Faceliftovaná kapesní raketa dostala v rámci vylepšení skromnou porci koní navíc a hromadu užitečné výbavy. S některými vymoženostmi by to ale nemusela přehánět.
Nezáludné jízdní vlastnosti
Obratnost i na horším povrchu
Bohatá základní výbava
Účinné světlomety
Ovládání základních funkcí dotykovými ploškami
Vyšší cena proti konkurenci
8 /10
Šesté vydání kompaktního Volkswagenu přišlo na trh v roce 2017 a v loňském roce prošlo faceliftem. V rámci něj došlo k přiblížení funkčnosti a designu k většímu Golfu – a to platí i o ostrém GTI.
Přední partie si zaslouží bližší zkoumání. Zatímco před aktualizací vedla barevná linka uprostřed čelní mřížky a nad spodní hranou světlometů, nyní se přesunula do spodních partií obojího. Spodní část nárazníku opustila horizontální linie a rozměrné žárovkové mlhovky ve prospěch výplně se strukturou plástve á la Golf a diodových světel, které ale dle VW neplní úlohu mlhovek a jsou součástí LED světlometů. Ty jsou nyní u GTI bez příplatku maticové typu IQ.Light s dynamickou regulací dálkového svícení a přisvětlování do zatáček. V duchu aktuálních modelů je také pojí diodová lišta ve spodní části čelní masky.
Zezadu jsou změny patrné na první dobrou. Zatímco u předfaceliftu byla světla umístěná pouze na bocích a v horní části zadních blatníků, nyní je doplňují segmenty, zasahující do pátých dveří. Sofistikovaněji pak působí výřez pro registrační značku v zadním nárazníku v kombinaci s odrazkami a barevnou lištou na spodní hraně. Další várku úprav máme uvnitř – některá jsou vylepšeními, jiná bohužel „vylepšeními.“
Výbava skvělá, ale co ovládání?
Základní architektura palubní desky se samozřejmě nezměnila, ale některé věci vás zde zaujmou na první pohled. Polo má nyní poslední generaci infotainmentu MIB3 – v základu s 8“ dotykovým displejem Ready2Discover bez navigace, ale s možností její aktivace za poplatek, nebo jako v tomto případě s „plnou palbou“ ve formě 9,2“ obrazovky systému Discover Pro s 3D mapami, hlasovým ovládáním, rozpoznáváním dopravních značek nebo bezdrátovým připojením Apple CarPlay a Android Auto.
Infozábavní systém má jemnou grafiku a dobře se čte (a také snadno upatlá), ale chybí mu tlačítka či plošky pro vstup do základních sekcí – navigace, multimédia, telefon, nastavení a tak dále. Často vás tak čeká mezikrok ve formě klovnutí do plošek domovského zobrazení nebo menu. Pro zajímavost – před faceliftem obrazovka startovala na 6,5 palcích a maximem bylo osm palců i s kolečkem hlasitosti, které u nové verze v duchu doby chybí.
Další změnu zaznamenáte pod obrazovkou – sbohem otočné voliče, „vítejte“ dotykové plošky. Naštěstí jde o příjemnější typ, který najdete například i ve Volkswagenu T-Roc. To znamená, že má v oblasti nastavení teploty drobné prohlubně, které s trochou cviku nahmátnete po paměti. Panel s tlačítky vypnutí stop/startu, omezení stabilizačních systémů, volby jízdního režimu nebo aktivaci automatického parkování či senzorů naštěstí zůstal beze změn – stále jej najdete vedle voliče převodovky DSG. Příplatkový digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 26 centimetrů (za rozumných 8.100 Kč) se dobře čte, nabídne několik režimů zobrazení včetně klasických jednoduchých „budíků“
Tvary volantu jsou parádní, perforované boční segmenty s výřezy hezky padnou do ruky a díky dobrému rozsahu nastavení skrze věnec vidíte na ukazatele v kapličce. Ale na boční ramena se nastěhovaly plošky místo tlačítek, kterým občas musíte věnovat více pozornosti než klasickým čudlíkům u předfaceliftu. V přední řadě sedadel si můžete všimnout tradičních a vkusných GTI doplňků – rudých lišt, kontrastního prošívání a károvaných křesílek se zdůrazněnými bočnicemi. Ty by mohly být o něco tužší, když visíte v zatáčce, citelně se do nich boříte, na druhou stranu ale sedadla poskytují dobrý komfort na delších cestách.
