S poválečným rozmachem motorismu se začaly v Evropě stále častěji objevovat myšlenky malých, úsporných a dostupných aut pro širší veřejnost. Zdroj: smallcarsclub.com

S poválečným rozmachem motorismu se začaly v Evropě stále častěji objevovat myšlenky malých, úsporných a dostupných aut pro širší veřejnost. | Zdroj: smallcarsclub.com

Ani v Polsku nechtěli být pozadu a tamní Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego ve Varšavě, tedy konstrukční kancelář automobilového průmyslu, se zasadila o uvedení domácího mikroauta na trh. Zdroj:smallcarsclub.com

Ani v Polsku nechtěli být pozadu a tamní Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego ve Varšavě, tedy konstrukční kancelář automobilového průmyslu, se zasadila o uvedení domácího mikroauta na trh. | Zdroj:smallcarsclub.com

Z designu Janusze Zigadleviche, technického návrhu Andrzeje Sgichinského a pod dohledem inženýra Krzysztofa Wójcického tak vznikl v roce 1957 prototyp vozítka nazvaného jednoduše Smyk (polsky „dítě“). Zdroj: smallcarsclub.com

Z designu Janusze Zigadleviche, technického návrhu Andrzeje Sgichinského a pod dohledem inženýra Krzysztofa Wójcického tak vznikl v roce 1957 prototyp vozítka nazvaného jednoduše Smyk (polsky „dítě“). | Zdroj: smallcarsclub.com

Mikroauto měřilo na délku 2950 mm, na šířku 1300 mm, bylo vysoké 1370 mm a vážilo 470 kg. Zdroj: smallcarsclub.com

Mikroauto měřilo na délku 2950 mm, na šířku 1300 mm, bylo vysoké 1370 mm a vážilo 470 kg. | Zdroj: smallcarsclub.com

Nejzajímavější stránkou vozítka ale nebyly jeho rozměry ani hmotnost. Po vzoru známé Isetty, která přišla dříve v roce 1953, představil Smyk obdobný způsob přístupu do kabiny. Zdroj: smallcarsclub.com

Nejzajímavější stránkou vozítka ale nebyly jeho rozměry ani hmotnost. Po vzoru známé Isetty, která přišla dříve v roce 1953, představil Smyk obdobný způsob přístupu do kabiny. | Zdroj: smallcarsclub.com

Celá příď se tedy odklápěla dopředu včetně sloupku řízení, který byl upevněn na kloubu, aby nezavazel při nastupování a vystupování. Zdroj: YouTube.com/ leszekte

Celá příď se tedy odklápěla dopředu včetně sloupku řízení, který byl upevněn na kloubu, aby nezavazel při nastupování a vystupování. | Zdroj: YouTube.com/leszekte

Zatímco však Isetta přišla s odklápěcími dveřmi na bočních pantech, příhodně jako od ledničky, Smyku se oddělovala celá přední část vozu včetně světlometů i kousku střechy, a to směrem dopředu. Zdroj: YouTube.com/ leszekte

Zatímco však Isetta přišla s odklápěcími dveřmi na bočních pantech, příhodně jako od ledničky, Smyku se oddělovala celá přední část vozu včetně světlometů i kousku střechy, a to směrem dopředu. | Zdroj: YouTube.com/leszekte

Posádka tak nastupovala a vystupovala vzniklou mezerou při částečném rozevření. Prvních pár prototypů mělo plechovou karoserii, později inženýři experimentovali i s plastem. Zdroj: YouTube.com/ leszekte

Posádka tak nastupovala a vystupovala vzniklou mezerou při částečném rozevření. Prvních pár prototypů mělo plechovou karoserii, později inženýři experimentovali i s plastem. | Zdroj: YouTube.com/leszekte

Kabina byla čtyřmístná, zadní sedačky ale patřily s ohledem na prostornost vozu výhradně dětem. Na zadní lavici byl přístup jedině po složení a odklopení pasažérova sedadla vepředu. Zdroj: YouTube.com/ leszekte

Kabina byla čtyřmístná, zadní sedačky ale patřily s ohledem na prostornost vozu výhradně dětem. Na zadní lavici byl přístup jedině po složení a odklopení pasažérova sedadla vepředu. | Zdroj: YouTube.com/leszekte

Se zádí připomínající tehdejší klasické sedany, ale zato velice strmou a krátkou přídí, tak nakonec vzniklo autíčko s opravdu nezvyklými proporcemi. Zdroj: YouTube.com/ leszekte

Se zádí připomínající tehdejší klasické sedany, ale zato velice strmou a krátkou přídí, tak nakonec vzniklo autíčko s opravdu nezvyklými proporcemi. | Zdroj: YouTube.com/leszekte

Na motor zůstalo místo vzadu. K mikroautu patří nepochybně i mikromotor, tedy aspoň na poměr klasických automobilů. Zdroj: wikimedia.org/Aarrcchhiimmeeddeess

Na motor zůstalo místo vzadu. K mikroautu patří nepochybně i mikromotor, tedy aspoň na poměr klasických automobilů. | Zdroj: wikimedia.org/Aarrcchhiimmeeddeess

Smyk používal čtyřtaktní jednoválec o objemu 349 cm³, který pocházel z polského motocyklu Junak, ve spojení se čtyřstupňovou převodovkou. Výkon 11 kW (15 koní) stačil k dosažení maximální rychlosti 80 km/h. Zdroj: smallcarsclub.com

Smyk používal čtyřtaktní jednoválec o objemu 349 cm³, který pocházel z polského motocyklu Junak, ve spojení se čtyřstupňovou převodovkou. Výkon 11 kW (15 koní) stačil k dosažení maximální rychlosti 80 km/h. | Zdroj: smallcarsclub.com

Výroba Smyku se měla odehrávat ve Štětíně, na stejném místě, kde vznikaly motorky Junak (Szczecińska Fabryka Motocykli). Na úspěšnou sériovou produkci však nedošlo, i když zprvu vznikla hrstka zaváděcích exemplářů. Zdroj: smallcarsclub.com

Výroba Smyku se měla odehrávat ve Štětíně, na stejném místě, kde vznikaly motorky Junak (Szczecińska Fabryka Motocykli). Na úspěšnou sériovou produkci však nedošlo, i když zprvu vznikla hrstka zaváděcích exemplářů. | Zdroj: smallcarsclub.com

Ve stejné době se totiž začalo v Polsku rodit další mikroauto jménem Mikrus – tomu měla dát tamní vláda dle některých zdrojů nakonec přednost. Více v článku... Zdroj: smallcarsclub.com

Ve stejné době se totiž začalo v Polsku rodit další mikroauto jménem Mikrus – tomu měla dát tamní vláda dle některých zdrojů nakonec přednost. Více v článku... | Zdroj: smallcarsclub.com

Ani v Polsku nechtěli být pozadu a tamní Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego ve Varšavě, tedy konstrukční kancelář automobilového průmyslu, se zasadila o uvedení domácího mikroauta na trh. Zdroj:smallcarsclub.com
Z designu Janusze Zigadleviche, technického návrhu Andrzeje Sgichinského a pod dohledem inženýra Krzysztofa Wójcického tak vznikl v roce 1957 prototyp vozítka nazvaného jednoduše Smyk (polsky „dítě“). Zdroj: smallcarsclub.com
Mikroauto měřilo na délku 2950 mm, na šířku 1300 mm, bylo vysoké 1370 mm a vážilo 470 kg. Zdroj: smallcarsclub.com
Nejzajímavější stránkou vozítka ale nebyly jeho rozměry ani hmotnost. Po vzoru známé Isetty, která přišla dříve v roce 1953, představil Smyk obdobný způsob přístupu do kabiny. Zdroj: smallcarsclub.com
14
Fotogalerie

Polský Smyk nikdy nedostal šanci uspět. Mikroautu z 50. let nepřály ani jeho dveře

Označením „polská Isetta“ nebudete v případě této rarity daleko od pravdy. Jen se nedočkala vskutku žádného úspěchu.

S poválečným rozmachem motorismu se začaly v Evropě stále častěji objevovat myšlenky malých, úsporných a dostupných aut pro širší veřejnost. Ani v Polsku nechtěli být pozadu a tamní Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego ve Varšavě, tedy konstrukční kancelář automobilového průmyslu, se zasadila o uvedení domácího mikroauta na trh.

Z designu Janusze Zigadleviche, technického návrhu Andrzeje Sgichinského a pod dohledem inženýra Krzysztofa Wójcického tak vznikl v roce 1957 prototyp vozítka nazvaného jednoduše Smyk (polsky „dítě“). Mikroauto měřilo na délku 2950 mm, na šířku 1300 mm, bylo vysoké 1370 mm a vážilo 470 kg.

Nejzajímavější stránkou vozítka ale nebyly jeho rozměry ani hmotnost. Po vzoru známé Isetty, která přišla dříve v roce 1953, představil Smyk obdobný způsob přístupu do kabiny. Celá příď se tedy odklápěla dopředu včetně sloupku řízení, který byl upevněn na kloubu, aby nezavazel při nastupování a vystupování.

Zatímco však Isetta přišla s odklápěcími dveřmi na bočních pantech, příhodně jako od ledničky, Smyku se oddělovala celá přední část vozu včetně světlometů i kousku střechy, a to směrem dopředu. Posádka tak nastupovala a vystupovala vzniklou mezerou při částečném rozevření. Prvních pár prototypů mělo plechovou karoserii, později inženýři experimentovali i s plastem.

Kabina byla čtyřmístná, zadní sedačky ale patřily s ohledem na prostornost vozu výhradně dětem. Na zadní lavici byl přístup jedině po složení a odklopení pasažérova sedadla vepředu. Se zádí připomínající tehdejší klasické sedany, ale zato velice strmou a krátkou přídí, tak nakonec vzniklo autíčko s opravdu nezvyklými proporcemi.

Na motor zůstalo místo vzadu. K mikroautu patří nepochybně i mikromotor, tedy aspoň na poměr klasických automobilů. Smyk používal čtyřtaktní jednoválec o objemu 349 cm³, který pocházel z polského motocyklu Junak, ve spojení se čtyřstupňovou převodovkou. Výkon 11 kW (15 koní) stačil k dosažení maximální rychlosti 80 km/h.

Výroba Smyku se měla odehrávat ve Štětíně, na stejném místě, kde vznikaly motorky Junak (Szczecińska Fabryka Motocykli). Na úspěšnou sériovou produkci však nedošlo, i když zprvu vznikla hrstka zaváděcích exemplářů. Ve stejné době se totiž začalo v Polsku rodit další mikroauto jménem Mikrus – tomu měla dát tamní vláda dle některých zdrojů nakonec přednost.

Informace o počtu vyrobených kusů Smyku se rozcházejí, vzniknout tak mělo od 12 až po 20 kusů. Některé vozy existují dodnes, buď jako výstavní exempláře muzeí nebo v rukách nadšených sběratelů, kteří udržují neúspěšné polské mikroauto při životě.

Doporučujeme

Články odjinud