Stejně jako Volkswagen Type 2, i Seat letos slaví sedmdesátiny. V průběhu letošního roku nám tak obě značky ukazují, že rozhodně mají co slavit. Nyní se ke slovu opět přihlásil Seat, který přišel s výběrem svých výjimečných vozů. Několik unikátních vozidel spojují mimořádné příběhy a my si je nyní představíme. Zdroj: Seat

Stejně jako Volkswagen Type 2, i Seat letos slaví sedmdesátiny. V průběhu letošního roku nám tak obě značky ukazují, že rozhodně mají co slavit. Nyní se ke slovu opět přihlásil Seat, který přišel s výběrem svých výjimečných vozů. Několik unikátních vozidel spojují mimořádné příběhy a my si je nyní představíme. | Zdroj: Seat

Projekt elektrické varianty modelu Toledo je z roku 1992. Španělská automobilka byla tehdy oficiálním sponzorem Letních olympijských her v Barceloně. Toleda byla součástí průvodu a vynikalo mezi nimi jedno, které i přes svůj celkem obyčejný vzhled skrývalo elektrickou techniku. Zdroj: Seat

Projekt elektrické varianty modelu Toledo je z roku 1992. Španělská automobilka byla tehdy oficiálním sponzorem Letních olympijských her v Barceloně. Toleda byla součástí průvodu a vynikalo mezi nimi jedno, které i přes svůj celkem obyčejný vzhled skrývalo elektrickou techniku. | Zdroj: Seat

Seat Toledo Eléctrico Olímpico vážil 1545 kilogramů (standardní Toledo vážilo 1015 kg). Vůz přibral především kvůli 16 olověným akumulátorům. Na jedno nabití byl schopný ujet 55 km.  Zdroj: Seat

Seat Toledo Eléctrico Olímpico vážil 1545 kilogramů (standardní Toledo vážilo 1015 kg). Vůz přibral především kvůli 16 olověným akumulátorům. Na jedno nabití byl schopný ujet 55 km.  | Zdroj: Seat

Ten rok dostal každý z 22 španělských medailistů vůz Seat Toledo se sice konvenčním pohonem, ale ve speciální luxusní edici Podium, jejíž výbava zahrnovala i telefon a fax. Nechybělo ani kožené čalounění a dřevěné dekory. Zdroj: Seat

Ten rok dostal každý z 22 španělských medailistů vůz Seat Toledo se sice konvenčním pohonem, ale ve speciální luxusní edici Podium, jejíž výbava zahrnovala i telefon a fax. Nechybělo ani kožené čalounění a dřevěné dekory. | Zdroj: Seat

Seat 1400 Visitas vznikl v roce 1956 na základech prvního modelu automobilky. Název Visitas si můžete přeložit jako „návštěvníci“. Přesně k tomuto účelu i sloužil. Zdroj: Seat

Seat 1400 Visitas vznikl v roce 1956 na základech prvního modelu automobilky. Název Visitas si můžete přeložit jako „návštěvníci“. Přesně k tomuto účelu i sloužil. | Zdroj: Seat

Speciální Seat 1400 neměl dveře ani střechu a přepravoval významné návštěvníky po továrně značky. V roce 2005 prošel vůz kompletní renovací, respektive ze dvou se složil jeden. Zdroj: Seat

Speciální Seat 1400 neměl dveře ani střechu a přepravoval významné návštěvníky po továrně značky. V roce 2005 prošel vůz kompletní renovací, respektive ze dvou se složil jeden. | Zdroj: Seat

Další vůz pro významné návštěvy vznikl v roce 1964 na základech modelu 600. Od italské karosárny Carrozzeria Savio, která stojí za jeho vzhledem, pak dostal i jméno. Zdroj: Seat

Další vůz pro významné návštěvy vznikl v roce 1964 na základech modelu 600. Od italské karosárny Carrozzeria Savio, která stojí za jeho vzhledem, pak dostal i jméno. | Zdroj: Seat

