8
Fotogalerie

Volvo chce vyrábět absolutně bezpečná auta

Cílem automobilky Volvo je v roce 2020 vyrábět auta, která nebudou bourat a ohrožovat zdraví a životy cestujících.

Vyplývá to z nedávného vyjádření automobilky Volvo, která zároveň zdůraznila, že omezování nehodovosti nemůže být výhradně věcí výrobců aut. Její švédské centrum bezpečnosti, vedené Hansem Nythem, vypracovalo systém doporučení pro státní úředníky, jež by měl vést k bezpečnějšímu provozu. Podle něj by se mělo například věnovat více pozornosti aktivní bezpečnosti již při výcviku řidičů, ale také nehodám, jejichž důsledky jsou hodnoceny jako ne-katastrofální. V tomto ohledu byly vyzdvihnuty průběžné změny silniční sítě, když bylo kupříkladu prokázáno, že na silnicích s jízdními pruhy oddělenými bariérami klesly na minimum čelní střety.

Volvo je svým přístupem k aktivní i pasivní bezpečnosti pověstné. Již řadu let například shromažďuje údaje o dopravních nehodách a vychází z nich při konstrukci nových modelů. „Od roku 1970 jsme do dnešních dnů sestavili databázi 36 000 dopravních nehod ve Švédsku, jež se týkaly více než 60 000 účastníků dopravního provozu,“ připomíná Nyth. „Celkově vzato se jedná o jedinečný zdroj informací, díky kterému můžeme vyvíjet auta chránící naše životy.“

1.jpg 2.jpg 3.jpg

Firemní centrum bezpečnosti bylo otevřeno roku 2000 ve švédském Gothenburgu a patří k nejmodernějším na světě. Díky zde prováděným testům a analýzám bude Volvo do dvanácti let schopno postavit první auto, jež bude odolné vůči všem kolizním situacím. V praxi již funguje zařízení, jež ke sledování okolního provozu ve městě využívá soustavu senzorů a je schopno v případě nepozornosti řidiče zastavit vůz před překážkou. Od poloviny letošního roku jej budete moci získat v novém modelu XC60.

Volvo rovněž do praxe uvedlo systém, který bude schopen odhalit klesající pozornost řidiče zvláště na dlouhých, rovných a monotónních trasách. Tam soustava senzorů sleduje mimo jiné pohyby vozu vůči vodorovnému značení a řidiče v případě nesrovnalostí varuje akustickým signálem. Dalším důležitým bezpečnostním pomocníkem je systém varování před nehodou, který je však schopen vozidlo také sám ubrzdit. Nabízí se od loňského roku pro modely S80, V70 a XC70. Díky radaru zabraňuje nárazu do zadní části jiného auta, což patří mezi nejčastější formy nehod. Ve stádiu vývoje se však nachází řada dalších systémů, včetně toho, který bude sledovat chodce, předvídat jejich chování a v případě rizikové situace zasáhne.

4.jpg 5.jpg 6.jpg

Podobné systémy vyvíjí Volvo ve spolupráci s externími dodavateli, jakým je třeba TRW Automotive. K dalšímu jejich rozvoji je nutná podpora ze strany politických struktur EU, ale především spolupráce s dalšími automobilkami. Jedná se hlavně o sdílení některých technologií, které budou směřovat ke komunikaci mezi jednotlivými vozidly. Ta by si v provozu během míjení mohla vyměňovat informace například o stavu povrchu vozovky nebo dopravní zácpě. Podle představitelů Volva nyní musí výrobci automobilů spolupracovat na vytvoření společného a univerzálního komunikačního rámce.

untitled.jpg Volvo City Safety.jpg

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud