48
Fotogalerie

Svezení s BMW 135i Performance Paket

Měli jsme možnost krátce zkusit nejmenší BMW s nejvýkonnějším motorem a paketem, který z něj dělá okruhovou zbraň.

Vůz v tomto provedení jsme na AutoRevue.cz podrobně testovali letos v lednu, přesto jsme se s BMW 135i díky laskavosti brněnského dealerství Renocar rádi svezli znovu. A to z toho důvodu, že bylo doplněno s kompletní sadou komponentů z programu BMW Performance, jenž nabízí možnost z vozu udělat takřka sportovní náčiní. Vzhledem k předchozímu testu podobného auta a velmi omezenému času, v němž jsme vůz měli k dispozici, se nyní zaměříme právě na použité příplatkové prvky řady BMW Performance a zájemce o podrobný popis tohoto modelu a jeho vlastností odkážeme na již zmíněný test.

P5160060.jpgP5160062.jpgP5160063.jpg
P5160071.jpgP5160073.jpgP5160074.jpg

Program BMW Performance je nyní k dispozici pro kupé řad 1 (včetně hatchbacku) a 3, a to včetně jeho předchozí generace. Jednotlivé prvky lze nakupovat individuálně, jejich posláním je nejen dodat vozu dynamičtější vzhled, ale především zlepšit provozní vlastnosti auta. V programu nalezneme bodykit zlepšující obtékání vzduchu, úpravy podvozku a řazení a v neposlední řadě i funkční sady v interiéru, přičemž inspiraci hledali konstruktéři BMW v motorsportu a zejména v závodech cestovních vozů. Zkoušené BMW na první pohled zaujalo bílým metalickým lakem, doplněným v horní části blatníků šedými pruhy ve dvou odstínech. Aplikován byl aerodynamický paket, složený z nového předního nárazníku, prahových spoilerů a zadního nárazníku, jehož spodní část je tvarována do podoby difuzoru, optimalizujícího přítlak vozu ve vysokých rychlostech. Zákazník ale nemusí na tomto paketu trvat a má možnost sáhnout k použití M aerodynamického paketu nebo pouze dílčích doplňků ze skutečného karbonu. Dále byl vůz osazen specifickými litými koly se zdvojenými paprsky a průměrem 18 palců, nazutými do nízkoprofilových pneumatik o rozměru 215/40 R18. Mimo to se na voze nacházely karbonové kryty zrcátek a spoiler na víku zavazadlového prostoru a přední ozdobná maska s černým lesklým povrchem.

P5160111.jpgP5160113.jpgP5160114.jpg
P5160045.jpgP5160048.jpgP5160066.jpg
P5160069.jpgP5160070.jpg

Jak jsme uvedli výše, úpravy se vztahují také na mechanické skupiny vozu. Skrze paprsky kol prosvítají žluté třmeny zvláštní brzdové soustavy, jež využívá šestipístkových třmenů vpředu. Kotouče jsou chlazeny běžným způsobem vnitřně, ale zároveň příčně díky jejich odvrtávání, povrch je navíc opatřen drážkami, jež zabraňují „skelnatění” povrchu brzdových desek a snižují riziko tvoření vrstvy vody při jízdě za deště. Žluté jsou rovněž pružiny nově odladěného systému zavěšení kol. Optimalizováno bylo sání motoru, ale především jeho výfukový trakt se dvěma chromovanými koncovkami, který kromě jediněčného zvuku závodního stroje přináší i rychlejší odezvu na náhlý požadavek k nárustu výkonu. Sportovnějšímu svezení také napomáhá řazení šestistupňové převodovky, jehož dráhy byly zkráceny zhruba o 25% v porovnání se standardem. V praxi toto řešení potvrdilo svoji účinnost a pozitivní vliv na rychlost změn převodových stupňů.

P5160049.jpgP5160064.jpgP5160065.jpg
P5160075.jpgP5160076.jpgP5160077.jpgP5160090.jpg
P5160091.jpgP5160072.jpg

Změn doznal samozřejmě také interiér. Nachází se zde řada obkladových dílů z karbonu (lišta na palubní desce, okolí řadicí páky, dveřní madla) a hliníku (hlavice řadicí páky, pedály včetně odkládací plochy pro levou nohu). Výrazným příspěvkem k sportovnímu svezení jsou tuhá skořepinová anatomická sedadla, vyrobená v kombinaci černé kůže a alcantry a osazená dokonce bočními airbagy. Mají integrovány hlavové opěrky a výrazné boční vedení, dlouhé sedáky i opěráky podpírají takřka celé tělo řidiče a jeho spolujezdce. Palubní deska je přehledná, vybavená tlačítkovým startováním (po zasunutí transpondéru do otvoru pod tlačítkem) a výklopným displejem nad středovou konzolí, zobrazujícím údaje navigačního a komunikačního systému.

P5160081.jpgP5160084.jpgP5160099.jpgP5160089.jpg
P5160086.jpgP5160085.jpgP5160087.jpgP5160088.jpg

Ani aplikací popsaných prvků se nezhoršila praktická využitelnost vozu, v zadu se při troše skromnosti vměstnají další dva pasažéři a celá posádka má k dispozici rozměrný zavazadlový prostor se sklopnými zadními sedadly, jenž může být na přání doplněn vakem na lyže. Na vědomí je však třeba neustále mít spoilery, jež výrazně snižují světlou výšku vozu. Z dalších prvků sady BMW Performance, jež na zkoušeném voze použity nebyly, jmenujme třeba karbonovou nebo hliníkovou příčnou vzpěru mezi lůžky předních tlumičů, ale především alcantrou potažený tříramenný sportovní volant. Ten má v horní části svého věnce třídílný displej, zobrazující alternativně aktuální hodnoty podélného a příčného zrychlení, bod řazení, teplotu oleje nebo vody či údaje zařízení RaceMeter, jež na závodní dráze zaznamenává časy průjezdů jednotlivých kol nebo hodnoty zrychlení.