Seat 600 Savio bylo MPV se třemi řadami sedadel a rozvorem náprav pouze dva metry. Díky tomu mohl vůz hbitě kličkovat mezi výrobními linkami. Střecha vozu se navíc dala odejmout. Zdroj: Seat

Seat 600 Savio bylo MPV se třemi řadami sedadel a rozvorem náprav pouze dva metry. Díky tomu mohl vůz hbitě kličkovat mezi výrobními linkami. Střecha vozu se navíc dala odejmout. | Zdroj: Seat

Když se papež Jan Pavel II. chystal navštívit Španělsko, byl Seat požádán, aby pro něj zkonstruoval automobil. Oficiální papamobil byl totiž moc velký a neprojel by branami stadionů klubů Real Madrid C.F. a F.C. Barcelona. V roce 1982 tak vznikl Seat Panda „Papamóvil“. Protože vůz nebyl pancéřovaný, používal se nakonec pouze uvnitř stadionů. Zdroj: Seat

Když se papež Jan Pavel II. chystal navštívit Španělsko, byl Seat požádán, aby pro něj zkonstruoval automobil. Oficiální papamobil byl totiž moc velký a neprojel by branami stadionů klubů Real Madrid C.F. a F.C. Barcelona. V roce 1982 tak vznikl Seat Panda „Papamóvil“. Protože vůz nebyl pancéřovaný, používal se nakonec pouze uvnitř stadionů. | Zdroj: Seat

Filip VI. Španělský, aktuální španělský král, dostal v roce 1986 jako dar k dosažení plnoletosti na zakázku vyrobený Seat Ibiza Rey. Vůz se vyznačoval zlatou barvou, rozšířenými blatníky, sportovními sedadly Recaro i sportovním volantem. Pod kapotou měl motor o výkonu 100 koní. Zdroj: Seat

Filip VI. Španělský, aktuální španělský král, dostal v roce 1986 jako dar k dosažení plnoletosti na zakázku vyrobený Seat Ibiza Rey. Vůz se vyznačoval zlatou barvou, rozšířenými blatníky, sportovními sedadly Recaro i sportovním volantem. Pod kapotou měl motor o výkonu 100 koní. | Zdroj: Seat

Kolumbijská zpěvačka Shakira si nechala upravit vůz Seat Leon Cupra podle svého vkusu a následně jej vložila jako dar pro ty, kteří přispějí její nadaci Pies Descalzos. Karoserie a interiér byly vyvedeny ve fialové barvě. Umělkyně pak vlastnoručně podepsala kapotu. Vůz vyhrál jeden student na základě věnování jednoho eura nadaci formou SMS. Zdroj: Seat

Kolumbijská zpěvačka Shakira si nechala upravit vůz Seat Leon Cupra podle svého vkusu a následně jej vložila jako dar pro ty, kteří přispějí její nadaci Pies Descalzos. Karoserie a interiér byly vyvedeny ve fialové barvě. Umělkyně pak vlastnoručně podepsala kapotu. Vůz vyhrál jeden student na základě věnování jednoho eura nadaci formou SMS. | Zdroj: Seat

Šestnáct let po zahájení výroby v továrně Seat vznikl miliontý vůz, kterým byl model 124. Z montážní linky s ním sjel tehdejší ministr průmyslu a poté šel do tomboly pro zaměstnance. Bohužel ale vyhrál mladý zaměstnanec, který se právě oženil a ještě neměl ani řidičský průkaz. Vůz proto s automobilku vyměnil za peníze. Zdroj: Seat

Šestnáct let po zahájení výroby v továrně Seat vznikl miliontý vůz, kterým byl model 124. Z montážní linky s ním sjel tehdejší ministr průmyslu a poté šel do tomboly pro zaměstnance. Bohužel ale vyhrál mladý zaměstnanec, který se právě oženil a ještě neměl ani řidičský průkaz. Vůz proto s automobilku vyměnil za peníze. | Zdroj: Seat