Zadní lavice je z hlediska prostoru pochopitelně skromnější, ale průměrně rostlý člověk se sem vejde a nikterak netrpí. Kufr s objemem 305 litrů stačí na velký nákup nebo zavazadla pro dva na víkend – zde od Pola nelze čekat žádné překvapení.
Pokračování 2 / 3
Pohon na jedničku a odpružení také
Ale že to chvíli trvalo, než se ostré Polo vrátilo k důstojnému objemu motoru, že? Pokud budeme brát za startovní bod aktuální milénium, čtvrtá generace GTI z let 2006 až 2009 měla přeplňovanou dvacetiventilovou osmnáctistovku. Její následník nejprve využil zajímavou čtrnáctistovku Twincharger s turbodmychadlem i kompresorem (z řady EA111), po faceliftu pak znovu jednou přeplňovanou osmnáctistovku (řada EA888).
Aktuální model disponuje dvoulitrem. Před faceliftem šlo o třetí generaci EA888, po něm je nasazena čtvrtá. Jedinou možností řazení je nyní sedmistupňový automat DQ381, dříve jste měli na výběr mezi manuálním šestikvaltem nebo šestistupňovým DSG DQ250. Výkon je nyní 152 kW (207 k) místo předfaceliftových 147 kW (200 k) se shodnými 320 Nm.
GTI táhlo velmi hezky již dříve a nyní je situace stejná, drobný nárůst síly a maxima točivého momentu v lehce vyšších otáčkách podle mě nepoznáte ani v přímém srovnání. Motor má v nízkých otáčkách, kam se ho při normálním cestování snaží převodovka důsledně posílat, poněkud ospalé reakce, ale ve středních a vyšších sférách otáčkoměru konzistentně táhne bez větší špičky, ale i bez zaváhání.
Subjektivně je výraznější změnou převodovka, která dříve s autem při podřazování občas výrazně zhoupla – sedmikvalt se chová o něco civilizovaněji. A také dost chytře v automatickém režimu při svižné jízdě (tzn. spěchám, ale nesportuji), kdy se drží silného středu a včas podřazuje. Při normálním jezdění, střídaném zhruba půl na půl s kalupem, se dá počítat se spotřebou lehce nad osmi litry.
Námi testovaný kousek měl příplatkový paket „Podvozek Sport Select s DCC,“ který obsahuje tlumiče s dvěma režimy, tlustší přední stabilizátor a tužší spojovací tyče vpředu i tvrdší uložení zadní nápravy s torzní příčkou. V obou režimech si příplatková 18“ kola (za 10.700 Kč, pneu 215/40) rozumí s normální českou okreskou a ani v jednom případě se GTI nechová prkenně – větší díru sice zaznamenáte, ale na soustavně hrubším nebo vlnitém asfaltu Polo nezačíná plavat ani ve vyšším tempu.
Přilnavosti má na standardně dodávaném obutí Continental opravdu hodně – v zatáčce si můžete oblouk utáhnout pozdním brzděním a pod plynem na výjezdu kola hezky pošťouchnou čumák dovnitř. Na rozevlátost se tu nehraje, rychlá jízda je více efektivní než efektní a snažit se GTI rozhodit nebo dostat do smyku je plýtváním jeho talentem.
Jízdně proto působí velmi seriózně a dospěle, čímž se v mnohém podobá Golfu GTI. S ním sdílí i přístupnost, se svým řidičem se nepere a podporuje ho ve snaze o vysoké tempo. A stejně jako je pro něj přirozené řezání zatáček, s podobnou elegancí zvládá i dálkové přesuny v normálním i vyšším tempu nebo zácpy. Při nich přijde vhod standardně dodávaný systém Travel Assist s adaptivním tempomatem, fungujícím v rychlostech od nuly do 210 km/h a automatickým popojížděním v kolonách. Ten si můžete ještě vylepšit asistenčním paketem, který za 13.100 Kč nabídne kromě přednárazového systému s dovřením oken, přitažením pásů a natlakováním brzd také parkovací asistent se senzory vpředu i vzadu a hlídání slepých úhlů. Rezervní kolo v základní výbavě není – musíte přihodit 2500 Kč.
Pokračování 3 / 3
Hodnotné a univerzální - ale cena je nemalá
Jízdě dospělý mini-hot hatch je díky novým možnostem ve formě bohaté asistenční výbavy a účinným maticovým světlometům kromě hračky také parádním parťákem pro každodenní jízdy a delší cesty. Tato nadstavba á la grand tourer je obzvlášť znát díky odpružení, které v zatáčkách prostě funguje, ale zároveň řidiče ani posádku i na větších kolech nepenalizuje nepohodlím.
Některé změny bychom si odpustili – dotykové plošky pro základní funkce jsou zlo a zatím mě nikdo nepřesvědčil, že ne. Ale v tomto případě se snáze odpouští díky akčnějšímu zaměření GTI, které při okreskové palbě sedí, pruží a poslouchá, dobře řadí a dovolí i méně zkušenému řidiči udržet vysoké tempo bez záludností díky konzistentním reakcím na různé situace.
Dobře bude fungovat i bez příplatků, které v tomto případě vyšroubovaly cenu ze základních 749.900 Kč na rovných 904 tisíc – a to není za Polo na platformě MQB A0 (stejnou mají Škody Scala nebo Fabia) málo. A když se podíváte ke konkurenci, Fiesta ST by měla být dostupná od 677.900 Kč (akorát na vás musí vyjít v aktuálním stavu světa skladovka bez možnosti vlastní konfigurace) a Hyundai má i20 N od 609.990 Kč.
Je fakt, že Polo GTI je našlapané výbavou a jeho obojakost ve formě spolehlivého parťáka pro rychlou jízdu i normální cestování je působivá, ale pokud tuto kombinaci neoceníte a chcete jen svižné svezení, to se dá sehnat i levněji.
VW Polo GTI: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
459.900 Kč (1.0 Life/70 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
749.900 Kč (2.0 TSI GTI/152 kW) |
Cena testovaného vozidla |
904.000 Kč (2.0 TSI GTI/152 kW) |
Technické údaje: Volkswagen Polo
Rok • stupeň výbavy
2022 • GTI
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 984 cm3
Nejvyšší výkon
152 kW (207 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 1 500 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,5 s
Nejvyšší rychlost
240 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
305 l • 1 079 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 355 kg • 1 790 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,8 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 510 mm • 1 484 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 074 × 1 751 × 1 431 mm
Základní výbava: 17“ kola z lehkých slitin, adaptivní tempomat, automatická klimatizace, 8“ digitální přístrojový štít, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, 8“ obrazovka multimediálního systému, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, Matrix LED světlomety vpředu, LED svítilny vzadu, multifunkční sportovní volant v kůži s pádly pro řazení, parkovací senzory vpředu i vzadu, sportovní sedadla vpředu a další
Příplatková výbava: 18“ kola z lehké slitiny Faro (+10.600 Kč), metalíza červená Kings (+22.000 Kč), podvozek Sport Select s DCC (+13.300 Kč), navigace Discover Pro (+42.400 Kč), audiosystém Beats (+11.800 Kč), Digital Cockpit Pro (+8000 Kč), vyhřívání předních sedadel (+7800 Kč), zpětná kamera (+6600 Kč), asistenční paket (+12.900 Kč)