P5160094.jpgP5160096.jpgP5160079.jpg
P5160093.jpgP5160097.jpg

Konečně startujeme. Motor se po stisku tlačítka rozezpívá do měkké, sonorní melodie, jež dává tušit jeho potenciál. Drobným zklamáním pro nás je poněkud vysoký posaz, daný konstrukcí skeletu a paradoxně zřejmě i sportovnějšími sedadly. Po opatrném rozjetí nás mile překvapilo dokonalé odhlučnění podvozku od interiéru, který není zahlcován nárazy od kol ani hučením pneumatik, ale pouze sytým zvukem motoru. Pár kilometrů pro zahřátí a vyrážíme na otevřenou silnici. Motor má enormní a jen lehce opožděný zátah akřka v jakýchkoli otáčkách, točivý moment totiž dosahuje 400 Nm v širokém pásmu od 1 300 do 5 000 ot./min., za což vděčí třílitrovému zážehovému šestiválci s válci v řadě a dvěmi přeplňovacími turbínami, integrovanými v dvojitém, paralelním výfukovém traktu. Řazení šestistupňové převodovky je opravu velmi krátké a přesné a příjemně tuhé. Díky použití klasické koncepce se vůz v zatáčkách chová přísně neutrálně, nenaklání se a díky ohromnému tahu dovoluje průjezdy korigovat dávkováním plynu. Stabilita zkoušeného vozu umožňovala projíždět zatáčky takovou rychlostí, jakou si těžší, byť výkonnější auta nemohou zkrátka dovolit. Citlivost řízení je brilantní, nástup i účinek brzd takřka dokonalý, řidič má po ruce veškeré potřebné prvky a nechává se opájet vědomím, že má vůz plně pod kontrolou v každé situaci.

Rozdíly proti „bězné” verzi 135i jsou patrné po prvních metrech. Zatímco základní naladění podvozku je relativně kompromisní a umožní dráždění vozu i na rozbitých cestách, ostřejší Performance podvozek fandí spíše kvalitnějších povrchům. Ze 135i ale udělal seriosní sporťák, kde se běžná verze vrtošivě zakolíbá, tam sportovněji laděný podvozek neochvějně drží stopu. Patrné je též velkorysé řešení brzdové soustavy, která je ještě odolnější než standardní řešení a nabízí mimořádně rychlý nástup plného brzdného účinku.

Z tohoto benjamínka v nabídce bavorské automobilky jsme po krátkém svezení vystupovali neradi a s citelně zvýšenou hladinou adrenalinu v krvi. Není pochyb, že jde o jedno z nejřidičštěji laděných BMW dneška, kterému mohou i mnohé M modely jen tiše závidět.

P5160100.jpgP5160107.jpgP5160105.jpg
P5160102.jpgP5160103.jpgP5160104.jpg
P5160055.jpgP5160057.jpgP5160095.jpg

BMW 135i v provedení kupé navazuje na tradici kompaktního modelu 2002, jenž byl představen v roce 1968 a umným způsobem kombinoval lehkou konstrukci s výkonným motorem, pohonem zadních kol a znamenitými jízdními vlastnostmi. Podle tohoto receptu bylo připraveno BMW 135i, zvláště v provedení s prvky BMW Performance. Po letech, kdy sportovní vozy BMW narůstaly nejen na výkonu, ale bohužel i na hmotnosti, je zde konečně celkem lehké auto, jež nabízí možnosti skutečně vynikajících jizdních výkonů.

P5160051.jpgP5160052.jpgP5160053.jpg

U kupé BMW 135i figuruje v ceníku hodnota 1 136 500 Kč, sada BMW Performance, použitá na zkoušeném voze, ji však může navýšit o několik set tisíc korun. V tomto případě cena doplňků (zkombinovaná ovšem až příliš velkoryse, jde přece o demo vůz) překročila 400 000 Kč a spolu s další výbavou umožní jedničce cenove šplhat až za cifru 1 750 000 Kč. Zda je to moc, nebo nikoli, posuďte sami. Z pohledu okruhových časů to ale marná investice nebude, po úpravě motoru (renomovaní tuneři nabízejí pro motor 35i relativně levné a zárukou kryté úpravy na 380 i více koní) bude pro takto doladěnou 135i snadným soustem i nová M3...

Stručné technické údaje
 
Počet válců/ventilů na válec
6/4
Zdvihový objem motoru, typ
2 979 cm3, zážehový, přeplňovaný
Nejvyšší výkon
225 kW/5 800 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
400 N.m/1 300 – 5 000 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,3 s
Zrychlení z 80 na 120 km/h na 4. a 5. stupeň
5,0/6,0 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h (omezovač)
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů
Man., 6 st.
Spotřeba paliva – měst./mimo měst./kombinace
13,0/7,0/9,2 l/ 100km
Rozvor náprav
2 660 mm
Délka/šířka/výška
4 360/1 934/1 408 mm
Hmotnost pohotovostní/užitečná
1 560/440 kg
 

 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud