od nové divize Peugeot Sport Engineered v budoucnu očekávat další modely, za připomenutí stojí i předchůdce 508 PSE – sportovní sedan 405 T16.
Není divu, že rodinný model s vysokým výkonem, pohonem všech kol a stále diskrétním vzhledem nazývá sám Peugeot předchůdcem novinky od PSE. Podstata konceptu je zde stejná i po 27 letech od představení 405 T16. V roce 1993 šlo tehdy o nejsportovnější verzi standardního sedanu 405, pocházejícího z roku 1987, a následníka silné verze Mi16 před modernizací.
Označení T16 bude mnohým známo svým historický odkazem, neboť je příbuzensky spřízněno s Peugeotem 405 Turbo 16, dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1989 a 1990, ale také závodu do vrchu Pikes Peak v letech 1988 a 1989. Závodní speciál 405 Turbo 16 tehdy vystřídal legendární Peugeot 205 Turbo 16, jenž byl dvakrát mistrem světa v rallye skupině B a dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1987 a 1988.
Pod kapotou 405 T16 se objevil dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem Garrett. Standardně motor dosahoval výkonu 196 koní (144 kW), nicméně s funkcí navýšení plnícího tlaku overboost bylo možné chvilkově zvýšit výkon až na 220 koní (162 kW).
Maximální rychlost vozu čítala 235 km/h a sprint z nuly na 100 km/h trval rovných 7 vteřin, čemuž určitě přispěl z velké části právě stálý pohon všech kol s paralelně montovanou viskózní spojkou, která řídila prokluz a rozdělovala hnací síly z 53 % na přední a ze 47 % na zadní kola.
Vzhled sportovní verze 405 nebyl příliš výrazný a základní křivky designu z pera Pininfariny tak nebyly přehlušeny. Došlo na pár doplňků, vyčnívala především lehká šestnáctipalcová pětipaprsková kola, dodatečné ostřikovače světlometů a od staršího 405 Mi16 byly vypůjčeny prahové lišty, přední a zadní nárazníky a přepracovaný spoiler na kufru. Červené logo T16 na zádi pak nesmělo chybět.
Peugeot 405 zaznamenal obecně ve všech verzích obrovský komerční úspěch a model si v roce 1988 odnesl také cenu Auto roku (COTY). Varianta T16 si ale ponechala do současnosti punc výjimečnosti, který lze najít rovněž u dalších sportovních Peugeotů minulosti. S vyrobenými 1046 kusy není překvapením, že je dnes moderní klasikou vyhledávanou sběrateli. Některé exempláře z hrstky na evropské inzerci míří k hranici 30 tisíc eur (asi 790.000 Kč).