Každá dekáda má své vlajkové  Lamborghini . Pro devadesátky to bylo Diablo, dvanáctiválcová placka s ďábelským jménem, která letos slaví své třicáté narozeniny.  Zdroj: Lamborghini

Každá dekáda má své vlajkové Lamborghini. Pro devadesátky to bylo Diablo, dvanáctiválcová placka s ďábelským jménem, která letos slaví své třicáté narozeniny.  | Zdroj: Lamborghini

Automobilka se tak rozhodla, že nám tento jedinečný kousek připomene. Neuškodí tak, když se společně s ní ohlédneme do doby, kdy Nirvana vydala svůj největší banger. Zdroj: Lamborghini

Automobilka se tak rozhodla, že nám tento jedinečný kousek připomene. Neuškodí tak, když se společně s ní ohlédneme do doby, kdy Nirvana vydala svůj největší banger. | Zdroj: Lamborghini

 Lamborghini Diablo  se ukázalo v lednu roku 1990. Jeho příběh však začal ještě o pět let dříve. Vývoj nástupce modelu Countach začal v roce 1985 pod označením Project 132. Zdroj: Lamborghini

Lamborghini Diablo se ukázalo v lednu roku 1990. Jeho příběh však začal ještě o pět let dříve. Vývoj nástupce modelu Countach začal v roce 1985 pod označením Project 132. | Zdroj: Lamborghini

Cílem bylo pokořit hranici maximální rychlosti 315 km/h. Za tvary vozu stál opět Marcello Gandini, který stvořil předchozí Countach i  Miuru . Zdroj: Lamborghini

Cílem bylo pokořit hranici maximální rychlosti 315 km/h. Za tvary vozu stál opět Marcello Gandini, který stvořil předchozí Countach i Miuru. | Zdroj: Lamborghini

Při uvedení se z Diabla stalo s rychlostí 325 km/h nejrychlejší produkční auto na světě. Zdroj: Lamborghini

Při uvedení se z Diabla stalo s rychlostí 325 km/h nejrychlejší produkční auto na světě. | Zdroj: Lamborghini

Za tuto hodnotu vděčilo především klasickému dvanáctiválci uloženému vzadu o objemu 5,7 litru s elektronickým vstřikováním benzinu ( Countach  měl karburátor) o výkonu 485 koní a s točivým momentem 580 N.m. Zdroj: Lamborghini

Za tuto hodnotu vděčilo především klasickému dvanáctiválci uloženému vzadu o objemu 5,7 litru s elektronickým vstřikováním benzinu (Countach měl karburátor) o výkonu 485 koní a s točivým momentem 580 N.m. | Zdroj: Lamborghini

Diablo už nebylo žádným bláznivým náčiním pro masochisty, jak se tradovalo o řidičích předchozího modelu. Zdroj: Lamborghini

Diablo už nebylo žádným bláznivým náčiním pro masochisty, jak se tradovalo o řidičích předchozího modelu. | Zdroj: Lamborghini

I když se jako první civilizované lambo řadí až murciélago, které vzniklo již pod křídly koncernu VW, bylo diablo velmi dobře vybavené.  Zdroj: Lamborghini

I když se jako první civilizované lambo řadí až murciélago, které vzniklo již pod křídly koncernu VW, bylo diablo velmi dobře vybavené.  | Zdroj: Lamborghini

Mělo například klimatizaci, elektricky ovládaná okna a elektricky nastavitelná sedadla. Zdroj: Lamborghini

Mělo například klimatizaci, elektricky ovládaná okna a elektricky nastavitelná sedadla. | Zdroj: Lamborghini

Zájemci si mohli připlatit třeba sedadlo na míru, CD přehrávač, dunivý subwoofer nebo designové hodiny na palubní desce, za které se tehdy připlácelo přes deset tisíc dolarů. Zdroj: Lamborghini

Zájemci si mohli připlatit třeba sedadlo na míru, CD přehrávač, dunivý subwoofer nebo designové hodiny na palubní desce, za které se tehdy připlácelo přes deset tisíc dolarů. | Zdroj: Lamborghini

Diablo následoval o dva roky později koncept roadsteru a o rok později celosvětově známá verze VT, první grand tourer značky s pohonem všech kol. Zdroj: Lamborghini

Diablo následoval o dva roky později koncept roadsteru a o rok později celosvětově známá verze VT, první grand tourer značky s pohonem všech kol. | Zdroj: Lamborghini

Ten samý rok dorazila i verze SE30, která odkazovala na třicetileté výročí automobilky. Vedle četných úprav se zvedl i výkon, a to na 523 koní.  Zdroj: Lamborghini

Ten samý rok dorazila i verze SE30, která odkazovala na třicetileté výročí automobilky. Vedle četných úprav se zvedl i výkon, a to na 523 koní.  | Zdroj: Lamborghini

V roce 1995 nastoupila varianta SV s výkonem 510 koní, pohonem pouze zadních kol a nastavitelným zadním křídlem. V témže roce se začala prodávat i první verze bez střechy - VT Roadster. Zdroj: Lamborghini

V roce 1995 nastoupila varianta SV s výkonem 510 koní, pohonem pouze zadních kol a nastavitelným zadním křídlem. V témže roce se začala prodávat i první verze bez střechy - VT Roadster. | Zdroj: Lamborghini

Audi převzalo Lamborghini v roce 1999. To vyústilo v lehké designové retuše modelů SV, VT a VT Roadster pod vedením designéra Luca Donckerwolke ( Škoda Fabia , Lamborghini Murciélago,  Hyundai Kona ). Zdroj: Lamborghini

Audi převzalo Lamborghini v roce 1999. To vyústilo v lehké designové retuše modelů SV, VT a VT Roadster pod vedením designéra Luca Donckerwolke (Škoda Fabia, Lamborghini Murciélago, Hyundai Kona). | Zdroj: Lamborghini

Diablo zůstalo v produkci do roku 2001, kdy jej vystřídal nástupce. Ještě předtím ale stihlo několik ostrých verzí s šestilitrovým motorem. Zdroj: Lamborghini

Diablo zůstalo v produkci do roku 2001, kdy jej vystřídal nástupce. Ještě předtím ale stihlo několik ostrých verzí s šestilitrovým motorem. | Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

 Zdroj: Lamborghini

| Zdroj: Lamborghini

Automobilka se tak rozhodla, že nám tento jedinečný kousek připomene. Neuškodí tak, když se společně s ní ohlédneme do doby, kdy Nirvana vydala svůj největší banger. Zdroj: Lamborghini
 Lamborghini Diablo  se ukázalo v lednu roku 1990. Jeho příběh však začal ještě o pět let dříve. Vývoj nástupce modelu Countach začal v roce 1985 pod označením Project 132. Zdroj: Lamborghini
Cílem bylo pokořit hranici maximální rychlosti 315 km/h. Za tvary vozu stál opět Marcello Gandini, který stvořil předchozí Countach i  Miuru . Zdroj: Lamborghini
Při uvedení se z Diabla stalo s rychlostí 325 km/h nejrychlejší produkční auto na světě. Zdroj: Lamborghini
60
Fotogalerie

Lamborghini Diablo slaví 30 let. Původně mělo vypadat jinak, proti byl Chrysler

Jeden z nejslavnějších supersportů všech dob je třicátníkem. Lamborghini se tak krátce ohlédlo za jeho vývojem.

Každá dekáda má své vlajkové Lamborghini. Pro devadesátky to bylo Diablo, dvanáctiválcová placka s ďábelským jménem, která letos slaví své třicáté narozeniny. Automobilka se tak rozhodla, že nám tento jedinečný kousek připomene. Neuškodí tak, když se společně s ní ohlédneme do doby, kdy Nirvana vydala svůj největší banger.

Lamborghini Diablo se ukázalo v lednu roku 1990. Jeho příběh však začal ještě o pět let dříve. Vývoj nástupce modelu Countach začal v roce 1985 pod označením Project 132. Cílem bylo pokořit hranici maximální rychlosti 315 km/h. Za tvary vozu stál opět Marcello Gandini, který stvořil předchozí Countach i Miuru.

Poté, co Lamborghini padlo v roce 1987 do vlastnictví Chrysleru, byli hlavouni z Detroitu s ostrými tvary nespokojení. Project 132 totiž vznikl stále pod silným vlivem Countache. Vyžadovali tak, aby se nové Lamborghini trochu zakulatilo a nebylo na pohled tak ostré. Zklamaný Gandini si poté svou původní představu ale přece jenom zhmotnil, když postavil Cizetu-Moroder.

Po LM002 se Lamborghini vrátilo k pojmenování svých modelů podle legend z býčích zápasů. Diablo byl býk, který v roce 1869 sehrál legendární bitvu. Logicky to také ve Španělštině znamená „ďábel“. Do projektu nateklo velké množství peněz, když se ale výsledek tenkrát v Monte Carlu představil, svět se z jeho velkoleposti opět zastavil.

Při uvedení se z Diabla stalo s rychlostí 325 km/h nejrychlejší produkční auto na světě. Za tuto hodnotu vděčilo především klasickému dvanáctiválci uloženému vzadu o objemu 5,7 litru s elektronickým vstřikováním benzinu (Countach měl karburátor) o výkonu 485 koní a s točivým momentem 580 N.m.

Diablo už nebylo žádným bláznivým náčiním pro masochisty, jak se tradovalo o řidičích předchozího modelu. I když se jako první civilizované lambo řadí až model Murciélago, které vzniklo již pod křídly koncernu VW, bylo diablo velmi dobře vybavené. Mělo například klimatizaci, elektricky ovládaná okna a elektricky nastavitelná sedadla.

Zájemci si mohli připlatit třeba sedadlo na míru, CD přehrávač, dunivý subwoofer nebo designové hodiny na palubní desce, za které se tehdy připlácelo přes deset tisíc dolarů. Diablo následoval o dva roky později koncept roadsteru a o rok později celosvětově známá verze VT, první grand tourer značky s pohonem všech kol.

Ten samý rok dorazila i verze SE30, která odkazovala na třicetileté výročí automobilky. Vedle četných úprav se zvedl i výkon, a to na 523 koní. V roce 1995 nastoupila varianta SV s výkonem 510 koní, pohonem pouze zadních kol a nastavitelným zadním křídlem. V témže roce se začala prodávat i první verze bez střechy - VT Roadster.

Audi převzalo Lamborghini v roce 1999. To vyústilo v lehké designové retuše modelů SV, VT a VT Roadster pod vedením designéra Luca Donckerwolke (Škoda Fabia, Lamborghini Murciélago, Hyundai Kona). Diablo zůstalo v produkci do roku 2001, kdy jej vystřídal nástupce. Ještě předtím ale stihlo několik ostrých verzí s šestilitrovým motorem.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud