Mladoboleslavská automobilka v loňském roce zahájila produktovou smršť, kterou odstartovala modelem Rapid. Díky akční výbavě Fresh se u tohoto modelu vrátil do hry tříválec 1.2 MPI, který původně zastínil nepatrně dražší čtyřválec 1.2 TSI. A nás proto zajímalo, zda stačí modernizované tříválcové srdce MPI o výkonu 55 kW pro důstojný pohyb po silnicích?
Kapitoly článku:
Škodu Rapid jsme poprvé otestovali již v lednu s motorem 1.4 TSI spojeným s převodovkou DSG.
Od té doby uteklo moře času a změnila se i cenová politika. Mladoboleslavská automobilka musela zareagovat na nevalná prodejní čísla a model Rapid po všech stránkách zvýhodnit.
Rapid zaznamenal jen hodně pomalý rozjezd.
Objevila se nová akční výbava Fresh, která u tohoto modelu vrátila do hry tříválec 1.2 MPI/55 kW, jelikož v běžném ceníku přijde tříválcový počin pouze o 10 000 Kč levněji než čtyřválec 1.2 TSI/63 kW dopovaný turbodmychadlem. V novém akčním ceníku rozdíl narostl na 15 000 Kč.
Předskokan Octavie
Škoda Rapid je v prodeji od konce roku 2012, přičemž o ni zákazníci nejevili dostatečný zájem. Důvodů mohlo být hned několik: velká část potencionálních zájemců čekala na novou generaci modelu Octavia a skutečnost, že na trh vstoupili cenově dostupnější francouzští konkurenti v podobě modelu Citroen C-Elysée a Peugeotu 301 (později ještě omlazený Renault Fluence). Hlavním důvodem však byla silně přestřelená základní cenovka Rapidu, která startovala na 289 900 Kč.
Rozvorem přerůstá Octavii II
Karoserie Škody Rapid dosahuje délky 4483 mm, šířky 1706 mm a výšky 1461 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2602 mm.
Pokud Škodu Rapid srovnáme s dvojkovou Octavií, je Rapid menší ve všech parametrech – délka je kratší o 86 mm, šířka o 63 mm, výška však jen o zanedbatelný 1 mm. Zajímavé je, že Rapid má větší rozvor náprav než Octavia (2602 vs. 2578 mm), přičemž Octavia má zase o 35 litrů větší zavazadlový prostor (585 l).
Rukopis designéra Jozefa Kabáně je nezaměnitelný...
Škodu Rapid zajisté každý již viděl na vlastní oči, a proto není její vzhled nutné dlouze a podrobně popisovat. Rapid se většinou líbí. Někomu však mohou vadit utopená kola v podbězích (zejména u základních verzí) a celková úzkost vozu. V námi testovaném sytě červeném laku Corrida red působí Rapid vcelku atraktivně.
Střídmá kabina
Provedení interiéru odpovídá částce, za kterou je Rapid v současné době prodáván. Plasty jsou sice tvrdé, ale vcelku kvalitní a velmi dobře slícované.
Řidiči uvítají řadu praktických maličkostí: kapsu na reflexní vestu umístěnou pod sedačkou, šikovný vyjímatelný odpadkový koš nebo škrabku na led prakticky zasazenou v krytu palivové nádrže.
Plasty tvrdé, přesto kvalitní.
Ovládání jednotlivých tlačítek je intuitivní a čtyřramenný volant dobře padne do rukou a všechny ovladače jsou v dobrém dosahu. K ergonomii nelze mít závažnější připomínku. Volant lze nastavit výškově i podélně, a tak s nalezením ideální pozice není problém.
U dvou prvních výbav je nutné oželet palubní počítač, loketní opěrku nebo elektrické ovládání oken vzadu (to zájemce přijde na 5100 Kč a ještě se musí smířit s absencí automatických dojezdů). Řidičkám bude zase chybět zrcátko ve sluneční cloně. Jinak interiér je dotažený a vcelku konzervativní, což můžeme z dlouhodobého hlediska považovat za výhodu.
Přístup do zavazadelníku s využitelným objemem 550 litrů je velmi snadný. Páté dveře se vyklápějí dostatečně vysoko a tvary zavazadelníku jsou pravidelné.
Příjemnou vychytávkou je oboustranný koberec, který je z jedné strany potažen gumou, z druhé látkou.
Sklopením zadních opěradel na sedadla bohužel nevzniká rovná ložná plocha (je tak nutné počítat se schodem). Smířit se je potřeba pouze s dojezdovým rezervním kolem.
Plus: velký zavazadelník, minus: schod.