45
Fotogalerie

Lada: jaká auta v Československu prodával VAZ v roce 1989

V době pádu totality u nás sovětská automobilka VAZ nabízela celkem rozsáhlou škálu osobních vozů.

Kapitoly článku:


Prolistujme nyní barevný katalog formátu A4, který v roce 1989 vydal s. p. Mototechna. Jako autoři jsou pod ním podepsáni R. Knedlhans, J. Hudeček, J. Hoza a J. Šámal a vytiskl jej závod Mír.

Zobrazuje všechny modely vozů vyráběných sovětskou automobilkou VAZ, které na úplném sklonku komunistické totality u nás byly k dostání. Páteří nabídky samozřejmě zůstávaly vozy ortodoxní koncepce, jež po technické stránce stále vycházely z vozů VAZ 2101 alias Žiguli, od roku 1970 v licenci vyráběného modelu Fiat 124.

Připomeňme ještě, že výroba vozů této konstrukce byla ukončena teprve v roce 2012. V průběhu výroby byly pochopitelně i tyto vozy průběžně modernizovány.

„Sovětské osobní automobily LADA jsou u nás oblíbené od chvíle, kdy se k nám začaly dovážet. V průběhu let došlo k rozšíření nabídky typů a jejich postupné inovaci. Modelová paleta obsahuje všechny možné typy osobních automobilů, kombi i speciálních automobilů pro jízdu v terénu i na silnici.“ (úryvek z prospektu)
obrázek00137.jpgobrázek00138.jpgobrázek00158.jpg
Prospekt k vozům Lada, který Mototechna vydala v roce 1989

V nabídce tehdy byla samozřejmě dnes již legendární terénní Lada 2121 Niva, ale také relativně moderně řešený cestovní model Lada 2108 Samara s pohonem předních kol, jenž byl do výroby zařazen v roce 1984.

Lada 2105

Základem nabídky byl sedan 2105. V roce 1989 byly u něj standardní výbavou třeba světlomety s halogenovými žárovkami, zdokonalené větrání a vytápění, vyhřívání zadního okna, zevnitř nastavitelná vnější zpětná zrcátka na obou dveřích nebo stavitelné hlavové opěrky na předních sedadlech. Samozřejmostí byl i podtlakový posilovač brzdného účinku.

2105 1.jpg2105 2.jpg2105 3.jpg2105 4.jpg2105 5.jpg2105 6.jpg
Základní provedení Lada 2105

Lada 2105 byla 4 128 mm dlouhá, 1 620 mm široká a 1 446 mm vysoká. O její pohon se staral konvenční zážehový čtyřválec s objemem 1 294 ccm a výkonem 48 kW při 5 600 ot./min. Lada 2105 s ním při pohotovostní hmotnosti 995 kg jezdila až 145 km/h a při 90 km/h vykazovala spotřebu 7,5 l/100 km. Stejně jako ostatní vozy VAZ tankovala i Lada 2105 benzín Super s oktanovým číslem 96.

Lada 21053

Nejvýraznější odlišností modelu 21053 od výše popsaného základního typu 2105 bylo použití výkonnějšího motoru s objemem 1,5 l. V katalogu byly vyzdvihovány zejména zvýšená úroveň aktivní bezpečnosti díky výkonové rezervě či vhodnost Lady 21053 k jízdám na delší vzdálenosti nebo tažení obytného přívěsu.

21053 1.jpg21053 2.jpg21053 3.jpg21053 4.jpg21053 5.jpg
Lada 21053 se od nejlevnějšího provedení lišila hlavně použitím výkonnějšího motoru

Model 21053 byl oproti svému slabšímu sourozenci dále vybaven samonavíjecími bezpečnostními pásy vpředu a statickými pásy vzadu, vyjímatelnými rohožemi nebo upraveným věncem volantu. S motorem 1 452 ccm o výkonu 55 kW při 5 600 ot./min. tehdy jezdila Lada 21053 s pohotovostní hmotností 1 060 kg až 150 km/h a při rychlosti 90 km/h spotřebovala 7,4 l/100 km. Také tento model se musel spokojit s čtyřstupňovou převodovkou.

Lada

Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.

AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.

Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross

Doporučujeme

Články odjinud