V roce 1982 vznikl na základech Seatu Ritmo model Ronda, který byl vyvíjen seatem společně se společností Rayton Fissore. Seat si tak připravil cestu k vytvoření sítě nezávislých dealerů v Evropě.  Zdroj: Seat

V roce 1982 vznikl na základech Seatu Ritmo model Ronda, který byl vyvíjen seatem společně se společností Rayton Fissore. Seat si tak připravil cestu k vytvoření sítě nezávislých dealerů v Evropě.  | Zdroj: Seat

Kvůli tomu byl však obviněn z plagiátorství. Aby tak přesvědčil soud, že Ronda je dílem Seatu, postavil černý vůz Tribunal de Paris. Prvky, které vyvinul Seat, byly ve žluté barvě. Automobilka tak soud přesvědčila a mohla pokračovat dál. Zdroj: Seat

Kvůli tomu byl však obviněn z plagiátorství. Aby tak přesvědčil soud, že Ronda je dílem Seatu, postavil černý vůz Tribunal de Paris. Prvky, které vyvinul Seat, byly ve žluté barvě. Automobilka tak soud přesvědčila a mohla pokračovat dál. | Zdroj: Seat

Jedním z nejbláznivějších modelů značky je Ibiza bimotor. Soutěžní speciál se zúčastnil španělské rallye v roce 1986. Aby byl vůz kompetentní, potřeboval hodně trakce a výkonu. Zdroj: Seat

Jedním z nejbláznivějších modelů značky je Ibiza bimotor. Soutěžní speciál se zúčastnil španělské rallye v roce 1986. Aby byl vůz kompetentní, potřeboval hodně trakce a výkonu. | Zdroj: Seat

Vyloženě sportovní motor však Seat v nabídce tehdy neměl. Vyřešil to tedy tím, že na každou nápravu dal patnáctistovku s vlastní převodovkou. Vůz měl téměř tři sta koní a dvakrát se umístil na druhém místě. Zdroj: Seat

Vyloženě sportovní motor však Seat v nabídce tehdy neměl. Vyřešil to tedy tím, že na každou nápravu dal patnáctistovku s vlastní převodovkou. Vůz měl téměř tři sta koní a dvakrát se umístil na druhém místě. | Zdroj: Seat

Pro novinářskou prezentaci Snow Track Experience v roce 2017 bylo postaveno speciální SUV Ateca s názvem Mattracks. Místo kol mělo sněžné pásy a dokázalo si tak poradit i se sněhovými svahy. Vůz s motorem 2.0 TDI o výkonu 190 koní a s pohonem všech kol/pásů byl dokonce homologován pro jízdu na silnici. Zdroj: Seat

Pro novinářskou prezentaci Snow Track Experience v roce 2017 bylo postaveno speciální SUV Ateca s názvem Mattracks. Místo kol mělo sněžné pásy a dokázalo si tak poradit i se sněhovými svahy. Vůz s motorem 2.0 TDI o výkonu 190 koní a s pohonem všech kol/pásů byl dokonce homologován pro jízdu na silnici. | Zdroj: Seat

První generace modelu Ibiza existovala i ve verzi bez střechy, ovšem pouze jako koncept. Vůz s uspořádáním interiéru 2+2 bez ochranného oblouku navrhlo studio Italdesign.  Zdroj: Seat

První generace modelu Ibiza existovala i ve verzi bez střechy, ovšem pouze jako koncept. Vůz s uspořádáním interiéru 2+2 bez ochranného oblouku navrhlo studio Italdesign.  | Zdroj: Seat

V roce 2014 pak vznikl velmi zajímavý koncept Seat Ibiza Cupster což byl speedster, který vznikl ke 40. výročí modelu. Zdroj: Seat

V roce 2014 pak vznikl velmi zajímavý koncept Seat Ibiza Cupster což byl speedster, který vznikl ke 40. výročí modelu. | Zdroj: Seat

Seat Leon Trencadís je umělecký projekt, který je pokrytý folií, aby připomínal ozdobnou mozaiku. Toto umělecké dílo se představilo na začátku letošního roku jako součást odhalování nové generace modelu Leon. Zdroj: Seat

Seat Leon Trencadís je umělecký projekt, který je pokrytý folií, aby připomínal ozdobnou mozaiku. Toto umělecké dílo se představilo na začátku letošního roku jako součást odhalování nové generace modelu Leon. | Zdroj: Seat

Projekt elektrické varianty modelu Toledo je z roku 1992. Španělská automobilka byla tehdy oficiálním sponzorem Letních olympijských her v Barceloně. Toleda byla součástí průvodu a vynikalo mezi nimi jedno, které i přes svůj celkem obyčejný vzhled skrývalo elektrickou techniku. Zdroj: Seat
Seat Toledo Eléctrico Olímpico vážil 1545 kilogramů (standardní Toledo vážilo 1015 kg). Vůz přibral především kvůli 16 olověným akumulátorům. Na jedno nabití byl schopný ujet 55 km.  Zdroj: Seat
Ten rok dostal každý z 22 španělských medailistů vůz Seat Toledo se sice konvenčním pohonem, ale ve speciální luxusní edici Podium, jejíž výbava zahrnovala i telefon a fax. Nechybělo ani kožené čalounění a dřevěné dekory. Zdroj: Seat
Seat 1400 Visitas vznikl v roce 1956 na základech prvního modelu automobilky. Název Visitas si můžete přeložit jako „návštěvníci“. Přesně k tomuto účelu i sloužil. Zdroj: Seat
20
Fotogalerie

Seat ukázal nejlepší kousky jeho historie: Ibizu na rallye, auto pro krále i papamobil

Jednou musel Seat postavit auto pro papeže, protože standardní papamobil neprojel branou fotbalového stadionu...

Stejně jako Volkswagen Type 2, i Seat letos slaví sedmdesátiny. V průběhu letošního roku nám tak obě značky ukazují, že rozhodně mají co slavit. Nyní se ke slovu opět přihlásil Seat, který přišel s výběrem svých výjimečných vozů. Několik unikátních vozidel spojují mimořádné příběhy a my si je nyní představíme.

Elektrické Toledo

Projekt elektrické varianty modelu Toledo je z roku 1992. Španělská automobilka byla tehdy oficiálním sponzorem Letních olympijských her v Barceloně. Toleda byla součástí průvodu a vynikalo mezi nimi jedno, které i přes svůj celkem obyčejný vzhled skrývalo elektrickou techniku.

Seat Toledo Eléctrico Olímpico vážil 1545 kilogramů (standardní Toledo vážilo 1015 kg). Vůz přibral především kvůli 16 olověným akumulátorům. Na jedno nabití byl schopný ujet 55 km. Ten rok dostal každý z 22 španělských medailistů vůz Seat Toledo se sice konvenčním pohonem, ale ve speciální luxusní edici Podium, jejíž výbava zahrnovala i telefon a fax. Nechybělo ani kožené čalounění a dřevěné dekory.

Pro návštěvníky

Seat 1400 Visitas vznikl v roce 1956 na základech prvního modelu automobilky. Název Visitas si můžete přeložit jako „návštěvníci“. Přesně k tomuto účelu i sloužil. Speciální Seat 1400 neměl dveře ani střechu a přepravoval významné návštěvníky po továrně značky. V roce 2005 prošel vůz kompletní renovací, respektive ze dvou se složil jeden.

Další vůz pro významné návštěvy vznikl v roce 1964 na základech modelu 600. Od italské karosárny Carrozzeria Savio, která stojí za jeho vzhledem, pak dostal i jméno. Seat 600 Savio bylo MPV se třemi řadami sedadel a rozvorem náprav pouze dva metry. Díky tomu mohl vůz hbitě kličkovat mezi výrobními linkami. Střecha vozu se navíc dala odejmout.

Pro papeže

Když se papež Jan Pavel II. chystal navštívit Španělsko, byl Seat požádán, aby pro něj zkonstruoval automobil. Oficiální papamobil byl totiž moc velký a neprojel by branami stadionů klubů Real Madrid C.F. a F.C. Barcelona. V roce 1982 tak vznikl Seat Panda „Papamóvil“. Protože vůz nebyl pancéřovaný, používal se nakonec pouze uvnitř stadionů.

Pro krále

Filip VI. Španělský, aktuální španělský král, dostal v roce 1986 jako dar k dosažení plnoletosti na zakázku vyrobený Seat Ibiza Rey. Vůz se vyznačoval zlatou barvou, rozšířenými blatníky, sportovními sedadly Recaro i sportovním volantem. Pod kapotou měl motor o výkonu 100 koní.

Od Shakiry

Kolumbijská zpěvačka Shakira si nechala upravit vůz Seat Leon Cupra podle svého vkusu a následně jej vložila jako dar pro ty, kteří přispějí její nadaci Pies Descalzos. Karoserie a interiér byly vyvedeny ve fialové barvě. Umělkyně pak vlastnoručně podepsala kapotu. Vůz vyhrál jeden student na základě věnování jednoho eura nadaci formou SMS.

Pro chlapce bez řidičáku

Šestnáct let po zahájení výroby v továrně Seat vznikl miliontý vůz, kterým byl model 124. Z montážní linky s ním sjel tehdejší ministr průmyslu a poté šel do tomboly pro zaměstnance. Bohužel ale vyhrál mladý zaměstnanec, který se právě oženil a ještě neměl ani řidičský průkaz. Vůz proto s automobilku vyměnil za peníze.

Jako důkaz

V roce 1982 vznikl na základech Seatu Ritmo model Ronda, který byl vyvíjen seatem společně se společností Rayton Fissore. Seat si tak připravil cestu k vytvoření sítě nezávislých dealerů v Evropě. Kvůli tomu byl však obviněn z plagiátorství. Aby tak přesvědčil soud, že Ronda je dílem Seatu, postavil černý vůz Tribunal de Paris. Prvky, které vyvinul Seat, byly ve žluté barvě. Automobilka tak soud přesvědčila a mohla pokračovat dál.

Pro konkurenceschopnost

Jedním z nejbláznivějších modelů značky je Ibiza bimotor. Soutěžní speciál se zúčastnil španělské rallye v roce 1986. Aby byl vůz kompetentní, potřeboval hodně trakce a výkonu. Vyloženě sportovní motor však Seat v nabídce tehdy neměl. Vyřešil to tedy tím, že na každou nápravu dal patnáctistovku s vlastní převodovkou. Vůz měl téměř tři sta koní a dvakrát se umístil na druhém místě.

Pro sníh

Pro novinářskou prezentaci Snow Track Experience v roce 2017 bylo postaveno speciální SUV Ateca s názvem Mattracks. Místo kol mělo sněžné pásy a dokázalo si tak poradit i se sněhovými svahy. Vůz s motorem 2.0 TDI o výkonu 190 koní a s pohonem všech kol/pásů byl dokonce homologován pro jízdu na silnici.

Pro excentriky

První generace modelu Ibiza existovala i ve verzi bez střechy, ovšem pouze jako koncept. Vůz s uspořádáním interiéru 2+2 bez ochranného oblouku navrhlo studio Italdesign. V roce 2014 pak vznikl velmi zajímavý koncept Seat Ibiza Cupster což byl speedster, který vznikl ke 40. výročí modelu.

Od umělce

Seat Leon Trencadís je umělecký projekt, který je pokrytý folií, aby připomínal ozdobnou mozaiku. Toto umělecké dílo se představilo na začátku letošního roku jako součást odhalování nové generace modelu Leon.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud